Ga naar inhoud

Herbouw naar Mojo RS Turbo


Bas Bais

Aanbevolen berichten

Vandaag maar eens even een begin topic plaatsen van het herbouwen van mijn Mojo.

Zoals al besproken in de volgende topic

http://www.kitcarclu...__fromsearch__1

Heb ik gekozen voor de 1.6 RS turbo motor van Ford, deze is uitgevoerd met een 5 bak met sper.

Ik heb hiervoor gekozen omdat deze met bak ongeveer dezelfde (begin) maten heeft als een X-flow.

Daarnaast is het gewicht van deze ook redelijk in verhouding met de X-flow en heeft de motor ook nog een beetje potentie.

Als de auto klaar is, zal hij een gewicht hebben van 525 kg en het vermogen van de motor zal ongeveer rond de 220 pk zitten.

De motor wordt opnieuw opgebouwd met wat aanpassingen.

Daarnaast zal de motor aangestuurd worden door een Wolf EMS vrij programmeerbare ECU.

Middels deze topic wil ik jullie een beetje op de hoogte houden van mijn klus activiteiten.

Om te beginnen hebben we eerder deze maand de motorsteunen gemaakt

De platen aan de motor heb ik laten snijden bij een laserboer hier in de buurt, de polyurethane bussenset heb ik besteld in de USA bij een sandrail onderdelen leverancier.

Daarna eens aan de gang samen met mijn schoonvader om het geheel in elkaar te smeden.

img_0094.jpg

img_0095.jpg

img_0096.jpg

Met als resultaat !!

img_0091.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Bas,

Veel succes met de herbouw van je auto.

Zal nog wel een klus worden lijkt me of niet.

We zijn zelf bezig een 1.8Turbo in mijn VM te bouwen en gaat toch veel tijd in zitten.

Maar zoals het gezegde luidt " goed werk heeft zijn tijd nodig".

Gr Ron en ik zal je toppic zeker volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgend eigenaar had de motor om hoog geplaatst en ging nog steeds stuk .

Speedon heeft nieuwe draag armen gemaakt met siërra fuse als ik het goed heb.

De standaard fuse is van een 1.1 fiesta met 50 Pk dus bij met 220 Pk en kopel gaat het echt stuk.

Kijk er goed na Voor je de aa breekt en hem in je rug hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook fiesta rs turbo va 1990

Let op je temperatuur bij die setup , dat was een serieus probleem bij de standaard auto's met turbo cvh en 220pk krijg je niet fatsoenlijk aan de weg los van de zwakke mojo fusee/ford homokineet , zorg voor een wat vriendelijkere karakteristiek. Met 60pk minder heb je net zoveel lol op de weg en blijf je ook op de weg. Daarnaast let op je kenteken vermogen en dat je voldoet aan de emissie voor je bouwjaar , wijzigen vermogen gaat niet meer met dat bouwjaar, is maar een tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik lees net een bericht over vermogen aanpassing op kenteken.

Je schrijft gaat niet meer met dat bouwjaar, hoe of wat zijn de regels als ik mag vragen.

ik ben namenlijk ook aan een ombouw bezig.

ik hoor het graag van jullie.

gr Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft motor cq vermogenwijziging >

vanaf kenteken bouwjaar 1-1-1998 moet je individueel omkeuren via IKS lelystad met veel kosten vandien wo. geluidstest, weggedrag, remmen etc.. Kost je duizenden euro's.

Dit in tegenstelling tot bouwjaar voor 1998, dan ben je voor 60 euro klaar bij een lokaal keuringsstation van de rdw.

Vanaf 1996 moet je 0,5% co halen bij de viergastest en lamda 1 bij ca 3000rpm, vanaf 2003 moet je 0,3% co halen bij de viergastest en lambda 1 bij verhoogd toerental.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow nog even over de homokineten, ik gebruik de originele RS turbo assen met homokineten, dus dat moet goed gaan lijkt me

Rechter as past zo, linker as bijna, moet hier ff naar kijken

Groet Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

de steun onderaan je bak zou ik ook nog wat wijzigen, de basis is prima met die gelaserde schets plaat, maar vergis je niet in het koppel wat op dat ronde buisje komt te staan. ik had dit exact zo in mijn striker, en die wokkelde gewoon er helemaal af binnen een paar honderd kilometer, dat was nog met de 16V 4age en zoveel koppel zit daar niet in. zie fototje,

de rodepijl is de richting waarop het moment staat, de paarse driekhoekjes zijn extra verstevigingstukken, de de axiale last deels van de ronde lasnaad af te helpen. de strip over de bush is als los voorbeeld van een andere auto toegevoegd, sorry piepklein fototje.

wel mooi blokje, stonden ook bekend dat ze nokken assen opvraten als een idioot toch? ach tja zal wel een rakket worden dat ding!

grtz Thomas

post-5282-0-17660500-1333218969_thumb.jp

post-5282-0-98809800-1333218975.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...