Ga naar inhoud

Dutton Melos Kent 1100 cc wegenbelastingvrij


Yentl Otto

Aanbevolen berichten

Ik heb de Dutton opgehaald in Zuid-Brabant. Daarna heb ik in Eindhoven nog een paar ritjes gedaan. Aldaar hebben we dynamo vastgezet, olie en koel nagekeken, ontsteking heeft mijn maat afgesteld. Toen begon de reis, naar wat zijn nieuwe thuis zou worden. Ik rij onder het klaverblad van Geldermalsen (A2/A15). Met ene grote witte pluim uit het vooronder was het af.

Thuis gekomen (van 's ochtends 6h tot 00h45 op pad voor die auto), eerst maar es paar uur geslapen. De volgende dag uiteraard geprobeerd de verkoper te bereiken. 's Avonds lukte dat eindelijk. 300% kwalitatief uitermate teleurstellend, maar 0% compensatie. Verder drukke zondag gehad met reserve DOHC voor de sierra, dus weinig gedaan.

Dit weekend, mijn handen jeukten toen ik thuis kwam. Zaterdag tussen de buien door begonnen te sleutelen (zonder enige ervaring van motoren... :D :D:D). Kleppendeksel, klepgeleiders, warme en koude kant eraf geschroefd, als laatste kop eraf. *Gloek*, cylinder 1 helemaal op vakantie. Stukjes zuigerveer tot in cylinder 4...

De dag des heren voornamelijk bezig geweest met de velgen voor de winterbanden van de sierra vanwege het lekkere regenweer. Gister de dynamo en de startmotor verwijderd voor revisie en ompolarisatie (oowh ja en gelijk ombouw naar WISSELstroom dynamo). De kop teruggezet voor in en uitlaatspruitstuk vast te houden, tijdens transport naar zwolle. De sierra grote beurt gegeven. Caravan heeft nu anti-slinger koppeling. De buuv weet ook weer, wat het probleem is met haar fiesta en bestuurdersportier.

Ik heb inmiddels een aardig lijstje, komt ie:

Had ik de Dutton laten staan als ik alles van te voren wist? Nou, dat denk ik dus niet, ik vind het een grappig karretje. Goeie gaat voor 7 ruggen, concours staat vanaf 10 ruggen.

Wat er MOET voor APK:
1) gat in knipperlicht links - Check
2) 4 meters doen het niet - 2 meters nog maar
3) BANDEN zijn uitgedroogd (heb al velgen en banden liggen)
4) cabrio kapje is henen
5) accu is henen (lekt naast een pool) - Check

Wat ik WIL:
1) blokje erin met tussen de 60 en 100 pk
2) gelijk negatieve aarding
3) ander stuur
4) 5 bak t9
5) manier vinden zodat achterbankje vast te houden, oowh wacht, gewoon elke keer Indra achterin zetten
(wat heb ik veel energie kunnen halen, uit het feit dat het kinderlijke plezier en genieten zij mij gaf!!)
6) een radiator met expansievat
7) leren hoes reservewiel (eigen schuld helaas)
:cool: 'traanplaten' dash vervangen door een houten
9) rugleuning opnieuw laten bekleden
10) hardtopje
11) 3 punts race gordels, of gewone autogordels met rolautomaat
12) rally sluitingen motorkapje
13) betere/andere/moderne spiegels (deze hebben we strak aangedraaid, maar ze kunnen niet tegen cabrio wind...)
14) Polyester body repareren op heeel veel plekken en Old English Racing Green gaat ie dan worden
15) donders mooie lichtbruine kont- en rugverwenners gespot
16) andere brandstof tank + vlotter + pomp (indien die er wel opzit?? Werkt carburatie niet met aanzuiging??)
17) automatische choke
18) andere toeter
19) andere knipperlicht interval schakel dinges

Edit: ik vermoed dat de velgjes ook krom zijn, hoe kan ik dat het snelste testen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

En dan misschien nog wel het meest onhaalbare, ik wil hem volledig op gas. (Had die vent ook met zijn super 7 gedaan...), maar of het best is voor het blokkie? Ik zet er mijn twijfels bij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben benieuwd naar foto´s.

wat Bas hierboven zegt herken ik ook duidelijk.

