Ga naar inhoud

kortsluiting in 2,5 mm2 kabel naar onstekings-/startschakelaar


Peter Huijts

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Dom, dom, dom, ik weet het. Eerst de pluspool van de accu vrijmaken alvorens in de nabijheid van de electriciteit te gaan sleutelen. Maar zoals altijd even snel iets doen en dan pats: kortsluiting, veroorzaakt door een pijpsleuteltje dat op de + valt van de ontstekings-/startschakelaar en op een draadeindje in het chassis. Omdat ik er niet snel genoeg bij kon om het sleuteltje weg te meppen, heeft deze sluiting 4-5 seconden geduurd, genoeg om de isolatie van de kabel en omliggende kabels plaatselijk om zeep te helpen. gelukkig geen brand uitgebroken. Nou viel mij al eerder op dat de voedende kabels naar het zekeringenkastje, naar de ontstekings/startschakelaar, naar de cpu en naar de startmotor niet beveilgd zijn. Het betreft een standaard kabelboom van VM met op de + pool naast de kabel voor de startmotor 3 afgaande kabels 2,5 mm2. Is het niet beter om ook zekeringen te plaatsen direct na de pluspool van de accu. Bij afgaande kabels van 2,5 mm2 bijvoorbeeld met 30 of 35 A. In mijn redenering had ik dan wel kortsluiting gehad maar was deze snel genoeg afgeschakeld om schade te veroorzaken. Hoe zit dat nu in jullie auto's?

met vriendelijke groet,

Peter Huijts

Link naar reactie
Delen op andere sites

afgaande kabels vanaf de + vind ik erg slordig, is vaak gemakzucht. Ik kom het in bijna alle kitcars wel tegen.

Mooist is alles direkt naar de zekeringkast en van daaruit alles gezekerd voeden.

Enkel de startmotor krijgt direkt ongezekerd +, volgens mij is dat nooit gezekerd ivm de hoge belasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi allemaal,

Ik heb de twee beschadigde kabels vervangen, dus de schade viel wel mee. Alles gezekerd achter het schutbord (dank je wel Bas), De kabels weer netjes geordend maar nu wil de motor (C20XE) niet starten (grrrr). Het volgende heb ik gecontroleerd: Zijn alle kabels correct aangesloten (check), heeft de CPU op de juist aansluitpunten 12 volt (check), heeft de CPU op de juiste plaatsen een verbinding met aarde (check), Is er een vonk (check, gecontroleerd met kabel die op de bobine zit en naar verdeler gaat), is er brandstof op druk in de brandstofrail (check). En nu weet ik het niet meer. De accu draait de startmotor soepel rond dus de accu is intact. De twee beschadigde kabels maakten deel uit van de autokabelboom (voeding voor verlichting, startrelais, claxon, ventilator van radiator, etc. maar maakten geen deel uit van de CPU kabelboom. De verlichting etc. doet het allemaal.

De ellende is een paar maanden geleden begonnen bij het uit de winterslaap halen van de auto, toen wilde hij ook niet starten. Gezamenlijk met de ANWB ben ik toen tot de conclusie gekomen dat het brandstofrelais niet goed meer funktioneerde. Dit heb ik toen vervangen en het leek opgelost. De motor startte toen wel maar bij het ordenen van de kabels heb ik toen die stomme sluiting veroorzaakt.

Nu wil ik achtereenvolgens de bobine, het Hall element bij de verdeler en de CPU eens vervangen door een andere, alleen om het gebied af te bakenen waar het probleem zit. Heeft iemand in de buurt van Venlo zoiets liggen waarvan hij zeker weet dat deze intact zijn en die hij eventjes kan missen? Het gaat om een C20XE motorblok met Motronic 2.5 CPU (dus met verdeler) met een kat en een lambda sonde. Het zou mooi zijn als ik de auto voor a.s. zondag weer aan de praat heb.

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, ik heb een reserve bobine en verdeler liggen, helaas geen Motronic 2.5.

Woon helaas niet in de buurt van Venlo, kan het wel morgen op de post gooien, dan heb je het vrijdag.

p.s. komen er codes uit de Motronic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dat is het beste.

