Gast Leon de Mooij Geplaatst: 16 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 16 maart 2011 Ik heb een Alphax Firefly.Dit chassis leent zich best goed voor achterwiel aandrijving.Nu wil ik er een motorfiets blok in zetten in samenwerking met achterwielaandrijving.Maar om de achterkant een beetje eenvoudig te houden wil ik de as star houden.Welke starre achteras en diff. leent zich voor een motorfiets blok?Omdat de Firefly niet heel breed is mag de as dat natuurlijk ook niet zijn. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.Klaaijsen Geplaatst: 17 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 17 maart 2011 engelse as cq banjo as van een ford escort. Die gebruiken ze ook bij veel bike-sevensNeem dan wel een langere eindoverbrenging, 3.54 (differentieel kan je zo los kopen en vervangen van buitenaf, in NL wel wat lastig te vinden ) anders wordt hij erg hoogtoerig met een bikemotor.De meeste van die asjes hebben een 3.89 of 4.14 differentieel en dat is erg kort met de verhoudingen van de motorfiets-bakken.Leuk idee trouwens, het is een enorm stijf chassis.ik heb ook een Onyx Firefly hier met alles Fiat panda. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 21 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 maart 2011 Wat gaat zo'n as ongeveer kosten?En is dit ook in Nederland te vinden?En misschien niet onbelangrijk hoe breed is zo'n as?Ik heb een tijdje terug wat informatie opgevraagd over die firefly die jullie nu hebben staan.De keuze is toch op een project gevallen,omdat ik het een uitdaging vind om hem zelf te bouwen.Mocht dit bevallen dan wordt het volgende project een Fury. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cees Snel Geplaatst: 22 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 22 maart 2011 Het 3.54 diff voor de banjo is heel moeilijk te vinden. Neem iig geen 3.89 of 4.14, dan heb je een topsnelheid van 130-135 km/u (BEC), daar valt niet mee te rijden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 Ik kan een achteras kopen met de juiste afmetingen [spoorbreedte] met een ratio van 2,928 .Volgens mij is dat goed met een motorfiets blok? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Werner Van Loock Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 Waar komt die as orignieel vanonder?2.9 lijkt me erg lang. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 Mijn kitcar is op basis van de Fiat Panda,nu is er ook een Panda 4x4.Dat leek mij de ideale as wat betreft bouwvorm en maten.Maar 2.9 is te lang? ook als ik rond de 400 kilo totaalgewicht blijf? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cees Snel Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 Ik kan wel zeggen wat mijn resultaten zijn...3.54 diff - 15" wielen is dit ong. 2/3 van de snelheid van de originele bike, 120km/u bike = 80km/u in de kitcar. Top bike is begrenst op 300km/u = een kleine 200km/u in de kit (theoretisch). Praktijk is iets van 185-190km/u (te weinig vermogen helemaal bovenin).Met een iets langer diff heb je wel een hogere top, ik denk dat 2.9 te lang is. Met lage toeren heeft het blok weinig vermogen dus gaat het volgens mij lang duren voor je de 100 haalt. Ik zou een van de kitcarbedrijven vragen voordat je dat gaat doen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 Ik blijf op 13 inch wielen dus daar zit ook weer wat.Het zou mij erg goed uitkomen die as,maar als het voor geen meter rijdt is de lol snel over. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cees Snel Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 De BEC van Jon ging over de 200, zou je even moeten vragen wat voor as en diff daarin zat.Ik heb zelf zo'n banjo-as, diffs die daarbij passen zijn beperkt.Anders Mischa even vragen, die had ook zo'n programma om dat te berekenen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.Klaaijsen Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 john had irs (sierra dif) met ik meen 3.14 of 3.38 en die zijn niet standaard te krijgen voor banjo as (engelse as)3.54 is het langste daarvoor en dan haal je denk ik 175km/u met een bikeblok zoals een 140pk fireblade. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 maart 2011 een blade kan wel een langere as hebbenik schat een top van 190 op mijn bike fury met een 3.54 banjo as en vrij hoge 13 inch bandjesals het mag van rogierdan heb ik er nog 1 liggen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 27 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 27 maart 2011 Wat heb je liggen?Een as of een blade? