Ga naar inhoud

Hoofdremcilinder kapot ?


Simon Marks

Aanbevolen berichten

Bij trommelremmen moet je de automatische regeling inderdaad helpen, zoniet blijf je klooten ( Klooien is Klooten in belgie)

Je maakt het automatisch regelsysteem zuiver en goed gangbaar, en geeft telkens een klikje bij tot je de remtrommel al draaiend net nog kan monteren.

Op die manier kan je het verlies van het rempedaal minimaliseren, bij een slecht afgesteld ratelsysteem verlies je de volledige slag van het pedaal voordat je remdruk opbouwt. Vergeet niet goed te ontluchten op de eerder beschreven manier.

succes, philip

Waarschijnlijk heb je zoiets?

10080519.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Het tandwieltje op de horizontale vork zorgt voor het automatisch bijstellen vd slijtage.

Dit kun je (meestal) met een dunne schroevedraaier door één of ander gat in de achterplaat bereiken

om zo handmatig de speling te veranderen.

Bij oude trommels, die flink zijn ingesleten moet je op deze manier de remschoenen zelfs vaak terug(!) draaien,

anders blijven de schoenen haken achter de slijtrand wanneer de trommel eraf moet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik wel weet wat jullie bedoelen qua stelmechanisme dat de remschoen naar binnen en buiten zet. Zal hier nog eens goed naar kijken dan.

De buitenste schoen moet er dus maar net op passen dan ?

Foto's Wim ! :wink:

post-6186-0-99168600-1359223095_thumb.jp

post-6186-0-27286500-1359223182_thumb.jp

post-6186-0-65717900-1359223342_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke Simon daar gaan we, Het is nu iig niet goed afgesteld zie ik op foto 2.

Stap 1 : haal de rand aan het eind van de trommel helemaal weg met een steentje op bv een boortol.

Stap 2 : zet de trommel er op en trap een keer op de rem (wel allebei de trommels er op ) dan centreren de schoenen in de trommel.

Stap 3 : Nu ga je de steller op foto 2 naar buiten brengen net zolang de schoenen aan lopen in de trommel.

Stap 4 : dan zet je hem een fractie terug zodat het mooi vrij loopt.(mag iets aanlopen maar niet stroef!!)

Nu doe ik het altijd op het gevoel maar je zal best eens een tijdje bezig kunnen zijn.

Wel steeds als je de trommel er weer even af hebt om te stellen daarna de rem intrappen of aan de handremkabel trekken.anders blijf je bezig.

Als je goed aan het stellen ben zul je merken dat je pedaal steeds beter word.en hoger komt.

Vergeet niet om ook je handremslag af te stellen als de schoenen goed zitten. (wielen niet los van de grond maar in rijstand!!!)

MAAR NU HET BELANGRIJKSTE,ik kan het niet goed op de foto zien maar ik denk dat je er nieuwe stellers op moet zetten want volgens mij zitten er geen tandjes meer op. de fijne vertanding valt in elkaar zodat het blijft zitten.

Is dit te glad krijg je het nooit goed en volgens mij is dit bij jou ook het geval. ( is een kwaal van dit soort stellers.)

Succes en nu eerst alles goed afstellen voordat je alles er onnodig nieuw opzet!!

Ps Ik hoop dat je mijn verhaal snapt want voor mij is het doodsimpel nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Wim,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg ! Ik snap het helemaal wat je bedoeld.

Ik heb alle stappen rustig uitgevoerd en de remtrommel zit nu zo op de schoen dat deze minimaal aanloopt, daarmee wilde ik zeker weten dat ik niet teveel ruimte over zou houden tussen remschoen/remtrommel en daarmee dus de lange slag beperken. Als laatst heb ik de remmen opnieuw ontlucht. De tandjes zien er inderdaad wat versleten uit van het stelmechanisme, maar dit werkt nog wel goed.

Het pedaal pakt nu eerder op als eerst en de druk is daarmee ook wat beter naar mijn gevoel. De handrem voelt wel veel beter aan als eerst, deze geeft meteen een goede weerstand. Ik ben daarmee je uitleg zeer dankbaar Wim :wink:

Hélemaal tevreden ben ik echter nog niet. De slag is naar mijn mening nog iets te lang voordat er een goede tegendruk is. Ik verwacht dat de westfield wel naar behoren remt tijdens het rijden maar het is meer een kwestie van betrouwbaar remgevoel denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan Simon,en de rest kan ik niet beoordelen .Dan zou ik het zelf moeten voelen. :-D

Ik zou nu eerst de boel maar eens inremmen en dan desnoods even op een remmenbank om te kijken wat er gebeurd.

Mss hou ik dit voorjaar nog wel iets van een technische dag zodat je het zelf ook kan zien . :-D

Gr Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem mijn woorden terug !

Ben net nog even langs de garage geweest, toch nog een keer goed ontlucht in de juiste volgorde en het voelt eigenlijk wel lekker strak aan nu ! :-D

Als ik heel hard rem voel ik na een seconden of 8 dat het pedaal wel iets weg zakken, maar dit is echt minimaal. Misschien toch revisie setje halen voor de hoofdremcilinder maar verwacht dat het wel goed remt nu. Kan op mijn bijbaantje inderdaad de boel eens op de rembank zetten en kijken wat er gebeurt.

Het was in ieder geval de gouden tip Wim :wink:

Ik geef liever ook geen hoop geld uit aan onderdelen die goed zijn hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simon, ik lees dat je inmiddels 3x hebt ontlucht...

Betekent dus dat het de eerste 2 keer niet goed is gelukt?

Als de ontluchtingsnippel echt op het hoogste punt zit en je gebruikt op de nippel een doorzichtig slangetje met daaraan een opvangflesje

dan kun je tijdens het ontluchten zien of er wel- of geen- luchtbellen meer door de slang gaan richting het flesje.

Desnoods kun je iemand anders laten pompen op het rempedaal zodat je zelf het slangetje in de gaten kunt houden.

Pas als er bij het pompen echt geen luchtbellen meer langs komen is alle lucht er uit.

Begin met het verste wiel en eindig bij het wiel dat het dichtst bij de hoofdremcillinder zit,

en vergeet niet op te letten of je voorraadpotje leeg raakt. Als dat gebeurt pomp je juist lucht IN het systeem en kun je weer opnieuw beginnen!

Verversen van het hele systeem kost je ongeveer een halve liter remvloeistof, alleen ontluchten iets minder.

Verversen moet iedere 2 of 3 jaar (niet langer!)

Groet, Rudie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rudie,

De eerste keer dat ik het systeem ontlucht had was voordat Wim met de opmerking kwam en daarop volgende de uitleg hoe de remmerij achter hoort te zijn. Nadat ik dit in orde had gemaakt had ik het systeem even snel ontlucht om te kijken of het nu goed was, ik was al meer tevreden maar nog niet helemaal. Toen in de avond nog even mee bezig geweest en het systeem goed ontlucht, inderdaad langste afstand eerst en dan werken naar de kortste. In mijn geval linker achterwiel, dan rechter achterwiel, rechter voorwiel, linkervoorwiel. Bleek toch nog een héél klein beetje lucht in te zitten.

Ik heb hier voor een mooi reservoirtje met vacuümpompje voor om te zorgen dat er geen lucht het systeem in gaat via de nippel. En inderdaad goed in de gaten houden dat het remvloeistof peil niet te laag komt bij de hoofdremcilinder.

Remmen voelen nu wel goed ! Ik zal het bij deze onthouden dat de vloeistof in 2015 ververst wordt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...