Ga naar inhoud

Klus-blunders


Thomas Walder

Aanbevolen berichten

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Ik heb een tijd geleden de t9 versnellingbak van me verwisseld voor een andere t9 bak ( frisse ) en had er toen een lichter aluminium vliegwiel op gezet.

had ik de arm er verkeerd opgezet die tegen het druklager moet duwen maar daar kwam ik dus veel te laat achter. motorblok en v.bak weer ingebouwd, startmotor erop en alles aansluiten, vervolgens niet even de koppeling intrappen en kijken of alles werkt, neeee gewoon helemaal afbouwen :roll:

toen die zo goed als klaar was de startmotor rond gegooid, enorm metaal achtig schurend geluid kwam er vanaf...mmmm dit kan niet goed zijn dacht ik.

idd de arm die niet goed zat en tegen de drukgroep zat te schuren

geen schade aan overgehouden gelukkig maar wel een hoop uur werkt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Guy Toelen

Van zodra ik de Pilgrim Bulldog in gebruik nam, had ik wat problemen met de batterij.

zodra er wat stroomverbruik was, zelfs met draaiende motor raakte de batterij snel( te snel) leeg

Rijden met groot lichten, na een poosje begon de motor vierkant te draaien, en bij het stoppen aan de lichten ofzo viel de motor stil, en met veel geluk kreeg ik hem terug aan de praat, na eerst alle verbruikers te hebben uitgeschakeld

dus nieuwe batterij, geen resultaat

andere dikkere Alternator( 35 A vervangen door 55 A): beter maar niet opgelost

1 jaar sukkelen en foeteren.

De bekabeling van Alternator naar batterij beginnen controleren:

Stekker uit de alternator, zit een 3 draadsaansluiting aan

isolatielint beginnen te verwijderen, en dan tot vaststelling komen dat er slechts 2 draden inzitten

1 naar verklikkerlichtje

1 dikkere draad naar contact, vandaar naar de zekeringen enz enz maar "geen draad naar de Batterij", slechts een dunne draad die terug liep van de zekeringen naar de batterij

Dikke draad in de stekker bijgeplaatst en die direct verbonden met de batterij.

En probleem opgelost, kan uren rijden met verlichting aan, zelfs bijgeplaatste verstralers, mistlinchten enz

Motor blijft lekker ronddraaien

Dus batterij en alternator waren niet oorzaak( vervangen maar dus absoluut niet nodig geweest) wel een vergeten draad in bekabeling.

Opmerking: bij de andere pilgrim ( witte) kwam er ook maar één draad toe aan de batterij, en was slechts 1,5 mm ( die van en naar de starter niet meegerekend)

Dan maar direct die bekabeling ook eens bekeken en hier had men de dikkere draad komende van de Alternator 6 mm verlengd met een stuk draad van slechts 1,5 mm dus, en niet door of nieuwe 6mm, of verlengd met zelfde dikte.Gelukkig is gans de boel niet in de fik gegaan door oververhitting, want bij een "lege batterij" zal de alternator al snel 30 40 Amp laadstroom geven, om nadien geleidelijk aan te minderen tot batterij is opgeladen.

Guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de bouw van de Marlin had ik eindeloos veel moeite om de remmen ontlucht te krijgen. Liters remolie er doorheen gepompt, pijn in m'n kuiten van het trappen op de rem. Alles gecontroleerd, geen lek, hoofdremcilinder twee keer uit elkaar....

Ten einde raad een vriend van me mee laten kijken en die zei: "Wat raar dat die ontluchtingsnippels aan de onderkant zitten. Zo kan de lucht er toch niet uit?"

Had ik de remklauwen links en rechts verwisseld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Guy Toelen

Bij de bouw van de Marlin had ik eindeloos veel moeite om de remmen ontlucht te krijgen. Liters remolie er doorheen gepompt, pijn in m'n kuiten van het trappen op de rem. Alles gecontroleerd, geen lek, hoofdremcilinder twee keer uit elkaar....

Ten einde raad een vriend van me mee laten kijken en die zei: "Wat raar dat die ontluchtingsnippels aan de onderkant zitten. Zo kan de lucht er toch niet uit?"

Had ik de remklauwen links en rechts verwisseld!

Hehe , deze is toch echt speciaal te noemen, dacht: ok,mss lek in de hoofdremcilinder en olie loopt in de bekrachtiger, maar de remklauwen onderste boven , kwam niet direct bij mij op.

Guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben op het werk ook een tankstation erbij,komt er in de shop een man 1 ltr olie halen omdat zijn motor tikt en het lampje knippert.

Dit doet hij vervolgens 8x, waarop het meisje achter de balie zegt dat dit nooit kan bij een personenauto.

Vervolgens een monteur erbij en de man zijn verhaal uitgelegd met de woorden ik zie nu pas olie komen.

