Ga naar inhoud

Platensper of ATB ( Quaife )


Simon Marks

Aanbevolen berichten

Ik heb kwam voor weinig een Sierra 7" visceus LSD tegen bij een sloper (die kennelijk niet wist wat een LSD was). Dus die heb ik maar meegenomen.

Iemand hier misschien ervaring mee in een lichte seven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kwam voor weinig een Sierra 7" visceus LSD tegen bij een sloper (die kennelijk niet wist wat een LSD was). Dus die heb ik maar meegenomen.

Iemand hier misschien ervaring mee in een lichte seven?

Heb ik altijd mee gereden (geraced).

Zijn meestal 7,5 " behuizing maar ze passen in een klein diff. Wel dikke assen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Ik heb kwam voor weinig een Sierra 7" visceus LSD tegen bij een sloper (die kennelijk niet wist wat een LSD was). Dus die heb ik maar meegenomen.

Iemand hier misschien ervaring mee in een lichte seven?

Dacht dat de sierra lsd alleen in 7,5" gemaakt waren, maar goed ik rij er ook mee en heb de grootste lol (als het moet). Alleen in de regen is het echt wel oppassen!

Is het nodig voor straat gebruik? absoluut niet, puur voor de lol wat mij betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

standaard 7" ford lsd is geen platensper, maar een visceus diff. Sperfunctie is dus afhankelijk van het snelheidsverschil tussen links en rechts en niet van koppel zoals bij een platensper of ATB. Dit diff zat op de meeste Sierra 4x4's en de escort cosworth.

Ik ben een beetje bang dat die viscuese koppeling niet echt bij een auto van 500kg past, het voelt bijna als een 'spool'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

standaard 7" ford lsd is geen platensper, maar een visceus diff. Sperfunctie is dus afhankelijk van het snelheidsverschil tussen links en rechts en niet van koppel zoals bij een platensper of ATB. Dit diff zat op de meeste Sierra 4x4's en de escort cosworth.

Ik ben een beetje bang dat die viscuese koppeling niet echt bij een auto van 500kg past, het voelt bijna als een 'spool'.

Jan, zowel de visco als de platensper zijn afhankelijk van het snelheidsverschil tussen links en rechts. Alleen de torsensper (oa Quaife) is koppel afhankelijk. Dat is ook gelijk het grootste nadeel van een de Quaife, zodra je grip verlies op 1 wiel werkt hij gewoon weer als een open diff. Voordeel van de quaife is dat hij relatief goedkoop is, veel geleidelijker spert (erg prettig in een 7) en zo goed als onderhoudsvrij is.

Voordeel van een platensper is dat deze af te stellen is naar eigen wens. Nadeel is weer dat hij onderhoudsgevoelig is en ook duur.

De visco sper is fabrieksmatig afgesteld voor de toepassing en deze kunnen wij als hobbisten niet afstellen naar eigen wens. Als je dus deze van een dikke siërra in een 7 stopt met minimale wieldruk is hij dus inderdaad overkill. Als je met slicks op het circuit rijdt kan je er voordeel uit halen. Maar voor normaal weggebruik is het absoluut onzinnig en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. De enige reden om de siërra visco in een 7 te stoppen is wat mij betreft voor het fun gehalte van driften, zeker niet op sneller te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...