Ga naar inhoud

Dutton Melos Kent 1100 cc wegenbelastingvrij


Yentl Otto

Aanbevolen berichten

  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Vandaag nie Dutton nie weer nie rije nie.

Vliegwiel vastgezet op 1.6 capri moment (64-70 Nm). Koppeling gemonteerd. Hand in de bak, druklagers vergeleken. Nieuwe nie past nie nie. Oude is kleiner, althans gedeelte wat op schakelvork moet komen. Aangezien alles wat nu nog op blok moet half aan de auto hangt, verders niks gedaan. Schroefje door-en-door het ondercarter gezet. Vruchteloze poging gedaan oude waterpomp-schroef uit te boren (bij boortje 2 begonnen, bij 4 geeindigd, na 3 kapotte boortjes... Ook geen draad kunnen snijden dus...).

Gewacht op me maten, die terug kwamen uit Oldemarkt. Ene maat pakt lager en draait. Andere maat hoort em knarsen. Apk afkeur... Dus kon nie echt nie verder nie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

D'r zit weer een tor in de dutton!! Enkel nog nieuwe radiateur 2 gaten boren voor bevestiging en ik moet nog een gat boren en tappen voor de waterpomp. Ontsteking moet afgesteld worden. Misschien iets voor 20 april?? Ben superblij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vorige week in Tilburg 2 donorblokken opgehaald. 1 in onderdelen, en 1 compleet in elkaar nog. Beginnen te reinigen, zaakjes eraf bouten en zo.

Vanmorgen begonnen het oude donorblok er weer uit te hengelen. Was met een uurtje gefixt.

Blok mee terug naar boven genomen, helemaal kaal getrokken. Donor blok wat in elkaar zat op kop, distributiedeksel, smeerdeksel en ontsteking na, helemaal kaal gehaald. Alle pakking plekken geschuurd. Me eigen zooi ertegen aan gebout. (op oude donorblok zaten alle pakkingen nieuw ertussen...)

Eerst 4 bammetjes en een pak sosomel. Toen ff shoppen voor 2 mini 1000 71 graden thermostaatjes, en wat andere knutsel meuk.

Na de bammetjes en slurp met blok, motortakel, 1,5 liter cola en fototoestel aan het werk getogen.

Inmiddels staat het blok tot max streepje in de olie. Morgen 2 gaten boren voor radiateur en meteen afvullen. Dinsdag apk!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de bammetjes en slurp met blok, motortakel, 1,5 liter cola en fototoestel aan het werk getogen.

zat er rum in de cola? Ik begrijp niet helemaal meer wat je allemaal aan het goochelen bent daar met al die motoren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

zat er rum in de cola? Ik begrijp niet helemaal meer wat je allemaal aan het goochelen bent daar met al die motoren..

Bas, Olaf wil er gewoon 2 in zijn auto i.p.v. het gebruikelijk van 1 tje :-D

Olaf, als je je ei er maar in kwijt kan, lekker doorsleutelen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondag blok erin, startmotor slaat vast tegen starterkrans. K met P.

Gister blok er weer uit. Vliegwiel gewisseld met juiste vertanding.

Vanochtend starten, lopen en alle olie uitspugen. Blok weer los geweest voor oliepomp wissel. Zit nu lekker goed!!!

De eerste Dutton meters zijn daar!!!!

Straks carter ontluchting aansluiten. Dim- en grootlicht nakijken. Co stellen. Oowhja en accu opladen. Inmiddels helemaal leeg gestart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet helemaal meer wat je allemaal aan het goochelen bent daar met al die motoren..

Het is voor mij vrij simpel en duidelijk. Blok wat ik bij jou heb opgehaald, is schroot geworden (hoek gietijzer afgebroken achter waterpomp). Ik moest dus snel een betrouwbaar blok hebben. Nu heb ik er 2, want heb er 1 in onderdelen bij. Van alle kent onderdelen die ik nu heb liggen, gaat ik een 1300 sport bouwen voor op de reserve bank. En ik heb bij de motoren gratis tips en advies gekregen, en een kent workshop van drie kwart dag. 1300 blok wat ik van jou heb trek ik verder leeg en lever ik in voor oud-ijzer. 1600 capri blok wat eruit kwam, komt zondag een belg voor kijken, dus is al bijna verkocht.