ik lees dat je body erg veel slechte plekken heeft, dat had die van mij ook.

advies; laat dit repareren door iemand met veel verstand van polyester die weet wat hij doet, of ga liever kijken voor een nieuwe of andere body.

als je dit goed wilt repareren kost dit heel veel tijd en geld, een andere of nieuwe body is vaak veel goedkoper, je hebt hem dan ook meteen in kleur.

sterren in de body allemaal uitslijpen en op het einde van de scheurtjes gaatjes boren.

doe je het niet volgens de juiste methode, dan komen ze binnen 6 maanden na het spuiten gegarandeerd terug !

m.a.w. als je nog een body nieuw kan uithalen onder de 2500,- zou ik nooit gaan beginnen aan het opknappen ervan, dat is dan goedkoper en scheelt een berg werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leven is 1 grote zoektocht. Het is de vraag of ik de auto heb gekocht om qua technische kennis boven mezelf uit te stijgen? Ik weet wel heel zeker, het idee van, 'donders, dat heb ik zelf toch maar weer ff gefixed' is veel groter dan elke andere reden. En bij meer als bij een ander (dat ligt in mijn genen/karakter of hoe je het ook noemen wil).

Dat het geen auto was zonder problemen wist ik al, maar door de sierra en de vorderingen ermee, leer je sneller en makkelijker naar zwakheden kijken. Het lijstje stond binnen 2 dagen compleet op papier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Olaf

Je kunt ook je tekst die je getypt hebt bewerken.

Staat tussen rapporteer en Multi quote in :wink:

Zo wordt de lijst met posts niet super lang van jezelf

Of je moet er op uit zijn om heel veel berichtjes te posten :wink:

Edit: ik vermoed dat de velgjes ook krom zijn, hoe kan ik dat het snelste testen??

Even naar de bandenboer ?

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zondag wezen kijken naar een en ander. Ik kwam erachter, dat de Dutton verkeerd gespoten is ook.

Ze hebben volgens mij, alle lichtkapjes verwijderd, alle lichtbolletjes afgeplakt met tape, de wasstraat gevuld met zwarte verf, en toen de Dutton erdoorheen gereden. Als ik zulk spuitwerk (ja als hobbyist ook!!) zou afleveren, zou ik meteen beginnen met me laatste rustplaats graven...

Ik ben blij met je tip Roy, maar eerst ff de noodzakelijke dingen aan de Dutton eerst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

advies; laat dit repareren door iemand met veel verstand van polyester die weet wat hij doet, of ga liever kijken voor een nieuwe of andere body.

als je dit goed wilt repareren kost dit heel veel tijd en geld, een andere of nieuwe body is vaak veel goedkoper, je hebt hem dan ook meteen in kleur.

sterren in de body allemaal uitslijpen en op het einde van de scheurtjes gaatjes boren.

doe je het niet volgens de juiste methode, dan komen ze binnen 6 maanden na het spuiten gegarandeerd terug !

m.a.w. als je nog een body nieuw kan uithalen onder de 2500,- zou ik nooit gaan beginnen aan het opknappen ervan, dat is dan goedkoper en scheelt een berg werk.

Aangezien ik nogal euhm net nieuw en onervaren ben, zou ik niet weten, hoe, wie, wat, waar ik nog een nieuwe body zou kunnen vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon even kijken op ebay UK....

heb al eentje gevonden die nog 3 uurtjes te koop staat, op dit moment hoogste bod 360 pond.

Item number: 300770633059

body schijnt al spuitklaar te zijn, de rest van de wagen heb je dan als reserve onderdelen.

een ritje UK en voor dat geld kun je nooit een buil vallen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

roy dat is een pheaton geen melos.

Heb hier nog wel een melos body maar ik zou gewoon je eigen body strakmaken, inclusief spuiten is het goedkoper dan zo'n ding helemaal moeten gaan vervoeren uit de UK. De Dutton bodies zijn vaak van redelijk goede kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

roy dat is een pheaton geen melos.

