Ga naar inhoud

Vastzittende koppeling


Gast Sebastiaan Smit

Aanbevolen berichten

Gast Sebastiaan Smit

Ik heb een nieuwe pedalbox in mijn auto gemonteerd. Hierbij heb ik ook een hydraulische koppelingscylinder in de versnelsbak geplaatst. Voor een T9 versnellingsbak. Nu loop ik tegen het volgend probleem aan. Als ik de motot er uit haal doet de koppeling het. Zodra ik de motor terug plaats zit er geen beweging meer in en wil hij niet ontkoppelen. Nu heb ik zoveel druk op gezet dat de o-ringen uit de koppelingscylinder zijn geknapt.

Er zijn revisiesetjes voor deze cylinder alleen nu wil ik het volgende weten.

Weet iemand de oorzaak van dat de koppeling vast zit?

Ligt dit aan de drukgroep?

Of is de cylinder niet krachtig genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een nieuwe pedalbox in mijn auto gemonteerd. Hierbij heb ik ook een hydraulische koppelingscylinder in de versnelsbak geplaatst. Voor een T9 versnellingsbak. Nu loop ik tegen het volgend probleem aan. Als ik de motot er uit haal doet de koppeling het. Zodra ik de motor terug plaats zit er geen beweging meer in en wil hij niet ontkoppelen. Nu heb ik zoveel druk op gezet dat de o-ringen uit de koppelingscylinder zijn geknapt.

Er zijn revisiesetjes voor deze cylinder alleen nu wil ik het volgende weten.

Weet iemand de oorzaak van dat de koppeling vast zit?

Ligt dit aan de drukgroep?

Of is de cylinder niet krachtig genoeg?

Ik kan niet helemaal beoordelen wat nu precies het probleem is:

Blijven versnellingbak en motor gekoppeld als je de motor plaatst ?

Kun je het koppelingspedaal niet intrappen?

Hier nog wat vragen:

Weet je zeker dat de prise-as van de versnellingsbak in het lager in het vliegwiel is gegaan ? Hij moet er precies in, anders gaat de boel

inderdaad vastzitten.

Het raakvlak van de druklager moet - als je een nieuwe koppelingsplaat hebt - zo'n 5-6 mm los komen van de drukgroep als het koppelingspedaal helemaal in rust is. (Vanwege het feit dat slijtage aan de koppelingsplaten

de vingers van de drukgroep uiteindelijk in rusttoestand verder naar buiten laat gaan). Heb je vastgesteld dat je die 5-6mm speling wel hebt ?

Groet,

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sebastiaan Smit

Hoi Chris,

Ik heb via internet (rally design) een hydraulische koppeling gekocht. De huidige koppeling was een kabelkoppeling. Ik heb de hydraulische koppeling geinstalleerd en motor weer ingebouwd (motor en versnellingsbak waren toen gekoppeld). De koppeling heb ik toen getest en deze kon ik toen indrukken omdat hij nog niet ontlucht was. Toen ik hem ontlucht heb, kon de koppelingspedaal niet meer ingedrukt worden. Naar mijn idee zat de prise-as toen goed. Hoe kun je testen of deze goed zit?

De koppelingsplaat is niet nieuw. En werkte zes maanden geleden nog. Naar mijn mening zit er speling op de releasebarring, omdat er bij de eerste keer inbouwen van de motor vrije slag was bij de tweede poging was er ook even speling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Ron van Sterkenburg

Toen je de motor terug plaatste heb je neem ik aan de koppelingsplaat opnieuw gecentreerd? Kon je de motor bij terug plaatsen makkelijk tegen de bak schuiven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je die master slave set voor sierra t9 gekocht?

Misschien handig als je het systeem wat je nu hebt even uitlegt.

Er hoort ook een speciale release bearing bij volgens mij.

Wellicht is je druklager nu niet de goede?

Controle of de bak goed zit is simpel, auto rollen in de 2e versnl. en kijken of motor ronddraait. Bij monteren van bak aan de motor voel je echt wel of het er lekker inschuift. Koppelingsplaat altijd even centreren tot aan het lager, met een kort rond steeltje / staafje ofzo...., dan kan dat niet mis iig

Het enige dat ik kan verzinnen is verkeerd druklager cq verkeerde slave cylinder. Hopelijk niet je drukgroep kromgetrapt, controleer al die dingen voor je het terugbouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sebastiaan Smit

Ik heb de master slave set voor de sierra t9 gekocht, dit is bij www.burtonpower.com de APC5. Ik heb de release bearing voor de APC5 aangeschaft. Ik vraag me nu af, is deze wel geschikt?

Weet iemand een bedrijf in Nederland waar ik een revisieset kan kopen?anders bestel ik in Engeland.

Dan begin ik maar weer over nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij hoort er ook een spacer bij , heb je die?

Misschien heb je de cylinder door de max 22mm slag getrapt?, moet je de slag van je pedaal niet veranderen (blokkeren ?). Het zijn maar ideeen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sebastiaan Smit

Hoi Bas,

Weet jij welke spacer ik nodig heb dan?

Er zijn namelijk verschillende soorten.

De drukcylinder is trouwens aan de achterzijde op een o-ring geknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bas,

Weet jij welke spacer ik nodig heb dan?

Er zijn namelijk verschillende soorten.

De drukcylinder is trouwens aan de achterzijde op een o-ring geknapt.

Hier is een stukje vanop de clubstylus website van iemand die een alu RS2000 bellhouse had en ook een hydraulische koppeling heeft geplaatst.

Ok :roll: ---------- I've ordered the bits for my hydraulic clutch from BURTONS but the info for calculation of the spacer required came via RACELINE 's Pete McKewan :D He couldn't provide me with a kit as he uses only FORD stuff for which he's had bellhousing's made to suit . BUT :wink: he did tell me what I needed to know --- in his words '' it's not rocket science mate '' :lol:

I thought others may want this info at some point so here's the proceedure ---------- :roll:

1) measure the distance from the engine block face TO the gearbox bolting face(not the cover plate) This will be the bellhousing plus any spacers/gaskets you're using. In my case this is 180mm.

2)measure the distance from the engine block face TO the clutch cover fingers . In my case this is 91mm. Then add 5mm to account for clutch wear so's the clutch will never be parcially depressed . Total = 96mm.

3)180mm minus 96mm = 84mm (this is the exact length your new cover plate + hydraulic actuator + release bearing must be .

4)Now you can order the parts ------------- simply ask the supplier what his 3 components total length is when together :?: In my case from BURTONS it was 72mm . We already know the exact length required from (3) :!: SO --------- 84mm minus 72mm = 12mm spacer needed (or as close as you can get from their choice of spacers THEN machine it to the correct length ------------- BINGO sorted :D

In my case the spacer closest is 12.7mm .

Finally , once it's fitted , depress the clutch just enough to engage all gears then adjust the clutch pedal stop to suit OR you might end up taking the engine out again to refit the piston :oops: In my case I've put a long bolt into the footwell with locknuts in front of the clutch pedal .

THIS is what I've been searching for ------ a nice simple formula :roll: Well done and thanks Pete at RACELINE :D and he didn't even make a sale to me :oops: :oops: :oops:

I hope this may be usefull to others in the future . Rob. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...