Ga naar inhoud

Snelheidsmeter VDO


Antonie Vonk

Aanbevolen berichten

Heren technici,

Ik heb een probleempje en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een nieuwe VDO snelheidsmeter gekocht met sensor en magneetje.

Sensor heeft 3 draaden een plus, min en puls draad.

Alles is ingebouwd en de wijzer blijft op 0 staan.

Ik zie op de sensor aan het ledje dat er pulzen worden gegenereerd.

Als ik de auto stil zet terwijl het magneetje recht onder de sensor zit zie ik het ledje brand en meet ik op de aansluiting van de meter ca. 12volt. Dus er komen pulzen op de meter.

Des al niet te min geen uitslag van de naald.

Op het moment dat ik een los draadje op de meter zet waar de pulsdraad van de sensor hoort en deze snel op/langs een 12 volt punt haal dan slaat de meter wel uit. :wacko::wacko::wacko:

Wat is hier aan de hand of wat doe ik verkeerd

Gr. Antonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jajaja,

Ik had em kenne verwachten. LOL

Bij deze nog even een aanvulling :smile:

Ik heb gereden zelfs in z'n twee en ietsjes meer als een beetje gas gegeven. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mijn Smiths teller in het begin ook een probleem gehad. Bij mij zat het in de massa. De massa van het frame (westfield) was niet goed.Ik heb een massadraad moeten trekken naar het tellerhuis. Waar heb je de sensor zitten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Peter Potters

Heb je het aantal pulsen per km goed ingesteld?

Vooraleer de snelheidsmeter correct werkt moet je dat eerst instellen.

Het is mogelijk dat dit getal veel te hoog staat, waardoor het lijkt dat de auto heel traag rijdt.

m.vr.gr.

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem gevonden.

Ik dacht, en dat was al fout 1, dat ik ergens gelezen had dat de teller vanaf fabriek op 6000 pulsen per mile was ingesteld dus ergens rond 3750 pulsen per KM.

Ik had wat grof zitten rekenen en kwam tot de coclusie dat dit eigenlijk redelijk goed zou moeten zijn en dan later ff meten wat de afwijking zou zijn en dan wat bijstellen.

Ik gisteravond om 00:45 uur toch ff checken.

Staat dat kreng op 112340. :wacko: :wacko:

Ik had ook ergens gelezen dat onder de 4km/h hij niets aangeeft.

Met deze setting had ik dus Ruim 120 km/h moeten rijden voordat de naald ook maar iets uit de hoek had gekomen.

Gaat net niet lukken bij mij in de straat.

Gijs je had dus een beetje gelijk. Iets meer gas geven.

Peter. Jij had het helemaal correct.

Punt voor peter dus.

Gr. Antonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hallo kitcar vrienden,

Na het lezen van deze topic heb ik de volgende vraag.

Ik heb een westfield megabusa, met het hayabusa motorfietsblok.

Nou heb ik ook een VDO snelheidsmeter, en het probleem is dat de meter het de laatste tijd bijna niet meer doet,

of hij slaat uit maar geen een verkeerde snelheid aan.

Ze hebben mij verteld dat waarschijnlijk de sensor is los getrild en dat die vervolgens niet reageert op de magneetjes op de aandrijfas.

Kan mij iemand vertellen waar deze sensor precies zit, ik heb hem namelijk niet kunnen vinden.

Of is het mogelijk dat het signaal op een andere manier wordt doorgegeven.

Ik hoor graag van jullie.

Gr, John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo kitcar vrienden,

Na het lezen van deze topic heb ik de volgende vraag.

Ik heb een westfield megabusa, met het hayabusa motorfietsblok.

Nou heb ik ook een VDO snelheidsmeter, en het probleem is dat de meter het de laatste tijd bijna niet meer doet,

of hij slaat uit maar geen een verkeerde snelheid aan.

Ze hebben mij verteld dat waarschijnlijk de sensor is los getrild en dat die vervolgens niet reageert op de magneetjes op de aandrijfas.

Kan mij iemand vertellen waar deze sensor precies zit, ik heb hem namelijk niet kunnen vinden.

Of is het mogelijk dat het signaal op een andere manier wordt doorgegeven.

Ik hoor graag van jullie.

Gr, John

Ik zou verwachten op de aan drijf assen, ik hen de sensor op de koppeling van de cardanas en het differentieel zitten.

Het probleem van soms te weinig of niet aan geven heb ik ook gehad, bij mij was het een los contact in de stekker op de sensor. De vraag is of jij die stekker ook hebt, maar het zal waarschijnlijk wel een los contact zijn

Groet

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

John,

Ik heb later ook een dergelijk probleem gehad.

Dat de sensor is losgetrilt is zeker een mogelijke oorzaak.

De plaats van de sensor kan op verwchillende plaatsen zitten.

Dit kan op het kardan as zijn of wat ook nog wel eens het geval is op een voorwiel.

Ik had boven de 80 km/h sterke fluctuaties in de metingen met de sensor en magneetje op/bij het kardan net achter de versnellingsbak.

Nu heb ik hem nu op het voorwiel zitten en de sensor "telt" de wielbouten.

Suc6 met zoeken.

Gr. Antonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mensen,

Ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die niet weten hoe je het aantal pulsen per kilometer moet instellen, of hoe je de snelheidsmeter moet ijken.

Op zich niet zo moeilijk, maar je moet het weten, dus hier een link naar de handleiding.

http://www.egauges.com/pdf/vdo/0-515-012-051.pdf

groetjes Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...