Heb hier nog wel een melos body maar ik zou gewoon je eigen body strakmaken, inclusief spuiten is het goedkoper dan zo'n ding helemaal moeten gaan vervoeren uit de UK. De Dutton bodies zijn vaak van redelijk goede kwaliteit.

helemaal gelijk Bas, heb te snel gereageerd....was inderdaad geen Melos

maar afhankelijk van hoe de body er aan toe is, is een andere erop zetten toch vaak toch beter-goedkoper.

gewoon strak maken en spuiten kan iedere autospuiter, maar als je 6 maanden later weer alle sterren en scheuren in de nieuwe lak terug hebt........

ik ben dus benieuwd naar de foto´s van de Dutton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb afgelopen maandag een nieuwe radiateur opgehaald voor de Dutton in Soest. Vandaag ben ik de startmotor, startrelais, dynamo en spanningsregelaar wezen halen. De eerste 3 waren goed. Spanningsregelaar was naar de eeuwige jachtvelden. Nieuwe kostte me 47,50 euri.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb inmiddels het blok helemaal gestript. :D:D:D. Blijft mij alleen een raadsel wat jij zei Bas. Rokend uit auto gehaald. Koelkanalen erg verstopt, maar koppakking gewoon nog heel hoor. Inmiddels heb ik complete pakkingset liggen. Maandag avond nieuwe waterpomp opgehaald in Staphorst. Zaterdag ga ik blok afplakken en spuiten. Daarna gaan we weer beginnen met opbouwen.

PB170006.jpg

Blok verder kaal

20121217_135241.jpg

Leuke goodies verzameld in de tussentijd

PB180001.jpg

PB180002.jpg

PB180003.jpg

Ook al heel veel geschilderd voor nieuwe blokkie

PB250002.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup. Was blij met je vloerbedekking vraag, maar zo ver is deze nog niet. Heerlijk die 1300 cross flows... Makkelijker dan mijn sierra dohc in ieder geval...

ik heb dan een 1600 kentje er in liggen en ik moet zeggen lekker leventig blokje en zo makkelijk in onderhoud en zo

ik weet het ik heb geen 500 pk maar vooralsnog ben ik er heel tevreden mee, alleen het brandstofverbruik is niet zo geweldig.....

of zal dat aan de rijstijl liggen .....maar als je gas geeft dan geeft dat zo,n heerlijk geluid uit die ronde luidspreker aan de zijkant

van mijn striker, dit noem ik gewoon genot nog beter dan ***^* :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van...

20121217_135241.jpg

Naar...

P1010017.jpg

Ik ben een tevreden man. Kop en vliegwiel moeten nog met moment sleutel. Dan nog 2 boutjes opsnorren. Dan kan Dutton rijden. Jippie

Bas, herken jij hier het blokje nog in dat ik opgehaald heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi Olaf.

Dat is een super blokje, mijn aller eerste kitcar Sylva Striker had ook een ex Capri 1.3GT crosflow, dat ding liep niet hoog op top met de 4 bak, maar ging als een speer van zijn plek af!

Alle tellers klem in de rechterhoek deed ie krap 140km/u

Zorg wel dat als je onderdelen gaat mixen en matchen dat je alle bij 711M serie houd.

711M is de code voor het Kent onderblok wat met 5 hoofdlagerkappen is ontworpen ism Lotus, 6015 is de standaard code voor een Ford gegoten ijzeren onderblok en AA kan staan voor 1.1L of 1.3L, het verschil kun je niet zien aan de buitenkant. de BA was een 1.6L

en daar staat dan je 711M6015AA code voor! (wellicht leuk om te weten)

als je niet vies bent van een beetje vieze handen is dat echt een leuke tor om op te leren sleutelen.

Beetje jammer dat eerste ervaring zo loopt, maarja je wou een hobbie, nou dan heb je er ook echt een!

Ik moet wel zeggen ik heb nog nooit een Dutton gezien van 10K in welke staat dan ook.

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag koppelingsset opgehaald. Was ff slikken, maar volgende week rijdt ie!! Op naar de apk in april...

Wapper voor op de waterpomp met action garaasj zeep gereinigd, als nieuw, zo geel...

En inderdaad Thomas,

Ik vindt dit een superblokkie om op te leren sleutelen, komt ook door onderliggende distributie-as. Wist niet waar ik aan begon, maar begin het nog echt leuk te vinden ook. Zodra die terug is in Hoofddorp, kunnen de andere achterlichten erop, kan ie naar de keuring. Na de keuring, komen de remmen en de vering aan de beurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...