Ik heb ook 3 afgaande kabels afgezekerd op 100mm van de accu naar de zekeringkastjes lopen.

Daar zit dan nog een hoofdzekering en alle kleinere zekeringen.

Ik zat met dezelfde nare gedachte dat ergens tussen accu en zekeringskast een sluiting kon komen. En dus zekerde ik hem ook af.

(met van die waterdichte mono blocks zeg maar)

Het is ook de reden dat je van die doppen of klepjes hebt op sommige accu's.

@Peter; 12volt meten zegt niet veel, er kan wel een hele slechte verbinding zijn waardoor er maar weinig vermogen kan lopen.

Gevolg is dat de spanning dan inzakt. Meet eens de 12volt punten na terwijl iemand anders start.

Dus bobine plus, injector plus, brandstof pomp plus etc.

Uit ervaring is het het beste dat je gevoelige apparatuur zijn min direct op de accu schroeft.

(bijv. van de motronic cpu)

Dit voorkomt dat bij een slechte massa / te weinig massa de 0 gaat zweven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op je pluspool hoort mijns inziens 1 35mm2 kabel te zitten naar je hoofdstroom schakelaar en vanaf daar ga je verder. afzekeren aan de startmotorkant heeft geen zin. als er een veiligheids schakelaar in had gezeten had je dit nooit gehad want die sleutel laat je er in de regel nooit inzitten.

als je de kabels goed beschermd hebt liggen gebeurt hier echt nooit wat mee. nog niet eens tijdens zware crashes zoals ik mijn mijn striker eens heb gehad.

ik zou me meer zorgen maken om een accu kabel die niet in een kunststof buis (ribbeltjes spul) is aangebracht dan een die dat wel is en niet afgezekert.

als je echt volle mep kostsluiting zet op een kabel die 2.5mm dik of nog dikker is dan heb je aan die zekering ook vaak niet veel meer, de vonkboog is al in staat om de zooi in de hens te zetten voordat de zekering eruit gaat. vooral bij wat oudere auto's die wat vet en olie hebben zitten her en dek is dit heel vaak zo.

ik heb de eerste zekeringen pas in de zekeringkast zitten, maar wel heel goede bescherming voor de kabelboom aangebracht.

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bart Ogink

Peter,

Controleer eerst of je echt een vonk krijgt op de bougie. Haal de bougie eruit en leg hem aangesloten ergens op het blok (zosat hij ook massa krijgt) op die manier kun je zien of er echt een vonk komt.

Daarna controleer of er echt wordt ingespoten. Meestal hoor je de injectoren tikken, en na een tijdje starten moeten de bougies nat van de benzine zijn.

Doet dit het allemaal niet, dan heb je kans dat krukas / nokkenas sensoren signalen niet goed doorkomen op de Motronic.

willekeurig gaan zitten vervangen leidt meestal tot niets of tot meer problemen.

Kom je er niet uit, laat dan even weten en help ik je wel een avond ofzo(woon ook in Venlo)

Groet en succes

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Dank voor alle antwoorden, ik ga er mee aan de slag zodra ik weer tijd vrij kan maken.

@Paul, Nog niks opsturen, als het geen "motronic 2.5" spullen zijn ga ik deze niet plaatsen, ik weet niet wat ik dan weer overhoop haal.

@Bart, Ik heb de 4 bougies er uit gedraaid, nu nog vast maken aan een metalen stripje, kan ik gelijk zien of het vonkpatroon in orde is. Hetzelfde ga ik doen met de injecteurs. Jouw aanbod om een avondje mee te knutselen hou ik in mijn achterhoofd.

Toch nog de vraag of iemand "Motronic 2.5" spullen beschikbaar heeft.

Ik blijf het vreemd vinden dat na die kortsluiting (waar de kabelboom van de computer niet bij betrokken was) de motor nu ineens niet meer start. De nieuw gelegde kabeltjes heb ik wel tig keer gecontroleerd, dus daar kan het niet aan liggen. Alles wat hierachter ligt functioneert (startbeveiliging, verlichting enz.)

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel een LMM voor een M2.5 liggen, maar daarin zit denk ik niet de fout.

Met een stroboscooplamp kun je het ontsteekmoment kontroleren.

