Ga naar inhoud

Herbouw van de Mojo naar Zetec blacktop 2.0


Bas Bais

Aanbevolen berichten

Bij deze laat ik even weten hoe het met de herbouw van mijn Mojo staat.

In onderstaande topic was ik begonnen aan de herbouw naar een RS turbo motor.

http://www.kitcarclu...ge__hl__herbouw

Bij nader inzien en er rustig er over nagedacht te hebben op vakantie, heb ik gekozen de CVH turbo motor er toch uit te halen en voor een Blacktop zetec te gaan.

De CVH is inmiddels verkocht en een nieuwe zetec is besteld.

Via deze topic zal ik zo af en toe wat plaatjes posten van mijn herbouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Vandaag bezig geweest met de slangen en de plaatsing van de externe waterpomp.

Ik heb gekozen voor een Davies Craig externe waterpomp omdat ik er zeker van wil zijn dat de koeling goed is van de auto.

Een paar fotootjes.

img_0490.jpg

img_0491.jpg

img_0492.jpg

img_0493.jpg

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij ook.

Ik zit allen je topic te vervuilen :-(

Geeft niets ;-)

Zal in dezer dagen weer wat foto's plaatsen

Van het weekend een klein beginnetje gemaakt met de nieuwe kabelboom

Zekeringenkast geplaatst en een steuntje gemaakt voor de relaishouder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nog een update:

Zaterdag 27 en Zondag 28 oktober:

De orginele aanbouwdelen die ik niet ga gebruiken verwijderd van de motor.

Waarom moesten deze onderdelen er af?:

Het uitlaatsysteem is naast zijn astmatische eigenschappen ook niet te gebruiken vanwege zijn afmetingen, d'r af er mee dus.

Op gebied van lucht en brandstof aanvoer ga ik voor zx-12 gaskleppen, dus ook de inlaat kan worden gedemonteerd.

Omdat de motor een ib5 versnellingsbak gemonteerd krijgt van een Ford Ka, moet ook het vliegwiel plaatsmaken voor een ander type.

Waterpomp kan er ook af, ik gebruik een externe waterpomp.

Paar foto's van Ford Focus meets Ford Ka bak

IMG_0520.JPG

IMG_0521.JPG

IMG_0522.JPG

IMG_0523.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een update:

Vandaag 3 november

Na afgelopen week al een keer proef gepast te hebben en een alu stuk carterdeel te hebben verwijderd, heb ik vandaag de motor zijn definitieve positie gegeven in het motorruim.

Een hoop gemier, gemartel, gefriemel en gesteggel geeft uiteindelijk de juiste positie.

Oja ik vergeet de blokken hout, panlatten, krikjes en aandrijfassen. :-D

Even een paar foto's

IMG_0552.JPG

IMG_0553.JPG

IMG_0554.JPG

Groet Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Even weer een update

Er is een hoop gedaan.

Omdat de 2.0 blacktop zetec normaliter geplaatst wordt met een MTX-75 bak en ik vanwege ruimtegebrek er een IB5 bak in moest plaatsen, was enige aanpassing aan de onderzijde van het carter en de bak noodzakelijk.

IMG_0754.JPG

IMG_0752.JPG

Na het aanpassen van de bak en het carter hebben we de bak volledig uit elkaar gehaald.

De aluminium delen gaan naar Wetblast in Almere om te laten natstralen.

Hier onder een plaatje van voor de verzending.

alle%20bakdelen.JPG

Ook moest er nog een plekkie komen voor de dynamo

Heb de steun die ik voor de X-flow wat aangepast.

IMG_0755.JPG

IMG_0756.JPG

IMG_0719.JPG

IMG_0720.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deel 2

Omdat ik de standaard waterpomp niet ga gebruiken en gekozen heb voor een electrische waterpomp, moet de bestaande waterpomp constructie worden veranderd.

Daar waar de waterpomp zat, moet een afdekplaat komen.

Deze kun je kopen voor 80 euro, maar je kunt hem ook zelf maken.

Onderstaand de standaard blacktop waterpomp

waterpomp%20set.JPG

Daarna na een hoop gesloop en wat draai, frees, en stookwerk zie onderstaand resultaat

IMG_0746.JPG

IMG_0747.JPG

En gemonteerd

IMG_0748.JPG

Daarna verder gegaan met de kabelboom en de digitale controler van de waterpomp geplaatst.

IMG_0759.JPG

Voor verder de kabelboom afgemaakt, kleine dingen moeten voor nog gebeuren zoals

Brandstofpomp en leidingen, tank aanpassen en neus terug plaatsen

Hieronder nog een plaatje van de kabelboom en massapunt voor.

IMG_0757.JPG

Het onderdashboard met de relaiskast, zekeringkast en + verzamelpunt.

IMG_0760.JPG

Momenteel ben ik bezig met de spatbord bevestigingen.

Deze zaten zo beroerd in de lak, dat ze na 1500 mijl bij de vorige eigenaar al begonnen te roesten.

Dingen kaal gemaakt en in de fertan er mee.

Daarna even lakken en kunnen ze in ieder geval weer even mee.

Een volgend winter haal ik ze er dan af en laat ik ze stralen en opnieuw poedercoaten.

Hieronder staan ze net in de fertan

IMG_0761.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi bezig zo. Enige twijfelpunt vind ik de basis van de dynamospanner. Heb dat soort constructies vaker af zien breken. Komt toch wel torsie op

Niet alle spanning komt op de stang welke overigens best wel robuust is

De onderste bout zal hem ook vastklemmen want hier zit nu schroefdraad in

Gok het er wel op ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de dynamo maar niet kan bewegen over de horizontale als gebeurt er niets met die bout die u de initiele axiale spanning bepaald. Je moet alleen net als altijd zorgen dat je die bout alleen maar gebruikt op de riem op spanning te zetten. Het borgen van de dynamo doe je daar niet mee. Heel veel toyota motoren hebben dit exact zo maar dan zelfs met een m6je.

Ik zou wel even een delrin busje draaien op het uiteinde want die stalen boutpunt gaat wel in dat aluminium vreten zo.

Grtz thomas

Gelukt met de bedrading? Heb nog ff gechecked ik had daar 0,5 op zitten als stuurstroom....prima dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die stang is niet het zwakke punt maar wel de aluminium basis en als je pech hebt scheurt het hele gedoe af.

De constructie klopt niet volgens mij omdat de stang niet meedraait in de lijn met het pasgaatje in de dynamo waardoor je hem al onder spanning zet.

Ik heb het met racen ook wel mis zien gaan met stalen dynamoconstructies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...