Ga naar inhoud

westfield wishbone adjuster's


Aanbevolen berichten

Beste Jongens,

Wie weet waar ik stalen westfield wishbone adjusters kan scoren ? En of deze ook in de wishbone van een westfield se kunnen ?

Op het Engelse forum waren ze niet echt te spreken over de aluminium versies. Die had ik al wel gevonden op ebay van EDS motorsport onder andere.

Ik heb namelijk nieuwe top ball joint's op de SE zitten, en het lukt mij althans niet om deze er op een gezonde manier uit te krijgen om vervolgens de camber aan te kunnen passen. Nadat deze vastgedraaid zijn, zitten ze zo vast dat ik de vorige er alleen uit kreeg door met een hamer op de onderkant van de ''schroefdraad'' te meppen. De bevestiging van de wishbone op het chassis had ik natuurlijk los gedraaid daarvoor en de arm was gewoon vrij om te kunnen bewegen, ik geloof dat het conische gedeelte van de draad van die top ball joint zich zo vast zet. Kruipolie deed weinig wonderen. Nadeel is dat ik zo de schroefdraad kapot maak en dat wil ik niet meer doen bij de nieuwe.

Nu gebruik ik überhaupt het liefst geen hamer en ik heb ook al een andere methode nu om de camber te veranderen maar dat is wel veel werk. Ik haal het wiel eraf, de remklauw, de stuurkogel, dan de onderste wishbone kogel, en zo kan je vervolgens heel de unit om de as draaien van de bovenste top bal joint. Niet echt een praktische manier om zo met je camber te spelen en kijken wat goed aanvoelt, bent langer bezig met sleutelen dan testen :roll:

ik hoor het graag !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gevonden op internet !

Maar er nog eens over nagedacht te hebben passen die volgens mij helemaal niet in een wishbone van een westfield SE.

er zit namelijk een draad in de wishbone van mijn westfield waar de top ball joint ingeschroefd wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb namelijk nieuwe top ball joint's op de SE zitten, en het lukt mij althans niet om deze er op een gezonde manier uit te krijgen om vervolgens de camber aan te kunnen passen. Nadat deze vastgedraaid zijn, zitten ze zo vast dat ik de vorige er alleen uit kreeg door met een hamer op de onderkant van de ''schroefdraad'' te meppen. De bevestiging van de wishbone op het chassis had ik natuurlijk los gedraaid daarvoor en de arm was gewoon vrij om te kunnen bewegen, ik geloof dat het conische gedeelte van de draad van die top ball joint zich zo vast zet. Kruipolie deed weinig wonderen. Nadeel is dat ik zo de schroefdraad kapot maak en dat wil ik niet meer doen bij de nieuwe.

Top ball joint's maak je op dezelfde manier los als een standaard stuurkogel, dus met een stuurkogeltrekker. Eerst moer van de balljoint losdraaiem tot bijna op het einde. Dan de vork van de trekker tussen ball joint en wishbone tikken en de de handel van de trekker op de moer van de balljoint plaatsen. Daarna het schroefdraad op de trekker aandraaien net zolang totdat de ball joint met een flinke klap losschiet.

Andere methode is met twee hamers op beide kanten van de wishbone slaan ter hoogte van het conische gedeelte van de balljoint. Alleen is dat iets minder fraai voor de wishbone....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirk Strikwerda,

Enorm bedankt voor de informatie, dit wist ik echter niet...

Ik was nog even kijken in de garage net en het is niet mogelijk om er camber adjusters in te zetten, dan moet ik de wishbone verbouwen en dat doe ik liever niet. Ik ga een stuurkogeltrekker kopen dan kan ik het op de juiste manier doen.

:wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jurgen Thijs

Als ge de moer los erop laat staan (bovenkant moer gelijk met bovenkant van schroefdraad) en 1 goede slag geeft met een hamer is zoiets direct los zonder de schroefdraad te beschadigen.

Werkt sneller dan een trekker te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad sneller, echter de kans is ook groter dat je de moer in het schroefdraad vastslaat. Nadat het conische gedeelte is losgeschoten heb je dan een probleem. Je wilt de moer losdraaien maar dat lukt niet omdat de kogel begint mee te draaien. Is mij helaas al een paar keer overkomen dus sinds die tijd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik kan je vertellen ik heb een flinke kopere hamer maar dat was echt hard rammen voordat deze loskwam, schroefdraad helemaal beschadigd, de spoed van de draad was gehalveerd :roll: stuk afgezaagd en weer terug gemonteerd, moer kon natuurlijk maar een paar omwentelignen vastgedraaid worden,,,, mmm nee, toch vervangen die top ball joint.

volgende keer wordt het met de stuurkogeltrekker gedaan :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowieso een kogeltrekker/duwer gebruiken. Met dat geram sloop je de boel en zeker bij oudere fusees/armen.

Voor de camber adjusters moet je speciale draagarmen hebben zonder schroefdraad.

Let op dat als het uitdraaien van de kogels uit de bovenste draagarm gepaard gaat met veel torsie,(als de kogel vast zit)

dat dan die draagarmen verzwakken met dat geklooi en naderhand kunnen scheuren als het al een oude auto is. Heb dat al een paar keer zien gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

camber verander je juist door in en uitschroeven van de bovenste fuseekogel van de draagarm.

Toevallig is dat ook een stuurkogel van een transit maar met de stuurkogels van je stuurarmen verander je enkel de toe- en uitspoor.. Vaak zitten die kogels ook muurtvast en moet je de stuurarm even met een moordenaar vasthouden.Draai de contramoer wel eerst los, dus als de kogel nog in de fusee zit.

Als ik dit zo lees vraag ik me af wat je van plan bent. Haal er iemand bij of ga even langs bij iemand die onze autootjes fatsoenlijk kan afstellen.

Ik neem geen werk aan overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de top ball joints vervangen en zet nu enkel de camber weer op de juiste waarde, aldus die door westfield opgegeven is... :roll:

Wilde alleen weten hoe je op een gezonde manier deze ball joints eruit kon halen mocht ik de camber willen veranderen in de toekomst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...