Menno Groenendaal Geplaatst: 20 augustus 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 20 augustus 2013 Vandaag maar eens even naar de schokdempers gekeken. Ondanks mijn geringe kitcar ervaring (4 dagen) was wel duidelijk dat mijn Avon op Dakar afstelling stond kwa demping. Harm had me hier keurig voor gewaarschuwd.Rondom zit een set spax schokdempers gemonteerd. De wagenhoogte voor klopt nog niet helemaal (volgende mini project) maar los daarvan eerst maar eens gekeken waar de voor dempers op stonden.Links voor 5 halve slagen boven de slapste stand Rechts voor 3 halve slagen boven de laagste stand.Mijn idee was dat dit toch links en rechts gelijk moet zijn, Of heeft iemand daar een andere visie over.Beide maar eens naar de 8 halve slagen gedraaid.Achter was het vrij simpel beide dempers stonden op maximaal zacht.Beide heb ik 5 halve slagen gegeven om mee te beginnen.Stuk terug gereden ik moet zeggen een wereld van verschil. een lange bocht op de snelweg is nu zonder zwabberen te nemen.volgende ritje maar weer eens verder experimenten.heeft iemand hier op het forum soms nog goede tips en tricks. tot het volgende mini-project Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joey van den Bogaert Geplaatst: 20 augustus 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 20 augustus 2013 Hoi Menno,Ik neem aan dat je met de slagen die je noemt bedoeld hoeveel je je veren strakker draait? Hiermee kun je je rijhoogte van de auto bepalen en de druk per wiel instellen. De voorwielen hetzelfde gewicht per wiel en achter het gewicht per wiel hetzelfde. Als stevig moet remmen dan heb je niet de kans dat 1 kant blokkeert en de andere kant niet. (is bij mij nog wel het geval).De wieldruk per as hetzelfde hebben incl bestuurder word uitwegen genoemd.Groet Joey Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 21 augustus 2013 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 21 augustus 2013 Joey,Wat ik bedoel is het stelschroefje van de demper om de demper stugger te maken.Ik moet de auto nog uitwegen maar daar had ik nog even geen tijd voor. Jij zegt trouwens dezelfde druk op beide voorwielen gelijk maken dit is inderdaad wat je aanrem probleem oplost. Het is echter heel lastig om dan ook dezelfde druk over de 2 achter wielen te krijgen met bestuurder erin lijkt mij. Tenzij je natuurlijk je natuurlijk gewicht verplaatst naar de niet bestuurders zijde. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joey van den Bogaert Geplaatst: 21 augustus 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 augustus 2013 Dit heb ik vorig jaar bij mijn Westfield gezien dat je op beide voorwielen en de achterwielen incl bestuurder hetzelfde gewicht kunt krijgen. Die van mij is al bijna goed uitgewogen met mij erin (ik ben wat zwaarder dan de persoon die erin zat tijdens het zoeken naar het remprobleem wiel blokkeren). Als ik op nl kenteken zit ga ik maar eens uitwegen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 21 augustus 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 augustus 2013 als je het helemaal goed wil doen menno dan haal je de dempers erag de veren eraf en maak je een testopstelling om het verschil in demping te meten.dit soort goedkopere soorten dempers zijn niet altijd gematched en dan zijn 4 klijes rechts misschien totaal anders dan 4 klikjes linkscalibreren dusik doe dat zelf met een buis ban 2 m lengte waar ik een gewicht aan hangde demper maak ik vast op 20 cm van het draaipunt van de buis en recht naar onderik meet dan bij de verschillende klikjes de vertragingstijd van het inveren per schokbrekerdaarna verbouw ik de testopstelling en meet de demping voor het uitverenik maak er meestal ook een grafiekje bij en nummer de schokdempersop deze manier heb ik heel wat autotjes wat sneller af kunnen stellen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Antonie Vonk Geplaatst: 21 augustus 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 augustus 2013 Harm,Van mij alvast "Bedankt voor de tip.". Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 21 augustus 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 augustus 2013 jij hebt protech Antonie?daar kan je het "klikplaatje" van demonteren en ze dan gecalibreerd terugzettenik hoop dat mijn verhaaltje duidelijk waskan er helaas niet een tekening bij plaatsen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 21 augustus 2013 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 21 augustus 2013 Ik vat hem helemaal deze thuis uitvoerbare schokdemper test kende ik nog niet. Ik zet hem op me Tiger Avon Winter Projecten lijst.Ik ben er gemakshalve vanuit gegaan dat het aantal klikjes dezelfe dampings factor geeft. Je methode is wel een super idee om zonder dure schokdemper testbank dit op te lossen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 21 augustus 2013 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 augustus 2013 heb het nog zelf verzonnen ook en het werkt !! maar natuurlijk niet voor een formule 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 14 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 14 januari 2014 Inmiddels ben ik begonnen aan de winterklussen van 2014. De lijst is al redelijk lang maar dit zullen de hoogte en dieptepunten worden. Stuur naar links plaatsen Kabelboom vervangen Dashboard maken Rijders stoel aanpassen Rolbeugel aanpassen en natuurlijk aanverwante zaken die ik gaande weg tegen kom. voorlopig ben ik alleen nog maar aan het demonteren.Nog genoeg te doen dus! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