De 2de dutton rit is ook weer een feit. gisteravond met hulpstart 5 keer zelf aangeslagen zonder te slepen. Vandaag op gemakkie verder met dubbele 32/32 weber afstellen, dan doorrijden naar de apk. Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

In mijn vakantie heb ik eerst één en ander gedaan aan de 2 sierra's. De station heeft nu cos stabi stang, nieuwe draagarmen, volledig PU voor en een gedoneerde fuseestuk, schijf en blokken van de...

Rooie sierra heb ik volledig leeggetrokken en kenteken geschrapt. Ik zou op de laatste dag hulp krijgen voor demontage van de motor, bak en aandrijfas. Helaas op donderdag avond door zijn rug gegaan, dus die heb ik laten zitten en voor meer prijs mee verkocht. Nu heb ik tenminste 2 uit 3 auto projecten die geslaagd zijn.

Dus kon ik verder met de Dutton. Ik had mijzelf een reserve startmotor, wisselstroom dynamo, motortakel en een bok gekocht. Heb mezelf getrakteerd op een andere dubbele weber, met inlaat spruitstuk. Zaterdag hele dag zoet geweest met pakkingen uit speciaal karton te knippen en andere niet-auto gerelateerde zaken. Zondag kwam er carburatie hulp in de vorm van een maat van de sierraclub en zijn hond.

We zijn terug bij af begonnen. Oude (single venturi met handchoke) eraf gehaald. Bougies eruit, droog maken en afstellen op 0,65mm (volgens de escort mkI Haynes). Toen hebben we 6 graden BDP opgezocht, ontsteking grof gesteld. Contactpuntje gesteld op 0,65mm (dezelfde Haynes). Toen hebben we de complete dubbele weber erop geschroefd. Beugeltje gemaakt voor de gaskabel. Die zit bij een single venturi dichter tegen het blok aan. De schroef die de choke kabel vast moest houden was ook dolgedraaid, gelijk gerepareerd. Carter ontluchting fatsoenlijk aangesloten. Vacuumslang zijn we dit keer NIET vergeten. Na deze hele setting, hebben we alles nagelopen en nagedraaid. De accu van de rooie is aan de dutton gedoneerd. Maar nog steeds nie startmotor 1 keer rondgooien nie. En dat terwijl ik de accu onder de lader vandaan haalde.

De multi meter bracht uitkomst, in startcontact stand, trok deze de accu terug leeg naar 3 komma zoveel volt. Dus onder de auto gekropen. Oude startmotor eronder vandaan. Met 4 startkabels, en wat extra snoer, hebben we de modernere startmotor zonder montage getest. Bendix vliegt keurig naar buiten. Gemonteerd. Deze startmotor heeft hetzelfde probleem, maar dan tussen de 8 en de 11 volt. Maar nog nie 1 keer rondgooien nie. Toen hebben we zijn atmosferische diesel voorop gezet, sleepketting ertussen, en Dutton liep voor we de hoek om waren. Loopt heel mooi stationair, al moet de ontsteking fijnafstelling en de carb fijn afstelling nog gebeuren.

We hebben dus veel kunnen uitsluiten, maar elektronisch blijft het dus 1 groot raadsel. Iemand nog zinnige ideeen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, plus van de accu rechtstreeks op het blok. Om verdere problemen te voorkomen, massa stuk gehaald, van blok, direct op schroef van startmotor...

Maar ik ben er inmiddels wel achter!!!

De Dutton rijdt weer!!!!! Vanmorgen met startmotor, startrelais, bobine en accu naar de specialist getogen. Probleem uitgelegd. Startmotor en startrelais had ie al een keer doorgemeten voor mij. Bobine kon hij nie meten nie, moest ie in Ohm meten, en dat geeft ie nu ongetwijfeld ook. Meter op de accu, van de 420 startamperes, leefden er nog 16...

Nieuwe accu mee naar huis voor 3 geeltjes, de hele zooi weer op oude configuratie ingebouwd. Tik, starten, lopen en rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen reserve wiel weer plekkie achterop terug gegeven. Van de rooie sierra nog even wat wisserblad gedoneerd. Eerst even achter wat mensen aan gebeld.

Mensink Banden nakkes,

Kwikfit nada,

Caravanstalling, noppes

Apk garaasj, heb leverancier gebeld, komen vandaag deze kant op.