Was hij hem aan het vullen tot onder de oliedop. :-D :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

een jaar of 15 terug vroeg mijn toenmalige vriendin wat ze moest doen omdat het olie lampje brande toen ze terug van haar werk kwam.......

ik werkte in die tijd meer dan 15 uur per dag en zei had middagdienst, dus vertelde ik haar dat ze bij het tankstation een liter olie moest kopen.

lag tegen die tijd dat ze terug kwam al in bed en had geen zin om het zelf even te checken.

de dag erna vertelde ze me dat ze dit had gedaan maar dat het lampje nog steeds brande, hmmmm nog maar een liter erbij gooien had ik gezegd.

de avond erop vertelde ze me dat er iets was gebeurd.....

bij de laatste keer olie bijvullen had ze vergeten de oliedop terug te plaatsen, op het stuk autosnelweg tussen Maastricht en Hulsberg wat erop volgde begon de GSI te roken vanuit de kap.

Ik zeg wat heb je toen gedaan :oops:

nou zei ze, bij de afrit Hulsberg kwamen er vlammen onder de kap vandaan en aangezien onderaan de afrit een tankstation ligt ben ik daar meteen op gereden..

die gasten daar waren erg vriendelijk vertelde ze me, kwamen meteen met brandblussers naar buiten gerend :-) :-)

gelukkig konden ze er achteraf nog om lachen en viel de schade aan mijn kadettje toen erg mee.

een tijdje daarna was ze geweest tanken en was ze vergeten het vulpistool uit de tankopening te halen bij het wegrijden.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader ging ooit remblokken vervangen en vergat voor de eerste keer remmen even een paar keer te pompen, hij ging vol tegen de garagedeur.

Ook meegemaakt, in een hobbygarage; onder de auto even een gaatje in de uitlaat dichtlassen met een autogeen lasapparaat, Dat ging lekker maar wat een vreemde lucht; aan de bovenkant stond de auto uit te branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ging een paar decenia geleden met een collega op pad met een oude mercedes pick-up bus.

de bak van de pick-up was voorzien van een stellage die boven de cabine uitstak, dat was gemakkelijk om ladders en andere lange materialen te vervoeren.

op het bedrijven terrein waar we aan het werk waren, waren op sommige wegen van dikke H-balken een soort hoogte beveiligingen gemaakt, daar hingen ook heel duidelijke bordtjes bij met de maximum doorrij hoogte enz.

een collega van me moest even materiaal halen en kwam later terug met de mededeling dat hij met de bus tegen zo'n beveiliging was aangereden.

gevolg was dat het chassis van de bus krom was, en dat was duidelijk te zien !

hij durfde dit niet aan de baas te vertellen en vroeg hardop wat hij hieraan kon doen.

een andere die erbij stond zei; je moet gewoon terug gaan waar dit gebeurd is en dan daar achteruit er nog eens tegenaan rijden :roll:

je kan het natuurlijk al raden, collega gaat weer met de bus op pad en kwam daarna met een niet meer te repareren bus terug......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Prachtig wat een verhalen. Goed om te weten dat ik niet de enige ben die domme dingen doet :-).

Oorsprong van de vraag is dus voor een nieuwe rubriek in ons KCC-tijdschrift, de Kits4All. We hebben het er even over gehad en wat ons veel leuker lijkt dan één klusblunder uitvoerig beschrijven is een compilatie van klusblunders. Als er mensen zijn die wel hun verhaal op dit forum gezet hebben maar niet in het blad willen staan, dan hoor ik het graag (PB).

Verder - ga zo door en kom maar door met alle nieuwe blunders!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en om zelf ook maar even bij te dragen :-)

Ik had op de aluminium velgen onder mijn Westfield wat resten rode verf zitten. Ik dacht: die 'poets' ik er even vanaf door een staalborstel op een boormachine te zetten. Wat blijkt - dat is helemaal niet goed voor aluminium velgen! Ik vond die verfresten toch minder erg dan het eindresultaat met staalborstel nu...

Nu ik dit zo beschrijf vraag ik me af op welk moment me die staalborstel een goed idee leek, haha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb tijdens de bouw van mijn Westfield ook een blunder in het tapijt snijden gemaakt van 10 cm... Met als gevolg dat de hoes van de versnellingspook niet goed zat... nu opgelost door er een ander stuk tapijt op de plek te plaatsen waar het gat zou zitten. Dit word nog vervangen door een nieuw stuk tapijt want ik vind het NIET mooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nieuwe accu gekocht, paar maanden later eruit gehaald vanwege spuiten van de seven. later de nieuwe accu van de plank gepakt en ingewisseld bij de plaatselijke automaterialenzaak als statiegeld (€ 8,-) voor een nieuwe accu voor de citroën van mijn vriendin. hèèèèèè dat is vreemd als je de seven weer in elkaar sleuteld en die accu is pleite

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...