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cees Snel Geplaatst: 27 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 27 maart 2011 Als je toch nog aan het bouwen bent zou ik er meteen een ZX12, BUSA of nieuw model FIREBLADE in zetten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 27 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 27 maart 2011 een 3.54 differentielen heb er ook nog sperren voor liggenwat Cees zegt klopteen ouder type fireblade is leuk maar een busa en zx12 is geweldiglow budget is een zx12 of busa niet meer te noemendie nieuwere fireblade ken ik niet maar cees wel honda blackbird zou ook nog een mooie optie zijnook niet duur en lekker pittig Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 27 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 27 maart 2011 Hoe breed is zo'n banjo as?En om het een beetje duidelijk te maken.Gaat het echt niet lukken met een Panda as en 13 inch wielen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cees Snel Geplaatst: 28 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 28 maart 2011 van een forum... "53 inches from top edge of half shaft to h/shaft"Ik zou eerst een berekening maken maar ik denk dat je met een 2.9 diff niet verder komt dan z'n 2e versnelling. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Tarry Geplaatst: 28 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 28 maart 2011 Mijn ZX12 Striker had een 3.14 Sierra diff. Max snelheid die ik op Zandvoort kon bereiken was in de buurt van 210km/u en nog in de 5e versnelling.Met de ZX (/busa) heb je wel een bak koppel die enorm helpt om je zover te krijgen.Ik ben het ook met bovenstaand eens...is voor de lange termijn goedkoper om maar meteen een pittige blok er in te leggen. Je gaat toch al heel gaauw wennen aan wat je hebt en dromen naar meer. Ombouwen van de ene blok naar de ander is niet zomaar gedaan. De vraag is of je het geld er voor beschikbaar hebt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 28 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 28 maart 2011 met een busa en een 3.14 dif en dezelfde 15 inch banden heb je in z'n 6 een top van 223 km per uur Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 30 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 maart 2011 Ik ben is wat mensen gaan bellen en op onderzoek gegaan.En ik kwam op een Volvo 240 as uit omdat een banjo as bijna niet te vinden is. [dus vaak duur]De Volvo 240 as heeft een ratio van 3.31 en voor oud ijzer prijs te koop.De volvo heeft een spoorbreedte van 1.36 m en de originele panda 1.26 m dat is 10 cm totaal,dat lijkt mij goed op te lossen met spatbord verbreders.Een kennis heeft nog een goed Honda cbr1000f liggen die ik mag hebben.Is een beetje lomp maar wel bullitproof en geen dry sump nodig.Plus dat de gearing erg kort is.Wat denken jullie van de configuratie? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Arjen Stomps Geplaatst: 1 april 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 1 april 2011 Zojuist een "Gear Ratio Calculator" gevonden op locostbuilders en deze lijkt mij wel handig om het e.e.a. te berekenenArjen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 1 april 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 1 april 2011 Bedankt voor de link.We gaan even rekenen wat de beste optie is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 4 april 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 4 april 2011 Heeft iemand hier al eens een Volvo achteras gebruikt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Leon de Mooij Geplaatst: 29 mei 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 29 mei 2011 Ik ben inmiddels aan het bouwen met een niet heel gangbare as.Het is een Suzuki SJ413 as geworden.Het mooie van deze as is dat het diff niet in het midden zit,dus kom ik veel beter uit met het blok.Er zit nu een diff in met een ratio van 1 op 3.73 dat is te verlagen naar 1 op 3.42.Maar volgens de eerder geposte tabel heb ik genoeg aan die 3.73 met 195-50-15 banden eronder.1"st = 50 mph2"de= 68 mph3"de= 87 mph4"de= 98 mph5"de= 110 mph6"de= 117 mphZijn dit een beetje goede waardes?Alle snelheden zijn in mijlen en in de toerenbegrener berekent. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.