Simpel gezegd: Met (de juiste hoeveelheid) brandstof, vonk (op het goede moment) en kompressie MOET er iets gebeuren...

Heeft de motor een ALDL-plug, kun je hem uitlezen?

Voor een andere CPU (en ook voor moeilijke C20XE-problemen) kun je terecht bij opel-forum.nl

Sterkte ermee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag met een kennis/garagehouder weer verder gezocht naar wat er mis kan zijn. Vastgesteld is dat de brandstofdruk in de rail in orde is en dat de ontsteking goed functioneert (staat ook op tijd). Ook de vier injecteurs doen hun werk. Het valt hem op dat de (nieuwe) bougies onmiddelijk te nat worden als de startmotor draait. Voorlopige conclusie is dat er teveel benzine wordt ingespoten. Volgende week heeft hij de beschikking over een analyser waarmee hij alle sensoren kan checken. Als de sensoren het juiste signaal afgeven blijft alleen nog over dat de CPU niet goed functioneert. Wordt vervolgt.

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter,

Hoe staat het met de gasklep sensor en het signaal van lucht massameter, misschien zijn deze signalen verkeerd en denkt de CPU dat er meer Lucht naar binnen gezogen wordt.

Heb je de bobine nog vervangen?

Groet,

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

mischien een gekke gedachte

maar ik heb pas een serie klachten gehad met mijn stroomwisselaar (koolbortels)

na revisie van de lagers en koolbortels van de dynamo.

is er een nieuwe koolborsel weer afgbroken

wat weer reselteerde in enorme knallen in het uitlaat kanaal

en het niet meer starten

mijn ecu dta e48 kreeg te weinig spanning waarna de gegevens niet goed werden

doorgegeven

het zal mischien niet uw probleem zijn maar kan nooit kwaad om ff te checken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peter, je zegt dat de brandstofdruk in orde is, hoe hoog is die?

Is je retourleiding niet geknikt waardoor hij z'n overdruk niet kwijt kan? Een standaardpomp kan 8 bar leveren. Een Motronic 2.5 werkt met 2,5 bar.

Zonder LMM moet hij ook lopen.

Pas op met veel te veel benzine boven de zuigers. Dan kan de oliefilm op de cylinderwanden oplossen en kun je motorschade krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi allemaal,

Probleem van het niet starten is opgelost. Toen een andere computer de motor ook niet aan de praat kreeg, werd het tijd voor rigoreuzere maatregelen. De motorkabelboom compleet losgekoppeld van de autokabelboom en deze rechtstreeks aan de accu gelegd en waarempel de motor sloeg gelijk aan. Een voor een de draadjes weer terugmonteren totdat hij niet meer startte. Het bleek het voedende kabeltje te zijn dat naar de electronische ontsteking en naar de computer gaat. Blijkbaar was de spanningsval over deze verbinding te groot. Het kabeltje uit de autokabelboom gehaald en vervangen. Als je op de foto kijkt zie je ook waarom de spanningsval te groot was. De krimpconnectoren zijn op een knullige manier aangebracht. Ook een originele VM kabelboom is dus niet altijd kwaliteit. Achteraf gezien zou dit ook nog wel eens de oorzaak kunnen zijn dat hij na de winterslaap ook niet wou starten. Dit is toen opgelost door een nieuw brandstofrelais te plaatsen. Blijkbaar was het nieuwe brandstofrelais wel tevreden met een slechte spanning maar in tweede instantie de electronische ontsteking niet meer. In feite een geval van net wel/net niet. Nu alles weer ordenen, instumentenkast weer plaatsen, motorkap erop en rijden.

Een lipje van de krimpconnector heb ik zelf teruggebogen om te zien hoever de isolatie nog doorliep.

Met vriendelijke groet,

Peter

post-5298-074096000 1311933019_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig, eindelijk gevonden!

Wat een gedoe hé om daar achter te komen...

Nou ja, een goede leer voor de volgende keer, zoiets vergeet je niet gauw.

Wel knullig van de man (vrouw) die dit gemaakt heeft! Te weinig aandacht erbij gehad.

Succes verder, Rudie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...