Ga naar inhoud

Schokdempers VM77


Edwin Haerkens

Aanbevolen berichten

Om mijn VM achter een stukje hoger te zetten, gezocht:

Typenummer/artikelnummer van instelbare achterschokdempers van een VM77 met onafhankelijke wielophanging.

Stuur ff een PM-tje als je wat weet.

Grtz, Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Edwin,

Ik heb ze ook gezocht, zijn dempers die door vm duitsland worden aangepast. En volgens mij alleen

Door vm geleverd. Bilstein wordt in nl geimporteerd door biesheuvel, en ook die kan ze niet leveren,

Alleen vm (nl) vw duitsland verkoopt niet meer rechtstreeks,

Dus........ Succes

Arnold

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Arnold.

Die van mij zijn nu niet verstelbaar. Ik zoek de verstelbare uitvoering voor onafhankelijke wielophanging.

Ik heb ondertussen een ander kanaal aangeboord. Weet je toevallig de lengte in ontspannen toestand? Als ik meer weet, laat ik je het weten. Misschien kunnen we samen kopen.

Mocht er iemand zijn die meer weet, dan hoor ik dat graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Edwin,

Wat heb jij er nu onder zitten? Ik heb er zelf Bilstein onder zitten en deze lijken op eerste oog niet verstelbaar, maar als je goed kijkt zie je een paar ondiepe groeven zitten die dienen om de (rij)hoogte te kiezen / in te stellen.

Gr,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Edwin als je bilstein schokdempers hebt zoals ik die heb kun je die inderdaad in hoogte verstellen ja. Veer indrukken, met hulpgereedschap natuurlijk, kun je inderdaad de ringen die onder de veer liggen hoger zetten en dan borgring in een andere sleuf in de scholdemper. Zo heb ik het ook gedaan bij mij pm toch meer bodemspeling te krijgen. Moet hem eigenlijk achter nig 1 tandje hoger zetten. Gr en succes Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip, mannen.

Deze schokdemper heb ik: BILSTEIN 2104-VE3-5308-T0. Zoals ik nu kan zien, heb ik nog 2 standen om de veer strakker te zetten.

Dus daar kan ik weer wat mee!

Grtz, Edwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Edwin,

Heb inderdaad de zelfde setting (onafhankelijke ophanging met het zelfde Bilstein type). Toevallig ben ik er vorige week ook mee bezig geweest. Ik vraag mij alleen af of je de dempers moet demonteren om ze te kunnen verstellen. Laat het ff weten als het gelukt is en hoe je het uiteindelijk hebt gedaan :wink:

Gr,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren denk dat het makkelijkste is de schokdemper te demonteren. Dan veren bij eljaar duwen dmv hulpgereedschap. Dan onderste schotel omhoog schuiven en borgring omhoog verplaatsen. En weer terug monteren. Klinkt makkelijk he en ja als je er gereedschap voor hebt is dit echt wel goed te doen. Succes gr Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Volgens mij is alles te doen. Je moet de denk ik alleen afvragen als je perse een onafhankelijke wil je dan een VM met starre achteras moet gaan kopen of heb ke er al eentje gekocht. Ik denk dat je je beter kunt focussen dat er een blok in licht wat je prima vind. Ik heb er ool eentje met starre as en het is wel stugger natuurlijk, maar licht er natuurlijk ook aan waar je de autp voor wil gebruiken. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb zelf heel goede ervaringen met Günter Schmidt uit Essen in Duitsland. Die man heeft tonnen ervaring en goede contacten met VM zelf.

Hij kan zeker de correcte schokdempers leveren.

Voor mijn eigen auto heb ik er ook andere achterdempers gekocht en de starre achteras met panhardstang laten ombouwen naar een systeem met watt-stangen.

Het verschil is enorm. Van een steenharde, nerveuze en springerige achterkant is nu helemaal geen sprake meer. Het rijdt allemaal veel aangenamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn eigen auto heb ik er ook andere achterdempers gekocht en de starre achteras met panhardstang laten ombouwen naar een systeem met watt-stangen.

Kun je daar es wat meer over vertellen Koen?

Misschien met foto's?

Ben erg benieuwd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een systeem met panhardstang maakt de achteras bij in-/uitveren ook steeds een kleine zijdelingse beweging doordat de panhardstang de as dwingt om een cirkel te beschrijven.

Bij een systeem met wattstangen zit er t.h.v. het differentieel een rotatiepunt, waarop een gelijkzijdige hefboom zit.

Vanop elk uiteinde van die hefboom gaat er dan een stang naar een vast punt op de carrosserie/het chassis.

Dit laat toe dat de achteras loodrecht in- en uit kan veren en zich iets onafhankelijker kan gedragen dan voorheen.

De ombouw is veel minder ingrijpend dan ombouw naar volledig onafhankelijke ophanging en toch is het een enorme verbetering.

Ik heb nu deze opstelling in combinatie met niet regelbare Bilstein dempers 0314 BE3 A656M0 en veren Z127A00.

post-5506-0-52620200-1411726019_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van een andere vm rijder alle tekeningen en afmetingen om de aito onafhankelijk te maken. Zijn gemeten van een auto met onaghankelijke wiel ophanging.

Diegene heeft zelf ook de ombouw al gedaan. Hij had een kaal chassis, wat het wat makkelijker maakte, maar hij heeft 1 week in de avonden de delen gemaakt, en in 1 week in de avonden alles aan de auto gelast. Hij rijdt dr al een paar jaar mee inmiddels.

Het nadeel is, dat je de originele delen van VM nodig hebt.........

Voordeel, je kan ook een sper monteren en je auto is een stuk comfortabeler.

Ik heb die inmiddels en heb de delen ergens laten maken.

Van de winter samen met een handige kennis de ombouw doen.

Het is te doen, echter de voorbereiding en het verzamelen van de delen kost veel tijd.

Ik zoek tzt alleen nog instelbare dempers om se originele te vervangen, maar dan wil ik voor ook gelijk laten doen en uitwegen/afstellen, weet iemand daar een goed adres voor?

Groet,

Arnold

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon iets in engeland bestellen bij Protech of GAZ

dit zijn allebij prima dempers die volledig instelbaar zijn.

wel belangrijk om door te kunnen geven zijn de lengte ingeveerd en uitgeveerd en de boutmaat voor bevestiging.

de veerspanningen die je wenst (tip: koop er een setje extra veren bij van een mindere sterkte want vm staat vaak veel te hard op de veren. kan je daar eens mee experimenteren.)

arnold

als je in de buurt van salem woont is dat misschien een idee om eens langs te gaan of bij herbert groeneveld.

heb je die propshaft nog. ik wil hem nog steeds van je kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit Harm, nooit meer aan gedacht, hij ligt ingepakt klaar (al een paar mnd 😬) maar nooit meer verstuurd, ben nu met vakantie, gaat volgende week op de post.

Punt is de bewestiging aan de fusee stukken, die is volhens mij bij vm afwijkend.

Ik wil deze wintwr na de ombouw goeie dempers monteren en de vering goed af laten stellen.

Zal vast een verbetering zijn tov de starre as...

Groet

Arnold

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...