A.Boeren Geplaatst: 15 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 januari 2014 Oejj, wat je op noemt zijn wel flinke klussen, links gestuurd maken is een wel hele grote klus.Maar je hebt nu een goede sleutelruimte Heb je er al mee gereden? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 15 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 15 januari 2014 vanaf augustus toen ik hem kocht tot en met november heb ik gereden.grote klus maar er zitten gelukkig 24 uur in een dag .laat me vriendin het maar niet horen.zonder ruimte aan huis had ik er niet aan begonnen als ik even een uurtje tijd heb kan ik snel de schuur in duiken.deze maand gaat er natuurlijk wel 1 uur van de 24 af om dakar te kijken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 15 januari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 januari 2014 Zooo, heftug inderdaad. Zie ik het nu goed, zit er een soort van versnelllingspookverplaatsingssysteem op ? Tenminste ik neem aan dat je geen sequentiele bak achter een Pinto hebt... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 15 januari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 15 januari 2014 Jammer genoeg niet dirk.Is een pookverlenger van tiger. Ik ben er niet happy mee. Je krijgt dit nooit spelings arm/vrij in mijn ogen.Ik heb al een andere besteld. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 3 februari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 3 februari 2014 weer even een updatemet wat plaatjeseven flink gedemonteerd. ik moet creatief wat ruimte winnen aangezien de voetruimte toch wat smaller is aan de linkerzijde. de stuur stang ga ik her gebruiken de koppeling is nog prima op wat cosmetische roest na. In deze positie staat het rubber bij het stuurhuis nagenoeg recht. De motorsteun even gemonteerd zodat ik ongeveer kan checken of ik nog bij deze bout kan en of ik het olie filter nog van de motor krijg. Ik neem afscheid van de mechanische brandstofpomp op mijn pinto want anders zou de stuurstang hier dwars door heen gaan. De dynamo zit aan de andere zijde dus daar het ik geen last van.De stuur positie redelijk uitgedacht. de pedal box die ik had (ex straat auto denk escort of sierra) ga ik ook her gebruiken past op dit moment met de stuurkolom. maar eerst alles maar eens erin klemmen/hechten dan weet ik zeker of het gaat passen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gerrit Bruntink Geplaatst: 4 februari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 4 februari 2014 Knonne Menno, mooie klus. Wil dit bij mijn Westfield ook nog eens doen. Had dit gepland voor deze winter maar stel het nog even een seizoen uit ivm andere werkzaamheden. Check idd de ruimte met je olie filter goed het zou zonde zijn als je er alles in hebt zitten en het oliefilter er niet meer uit kan. Als de extra stuurstangsteun er in zit kun je dan de stuurstang nog eenvoudig verwijderen?In ieder geval heel veel succes. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 4 februari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 4 februari 2014 Als je die stangkop loshaald, de koppeling aan het stuurhuis en de koppeling aan de eerste eerste del vanaf het stuur kan die los. Mar goed wat is makkelijk lijkt me makkelijker als het oliefilter er gewoon af kan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
A.Boeren Geplaatst: 4 februari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 4 februari 2014 Goed bezig, Gelukkig genoeg plek voor de stuurstang.Je kunt ook de originele pook houden, deze naar je toe buigen, zoals hier gedaan is. Als ik me goed kan herinneren heb ik ook de pook een stukje korter gemaakt.Deze zit dan dichter bij het stuur, het schakelt goed. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 15 februari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Pedalen erin pedalen staan nu ook 25mm naar achter om mijn benen iets meer ruimte te geven.originele stuurnaaf afgedraaid.weer een klein stapje dichterbij. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.Klaaijsen Geplaatst: 15 februari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Bekende werkzaamheden dit.er zijn platte oliefilters leverbaar voor de pinto zodat je niet de stuurstang hoeft los te halen bij (de)montage.Vanwaar trouwens 2 kruiskoppelingen?En advies: schaag je pedalenbox-montagepunten schuin af voor de stevigheid, bijvoorbeeld op het open ronde gaatje boven bij je koppelingsbedaal of anders hoekprofielen maken ipv de opstaande nieuwe stripjes. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 15 februari 2014 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2014 2 kruis koppelingen simpelweg omdat het zo al zat aan de rechterkant. Het was nu plug and play. Bedankt voor je advies schoren komen nog. ik wil nu eerst alles monteren en controleren en dan ga ik zeker wat schoortjes maken Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 15 februari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Ff een totaal andere vraag. Op de laatste foto zie in de rand van het dashboard zo'n gepopnageld gevalletje waar je een boutje in kan draaien. Weet iemand hoe die dingen heten ? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Peter van Oosterhout Geplaatst: 15 februari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Bedoel je die bindklinkmoer Dirk?Vrgr. Peter Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 15 februari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Peter, ik ken blindklinkmoeren alleen van die ingeperste dingen ala een popnagel. Ik ga ff googelen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Willem van der Velde Geplaatst: 15 februari 2014 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2014 Dat zijn trek moeren DirkDie werken eigenlijk hetzelfde als een popnagelGat boren trekmoer op de tang draaien die dan in het boorgat drukken dan de tang aan trekken draadstangetje van de tang linksom draaien om de tang los te krijgen en klaar is Dirk .Gr Willem Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.