Meteen in de Dutton gesprongen, weer tik, starten, lopen en rijden.

Vanmiddag om half drie waren mijn banden pas gearriveerd. Morgen komen ze eronder en meteen apk. Nije bandjes voor 55 euri het stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou als ik jou was afzien van een automatische choke Olaf.

De Ford varianten daarvan hebben vaak en langdurig kuren.

De engelsen verkopen al sinds jaar en dag kitjes om de automatische om te bouwen naar handbediening....

Mocht je harder willen met de 1300 kent, kan ik je de 285-2 nokkenas van Piper aanraden.

Doet het prima met een set 40-er DCOE's van Weber (of dellorto equivalent) erbij en een grote mensen uitlaat.

Laat je niet verleiden door Solex carburateurs!

Succes

Wil

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je verstandig bent moet je even een setje kopen wat je zo op je verdeler kanschroeven

dan ben je direct je contactpunten kwijt en heb je een electronische ontsteking,

kijk hier maar eens deze heb ik ook op mij xflow blokkie werkt perfect, net 1750 km gereden nooit een misslag gedaan en

ok tik lopen http://www.accuspark.nl/

kost ook nog eens niet veel ik heb incl. verzenden die van mij eens op ebay gekocht van dit

merk voor ik dacht € 39,-- incl. verzenden.

als je iets wilt is dit wel een hele goedkope en belangrijke optie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Anderhalve maand geleden Dutton ter apk aangeboden.

De banden wist ik, die waren droog en apk afkeur. Maar voorderest had ik nog een hele lijst punten af te werken (voornamelijk elektrische storingen). Het vreemdste punt, en in dat opzicht hoop ik toch echt duidelijkheid te krijgen van kenners van dit forum. Een nul deurs, twee zits cabrio, zonder dak, moet voorzien zijn van voorruit-ontwaseming/blower op het voorraam van na 1971????????? Ik had begrepen dat cabrio's met stoffen daken hier ontheffing voor hadden...

en ineens werd het stil

Dat klopt, ik heb sinds een paar weken een vriendin. En het gaat zeer goed met ons, maar het vreet tijd en energie. En beiden heb ikzelf al niet veel meer, na een volledige week op de vrachtwaggel in het buitenland....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ok. 3 weken geleden een fast and the halfords vinnetje gehaald (bedankt voor de tip J. Bakker...). Alle apk punten afgewerkt. Uiteraard 's middags een nieuwe proefrit (vanwege gestelde koppeling) alles getest, de hele zooi opgeruimd. Ff een paar kapsalons gehaald op gesmikkeld, auto met alles (apk??) werkend neergezet.

Woensdag worden de afkeur punnten herkeurd. Schakelaars van de verlichting kapot gegaan. Week erop een autosloperij afgestruind naar wat bruikbaars (plat en redelijk inbouwbaar...). Gezien mijn ervaringen, gekozen voor een behoorlijk fancy Ford Mondeo mk2 Silverline edition lichtschakelaar. Parkeer links, parkeer rechts, stads- en dim licht, mist voor en mist achter in 1 schakelaar. Nu ff draadjes pluizen, gauw solderen en poging zeshonderd en..., nee laat maar ben de tel kwijt ondertussen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi olaf,

Heb je weleens op de innovam website gekeken? Hier heb ik een apk keuringsdocument vandaan, wat alle af -en goedkeurpunten tot in detail beschrijft. Zo heb ik alles punt voor punt nagelopen en is de auto in 1 keer goedgekeurd..misschien ook wat voor jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ff korte update...

1) Ik ben vanaf morgen weer vrijgezel...

2) Vanaf gister heb ik 4 weken vakantie...

3) Eerste boete van 137 euronen was binnen...

4) Vorige maand maar geschorst en opgehaald...

5) Morgen beginnen de oude draadboom eruit te trekken...

6) Morgen met olving en haynes een 2liter dohc draadboom uit elkaar beginnen te trekken...

7) Ik heb tot nu toe steevast elke kitcar meeting moeten missen, en daar baal ik behoorlijk stevig van. 2 weken geleden was op zandvoort engelse dag... Engelse auto's gratis entree... Daar ging ik nog meer drie letter woorden van in de ether slingeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...