Ga naar inhoud

wide track wishbones; nadelen?


R.v.Maarschalkerweerd

Aanbevolen berichten

Die stijfheid speelt niet merkbaar. De spoorbreedte van westfield is standaard aan de voorkant bijna 10cm smaller dan achter.

Met de widetrack ophanging krijg je een stabielere auto en minder onderstuur, beter instuurgedrag, uiteraard verder een zaak van algehele afstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Als je iets goeds wilt, ik heb de widetrack van Procomp op de westfield zitten, kan je bij deze site bestellen http://www.procomp.co.uk/

Dat is inderdaad een mooi setje Bas. Procomp levert ook aangepaste montage punten voor op het chassis. Ga je die westfield gebruiken op het circuit of is het een straat auto?

Ik heb vorig jaar nog contact gehad met hun over een setje voor mijn westfield. Toen werd ik verteld dat ze niet op bestelling leveren, alleen maatwerk maken bij hun in de werkplaats en dat de auto dus bij hun moest staan. Wellicht dat ze hun ideeen daarover aangepast hebben en dat je wel gewoon een setje kan bestellen inmiddels. Zou mooi zijn.

Nog zo'n alternatief is Siltech (dennis silman). Hele mooie spullen alleen een drama om mee te communiceren. Zit al maanden te wachten op een complete set draagarmen, stabi's en uprights. Heb hem al meerdere keren aan de lijn gehad en er is elke keer "iets". Maar op blijkbaar is het erg mooi spul.

Op het engelse westfield forum lees je veel positieve ervaringen over zowel procomp als siltech

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een wat professionelere set van westfield op mijn racer zitten

dikker staal en betere kwalieteit ander aangrijppunt voor de schokbreker en volledig in de rosejoints

widetrack geeft zoals boven omschteven meer stabiliteit

instuurgedrag veranderd nagenoeg niet daar zijn andere factoren weer belangrijker voor.

met name het recht uit gedrag bij extremere spoorstanden wordt sterk verbeterd

en de wat kortere bochten geven minder onderstuur

bij het monteren van widetrack dien je rekening te houden dat er iets geometrisch veranderd

bumpsteer bij westfield was al niet zo goed geregeld (lees een mooi compromis tussen handling comfort en response)en met widetrack wordt dat alleen maar slechter

ook het akkerman effect krijgt bij grotere stuuruitslag een negatieve invloed

ik heb nu overigens wel kortere stuurarmpjes gekocht waardoor de wagen nog sneller reageerd op het stuur de stuurweg ook weer korter is er met hogere et waarde wielen gereden kan worden en overstuur beter te corrigeren is

akkerman effect is daarmee ook verbeterd evenals bumpsteer

een goed stijf chassis is minstens even belangrijk bij de westfield en zeker als je wat hogere waarden veren monteerd

in de westfield cup worden momenteel ook aanpassingen aan het chassis toegestaan welke betere controle geven en de schokbrekers zachter afgesteld moeten worden omdat het chassis minder flex heeft

ovale (lees platgewalste ronde buis) buis op draagarmen is leuk om te zien en heeft misschien een airodynamische meerwaarde (ik betwijfel de winst hiervan) maar is zeker altijd zwakker dan ronde buis

bij mnr zijn ook al zoveel onderste draagarmen verbogen puur omdat dit materiaal te zwak is voor het doel

aangrijppunten van schokbrekers verder naar buiten en verstevigingen als je ooit hard over de curbs gaat

Frank..jij hebt een setje voor de straat en niet curbstone waardig

ik heb ruim 1.5 jaar geleden een gewaardeerd clublid een setje widetrack meegegeven om daar een productie van op te zetten

helaas is er nooit wat van terecht gekomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Harm,maar met mijn set wordt wel degelijk mee geraced. Ik heb er nu eerst maar 1 nieuwe op gezet en kijk in de winter wel wat er allemaal beter kan.

Ik wil best zelf wat maken,als je die van het clublid terug krijgt geef je ze maar aan mij,maken we een serie van die dingen :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harm, die opmerking over die ovale buizen volg ik niet helemaal. M'n hele auto zit er vol mee, want rond kennen ze blijkbaar niet in de formule-wereld en t rijdt ech als een tiet. Alleen als je er op gaat staan, lijkt t zo te buigen alsof je een pvc buis er tussen hebt hangen.

Hoe kan het dan toch zo zijn dat dit steviger lijkt/is dan een ronde buis op een Seven, door het afgeveerde gewicht misschien?

Of gaat het uiteindelijk om het "trek-gewicht" en is dat tov ronde buis net zo sterk?

ps. de draagarmen zijn ook een meter in de lengte en vele malen groter dan die van een Seven, zal vast ook een hoop schelen.

Waarschijnlijk staat er bijna geen buiglast op je draagarmen, alles dus netjes in druk of trek :) Is een stuk netter dan wat de meeste kitcars hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rogier wat dacht je van materiaal kwaliteit en ook jouw buis in de formule is echt ovaal dus niet plat-rond zoals bij de kitcars

kost ook 5x zoveel om te produceren

en wat jan willem al aangaf is de constructie en functie dus ook anders van deze draagarmen waardoor je met dunner/lichter materiaal kan werken

vervang jouw draagarmen eens voor kitcar-pisbakken staal en ga er dan nog eens opstaan

lachen man

dat is dus ook wat ik bedoel met het verschil tussen een race en een straatauto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Luc van Altena

Zelf heb ik niet de kennis, maar Nico Bakker verteld mij, dat de wielophanging beter van een "slechte kwaliteit ijzer" kan zijn, want bij een crash buigt de buis en breekt niet zo snel en het vangt de eerste klap op en wordt minder aan het chassis doorgegeven.

Vandaar misschien de ovale buizen voor de wielophanging van formule auto's .

Ook als je ziet bij de Ligier hoe betrekkelijk dun de gaffels aan het chassis en versnellingsbak zijn waar de draagarmen mee bevestigd zijn, heeft dat ook te maken met het behouden van het chassis bij een crash.

Misschien kan iemand anders een beter uitleg geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit wat in Luc,je kan beter je draagarmen eraf rijden dan een heel chassis afschrijven.Ik vind die ophangpunten op het chassis ook erg licht gemaakt,zal ook wel een reden hebben.

@JW,hoeft niet te tekenen hoor.Als ik een voorbeeld heb kan ik hem wel namaken.Maar als je je verveelt mag het wel natuurlijk :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je ook zeker gelijk in luc

maar je moet er uiteraard wel mee over de curbs kunnen rossen zonder dat ze krom gaan

het heeft frank wel zijn wedstrijd gekost

ik zit nog in rusland frank

meld me wel als ik er weer ben

kan dan ook maar beter die van mijn smurf namaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vandaag een prachtig voorbeeld gezien van een kwalitatief schitterende westfield pushrod ophanging die de sterkte van het westfield racer chassis overtreft. Toch liever dat dan andersom, als je het na gaat maken bestel ik gelijk een set

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgend weekend ben ik weer op cpz,kijken of alles het dan overleefd.Mn teammaatjes hebben met deze set 4 sprint wedstrijden en een 3 uur endurance gereden,niks aan de hand en die rijden ook niet bepaald zachtzinnig.Moet gewoon kunnen met de westfield wide track al zullen er ongetwijfeld betere te koop zijn.Ik ga zeker een set na maken,weet alleen nog niet van welk materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...