Ga naar inhoud

starre achteras


Gast Leon de Mooij

Aanbevolen berichten

Gast Leon de Mooij

Ik heb een Alphax Firefly.

Dit chassis leent zich best goed voor achterwiel aandrijving.

Nu wil ik er een motorfiets blok in zetten in samenwerking met achterwielaandrijving.

Maar om de achterkant een beetje eenvoudig te houden wil ik de as star houden.

Welke starre achteras en diff. leent zich voor een motorfiets blok?

Omdat de Firefly niet heel breed is mag de as dat natuurlijk ook niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

engelse as cq banjo as van een ford escort. Die gebruiken ze ook bij veel bike-sevens

Neem dan wel een langere eindoverbrenging, 3.54 (differentieel kan je zo los kopen en vervangen van buitenaf, in NL wel wat lastig te vinden ) anders wordt hij erg hoogtoerig met een bikemotor.

De meeste van die asjes hebben een 3.89 of 4.14 differentieel en dat is erg kort met de verhoudingen van de motorfiets-bakken.

Leuk idee trouwens, het is een enorm stijf chassis.

ik heb ook een Onyx Firefly hier met alles Fiat panda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Leon de Mooij

Wat gaat zo'n as ongeveer kosten?

En is dit ook in Nederland te vinden?

En misschien niet onbelangrijk hoe breed is zo'n as?

Ik heb een tijdje terug wat informatie opgevraagd over die firefly die jullie nu hebben staan.

De keuze is toch op een project gevallen,omdat ik het een uitdaging vind om hem zelf te bouwen.

Mocht dit bevallen dan wordt het volgende project een Fury.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Leon de Mooij

Mijn kitcar is op basis van de Fiat Panda,nu is er ook een Panda 4x4.

Dat leek mij de ideale as wat betreft bouwvorm en maten.

Maar 2.9 is te lang? ook als ik rond de 400 kilo totaalgewicht blijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel zeggen wat mijn resultaten zijn...

3.54 diff - 15" wielen is dit ong. 2/3 van de snelheid van de originele bike, 120km/u bike = 80km/u in de kitcar. Top bike is begrenst op 300km/u = een kleine 200km/u in de kit (theoretisch). Praktijk is iets van 185-190km/u (te weinig vermogen helemaal bovenin).

Met een iets langer diff heb je wel een hogere top, ik denk dat 2.9 te lang is. Met lage toeren heeft het blok weinig vermogen dus gaat het volgens mij lang duren voor je de 100 haalt.

Ik zou een van de kitcarbedrijven vragen voordat je dat gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BEC van Jon ging over de 200, zou je even moeten vragen wat voor as en diff daarin zat.

Ik heb zelf zo'n banjo-as, diffs die daarbij passen zijn beperkt.

Anders Mischa even vragen, die had ook zo'n programma om dat te berekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

john had irs (sierra dif) met ik meen 3.14 of 3.38 en die zijn niet standaard te krijgen voor banjo as (engelse as)

3.54 is het langste daarvoor en dan haal je denk ik 175km/u met een bikeblok zoals een 140pk fireblade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een blade kan wel een langere as hebben

ik schat een top van 190 op mijn bike fury met een 3.54 banjo as en vrij hoge 13 inch bandjes

als het mag van rogier

dan heb ik er nog 1 liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

een 3.54 differentiel

en heb er ook nog sperren voor liggen

wat Cees zegt klopt

een ouder type fireblade is leuk maar een busa en zx12 is geweldig

low budget is een zx12 of busa niet meer te noemen

die nieuwere fireblade ken ik niet maar cees wel :rolleyes:

honda blackbird zou ook nog een mooie optie zijn

ook niet duur en lekker pittig

Link naar reactie
Delen op andere sites

van een forum... "53 inches from top edge of half shaft to h/shaft"

Ik zou eerst een berekening maken maar ik denk dat je met een 2.9 diff niet verder komt dan z'n 2e versnelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ZX12 Striker had een 3.14 Sierra diff. Max snelheid die ik op Zandvoort kon bereiken was in de buurt van 210km/u en nog in de 5e versnelling.

Met de ZX (/busa) heb je wel een bak koppel die enorm helpt om je zover te krijgen.

Ik ben het ook met bovenstaand eens...is voor de lange termijn goedkoper om maar meteen een pittige blok er in te leggen. Je gaat toch al heel gaauw wennen aan wat je hebt en dromen naar meer. Ombouwen van de ene blok naar de ander is niet zomaar gedaan. De vraag is of je het geld er voor beschikbaar hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Leon de Mooij

Ik ben is wat mensen gaan bellen en op onderzoek gegaan.

En ik kwam op een Volvo 240 as uit omdat een banjo as bijna niet te vinden is. [dus vaak duur]

De Volvo 240 as heeft een ratio van 3.31 en voor oud ijzer prijs te koop.

De volvo heeft een spoorbreedte van 1.36 m en de originele panda 1.26 m dat is 10 cm totaal,dat lijkt mij goed op te lossen met spatbord verbreders.

Een kennis heeft nog een goed Honda cbr1000f liggen die ik mag hebben.

Is een beetje lomp maar wel bullitproof en geen dry sump nodig.

Plus dat de gearing erg kort is.

Wat denken jullie van de configuratie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast Leon de Mooij

Ik ben inmiddels aan het bouwen met een niet heel gangbare as.

Het is een Suzuki SJ413 as geworden.

Het mooie van deze as is dat het diff niet in het midden zit,dus kom ik veel beter uit met het blok.

Er zit nu een diff in met een ratio van 1 op 3.73 dat is te verlagen naar 1 op 3.42.

Maar volgens de eerder geposte tabel heb ik genoeg aan die 3.73 met 195-50-15 banden eronder.

1"st = 50 mph

2"de= 68 mph

3"de= 87 mph

4"de= 98 mph

5"de= 110 mph

6"de= 117 mph

Zijn dit een beetje goede waardes?

Alle snelheden zijn in mijlen en in de toerenbegrener berekent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...