Ga naar inhoud

Niet door APK keuring vanwege te hoge waarde 4 gasmeeting


Marcel Stehouwer

Aanbevolen berichten

Vandaag met mijn VM naar de gagarage geweest om de VM te keuren voor de APK. Alles was goed........ alleen de 4-gasmeeting waarden zijn te hoog. Werd mij verteld dat de waarde max. 0.5% mag zijn bij stationair en 3000rpm. Gemeten waarde ± 6%. Het betreft een VM uit 99 met een Opel 2L 16V GSI blok met standaad computer en kat. Wie weet raad?

Gr,

Marcel Stehouwer

Link naar reactie
Delen op andere sites

6% is inderdaad veel te veel... Ik kom met dezelfde motor en configuratie zelfs zonder kat in de buurt van de 0,5.

Heb je al een keer codes uitgelezen van de motronic? Wellicht dat er iets met de lambdasensor aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de carterontluchting ook standaard is zou ik eerst inderdaad eens kijken of er foutcodes in het systeem zitten, vb temp. sensor, of lambda-sonde b.v. Ik neem aan dat het een c20xe is?

Is kwestie van pen a verbinden met b (bij 10 pol stekker) of pen 6 aan massa (bij 16 pol stekker. Mits het lampje nog aanwezig is. code 31 wordt altijd weergegeven bij stilstaande motor.

http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden zover. Het gaat inderdaad om een VM met een C20XE motor. Nou heb ik (nog) geen ervaring met het uitlezen van een ECU. Mischien een domme vraag :-) Maar als er in mijn VM geen lampje zit waarmee ik de foutcodes kan lezen. Bestaat hier een eenvoudige oplossing of alternatief voor?

Gr,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektrisch schema van de motorregeling erbij en dan een lampje aansluiten zoals het origineel zat (niets moeilijk aan). Je moet wel weten welke Motronic van Bosch erin zit of bv het onderdeelnr van de regeleenheid. Schema's kan ik wel doormailen. Maar lampje zal wel tussen pen 22 en klem 15 (+ na contactslot) zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marcel,

Ook voor mij is dit een bekend probleem.

Na het uitlezen van het motormanagement kwamen diverse foutcodes boven water.

Als eerste is de lambda-sonde vervangen, helaas bleven de foutcodes en

het het probleem toen nog bestaan.

Na een zoektocht bleek het motormanagement als gevolg van een defecte

luchtmassameter iedere keer over te schakelen naar het noodloop-programma,

met een hoge CO als gevolg.

groeten,

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt voor alle tips!

Rob,

Ik heb je een PB gestuurd :-) waarin ik aangeef gebruik te willen maken van je aanbod.

Bart,

Dus als ik het goed begrijp is bij jou door het vervangen v/d luchtmassameter het probleem uiteindelijk verholpen.

Kan je deze luchtmassameter zelf testen?

Mvrgr,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paul,

Bedankt voor je aanbod. Ik wil hier dan ook graag gebruik van maken. Wat mij wel verbaast is dat de motor volgens mij netjes loopt. Wel loopt hij stationair iets onregelmatig (hij haalt een beetje -> zoekt naar juiste toerental) en hij slaat hij soms af als ik op de snelweg even flink heb doorgereden en dan daarna even moet wachten voor bijv. een stoplicht.

Gr,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom maar een keer halen, je woont redelijk dicht bij mij in de buurt.

Mijn blok loopt ook altijd goed, vanaf de eerste klap bij koud maar dan staat hij ook veel te rijk.

Dat onregelmatig stationair lopen en af slaag zou de stationair regelaar kunnen zijn, een bekend probleem bij deze motoren. Schoonmaken wil vaak wel helpen. Die van mij is ook niet helemaal zuiver. Hij zakt me eigenlijk niet snel genoeg terug, maar het is een motor van bijna 25 jaar met 200.000 km...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marcel wat heb je voor een filter voor je lmm. als dit bv een open k&n is met olie blijf je bv lmm vernieuwen .

Kijk ook even naar de temp.sensor op je blok (niet degene van de meter) deze gaan ook vaak stuk en dan krijg je het co ook nooit goed.

Dan geeft de sensor bv aan dat de motor altijd koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wim,

Filter voor de LMM is inderdaad een open K&N (maar door mij afgelopen jaar niet voorzien van olie). M.b.t. de motor temp. sensor waar jij naar verwijst. Waar zit deze (bij benadering) en hoe kan ik hem zelf testen? Of weet jij iemand die mij hier bij kan helpen?

Alvast bedankt,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een up-date. Probleem is nog niet opgelost maar a.s. donderdag wordt de ECU uitgelezen hopelijk leidt dit tot de oplossing........ Iedereen bedankt voor alle adviezen, aangeboden hulp en info! Wordt vervolgd........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marco Boerdam

Vrijdag later op de middag kan ik je eventueel helpen mocht het nog nodig zijn.

Dan maak ik gelijk een uitlees punt met een lampje voor je.

Mocht je nog intresse hebben in een C20LET motor dan heb ik er nog 2 liggen (1 met phase 3,5 en 1 helemaal origineel beide met een Coscast kop).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem opgelost! :-) :-) :-) :-) :-D:-D :-D :-D Vanmiddag bij medeclublid Wim v/d Hil -> Autobedrijf van Lopik B.V. (Boven-Hardinxveld) de VM aangesloten aan de diagnosecomputer en de ECU van Opel motor laten uitlezen. Hier uit bleek dat de lambdasonde niet goed functioneerd. Zo zie je maar. Met de hulp van de KCC leden is het probleem met mijn VM weer verholpen. Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en de aangeboden hulp.

Tot ziens en veel kitcar plezier toegewenst,

Marcel Stehouwer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...