Marcel Stehouwer Geplaatst: 17 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 17 maart 2012 Vandaag met mijn VM naar de gagarage geweest om de VM te keuren voor de APK. Alles was goed........ alleen de 4-gasmeeting waarden zijn te hoog. Werd mij verteld dat de waarde max. 0.5% mag zijn bij stationair en 3000rpm. Gemeten waarde ± 6%. Het betreft een VM uit 99 met een Opel 2L 16V GSI blok met standaad computer en kat. Wie weet raad?Gr,Marcel Stehouwer
Paul van der Knijff Geplaatst: 17 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 17 maart 2012 6% is inderdaad veel te veel... Ik kom met dezelfde motor en configuratie zelfs zonder kat in de buurt van de 0,5.Heb je al een keer codes uitgelezen van de motronic? Wellicht dat er iets met de lambdasensor aan de hand is.
Gast Hans Kruizinga Geplaatst: 17 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 17 maart 2012 carter ontluchting van de luchtinlaat afhalen en naar een tankje laten lopen en bij de luchtfilter afdoppenmvg hans
Rob Habets Geplaatst: 17 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 17 maart 2012 Als de carterontluchting ook standaard is zou ik eerst inderdaad eens kijken of er foutcodes in het systeem zitten, vb temp. sensor, of lambda-sonde b.v. Ik neem aan dat het een c20xe is?Is kwestie van pen a verbinden met b (bij 10 pol stekker) of pen 6 aan massa (bij 16 pol stekker. Mits het lampje nog aanwezig is. code 31 wordt altijd weergegeven bij stilstaande motor.http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.pdf
Marcel Stehouwer Geplaatst: 17 maart 2012 Auteur Rapporteer Geplaatst: 17 maart 2012 Bedankt voor de antwoorden zover. Het gaat inderdaad om een VM met een C20XE motor. Nou heb ik (nog) geen ervaring met het uitlezen van een ECU. Mischien een domme vraag Maar als er in mijn VM geen lampje zit waarmee ik de foutcodes kan lezen. Bestaat hier een eenvoudige oplossing of alternatief voor?Gr,Marcel
Rob Habets Geplaatst: 17 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 17 maart 2012 Elektrisch schema van de motorregeling erbij en dan een lampje aansluiten zoals het origineel zat (niets moeilijk aan). Je moet wel weten welke Motronic van Bosch erin zit of bv het onderdeelnr van de regeleenheid. Schema's kan ik wel doormailen. Maar lampje zal wel tussen pen 22 en klem 15 (+ na contactslot) zitten.
Bart Slenders Geplaatst: 18 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 18 maart 2012 Hoi Marcel,Ook voor mij is dit een bekend probleem.Na het uitlezen van het motormanagement kwamen diverse foutcodes boven water.Als eerste is de lambda-sonde vervangen, helaas bleven de foutcodes enhet het probleem toen nog bestaan.Na een zoektocht bleek het motormanagement als gevolg van een defecteluchtmassameter iedere keer over te schakelen naar het noodloop-programma,met een hoge CO als gevolg.groeten,Bart
Marcel Stehouwer Geplaatst: 18 maart 2012 Auteur Rapporteer Geplaatst: 18 maart 2012 Wederom bedankt voor alle tips!Rob,Ik heb je een PB gestuurd waarin ik aangeef gebruik te willen maken van je aanbod.Bart,Dus als ik het goed begrijp is bij jou door het vervangen v/d luchtmassameter het probleem uiteindelijk verholpen.Kan je deze luchtmassameter zelf testen?Mvrgr,Marcel
Paul van der Knijff Geplaatst: 18 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 18 maart 2012 Ik heb eventueel een LMM voor je te leen om mee te testen...Zowel voor een Motronic 2.5 (rotor ontsteking) als voor een Motronic 2.8 (DIS ontsteking)
Marcel Stehouwer Geplaatst: 18 maart 2012 Auteur Rapporteer Geplaatst: 18 maart 2012 Paul,Bedankt voor je aanbod. Ik wil hier dan ook graag gebruik van maken. Wat mij wel verbaast is dat de motor volgens mij netjes loopt. Wel loopt hij stationair iets onregelmatig (hij haalt een beetje -> zoekt naar juiste toerental) en hij slaat hij soms af als ik op de snelweg even flink heb doorgereden en dan daarna even moet wachten voor bijv. een stoplicht.Gr,Marcel
Paul van der Knijff Geplaatst: 18 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 18 maart 2012 Kom maar een keer halen, je woont redelijk dicht bij mij in de buurt.Mijn blok loopt ook altijd goed, vanaf de eerste klap bij koud maar dan staat hij ook veel te rijk.Dat onregelmatig stationair lopen en af slaag zou de stationair regelaar kunnen zijn, een bekend probleem bij deze motoren. Schoonmaken wil vaak wel helpen. Die van mij is ook niet helemaal zuiver. Hij zakt me eigenlijk niet snel genoeg terug, maar het is een motor van bijna 25 jaar met 200.000 km...
harm Geplaatst: 18 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 18 maart 2012 mocht het nodig zijn heb ik hier nog zo'n eec kast liggen om uit te wisselenals ik je er mee kan helpen...
Wim v d Hil Geplaatst: 19 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 19 maart 2012 Marcel wat heb je voor een filter voor je lmm. als dit bv een open k&n is met olie blijf je bv lmm vernieuwen .Kijk ook even naar de temp.sensor op je blok (niet degene van de meter) deze gaan ook vaak stuk en dan krijg je het co ook nooit goed.Dan geeft de sensor bv aan dat de motor altijd koud is.
Marcel Stehouwer Geplaatst: 19 maart 2012 Auteur Rapporteer Geplaatst: 19 maart 2012 Hoi Wim,Filter voor de LMM is inderdaad een open K&N (maar door mij afgelopen jaar niet voorzien van olie). M.b.t. de motor temp. sensor waar jij naar verwijst. Waar zit deze (bij benadering) en hoe kan ik hem zelf testen? Of weet jij iemand die mij hier bij kan helpen?Alvast bedankt,Marcel
Gast Marco Boerdam Geplaatst: 27 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 27 maart 2012 Als die sensor defect is gaat je motor heel hoog stationer lopen omdat hij continue denkt dat de motor koud is en dus blijft choken.
Marcel Stehouwer Geplaatst: 27 maart 2012 Auteur Rapporteer Geplaatst: 27 maart 2012 Even een up-date. Probleem is nog niet opgelost maar a.s. donderdag wordt de ECU uitgelezen hopelijk leidt dit tot de oplossing........ Iedereen bedankt voor alle adviezen, aangeboden hulp en info! Wordt vervolgd........
Rob Habets Geplaatst: 27 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 27 maart 2012 Temp sensor zit op het thermostaathuis en moet bij 20°C 2200-2800 Ohm hebben.
Gast Marco Boerdam Geplaatst: 28 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 28 maart 2012 Vrijdag later op de middag kan ik je eventueel helpen mocht het nog nodig zijn.Dan maak ik gelijk een uitlees punt met een lampje voor je.Mocht je nog intresse hebben in een C20LET motor dan heb ik er nog 2 liggen (1 met phase 3,5 en 1 helemaal origineel beide met een Coscast kop).
Marcel Stehouwer Geplaatst: 29 maart 2012 Auteur Rapporteer Geplaatst: 29 maart 2012 Probleem opgelost! :-) :-) :-D Vanmiddag bij medeclublid Wim v/d Hil -> Autobedrijf van Lopik B.V. (Boven-Hardinxveld) de VM aangesloten aan de diagnosecomputer en de ECU van Opel motor laten uitlezen. Hier uit bleek dat de lambdasonde niet goed functioneerd. Zo zie je maar. Met de hulp van de KCC leden is het probleem met mijn VM weer verholpen. Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en de aangeboden hulp.Tot ziens en veel kitcar plezier toegewenst,Marcel Stehouwer
Antonie Vonk Geplaatst: 30 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 30 maart 2012 Kijk...... Wat is die gozer toch goed bezig...Ik hoop dat de mijn woensdag door de keuring komt bij Wim.Gr. Antonie
Gijs van Erp Geplaatst: 30 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 30 maart 2012 Ben je zover Antonie????????
Antonie Vonk Geplaatst: 30 maart 2012 Rapporteer Geplaatst: 30 maart 2012 Morgen nog ff flink tegenaan en dan denk ik dant ik er klaar voor ben!
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.