Gast Erik Verboven Geplaatst: 15 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2011 wat zou het kunnen zijn als mijn koppeling erg kort is??ik moet hem bijna helemaal omhoog laten komen voordat hij aangrijpt.. en als hij aangrijpt kan ik bijna niet wegrijden zo kort is het aangrijpingspunt..Zeker als de motor nog koud is, is het bijna niet te doen om weg te rijden..Ik heb een superseven met een honda cbr1000 motorblok, en een hydraulische koppeling.alvast bedankt voor de tips.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 15 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2011 zoals ik het aanhoor zal je heel snel de beslissing moeten nemen een andere koppelingscylinder temonteren of er een overbrenging in de versleutelenje huidige hoofd koppelingscylinder is te groothij verplaatst te veel vloeistofdoor daar een cylinder op te zetten met kleinere diameter wordt het gevoel in het pedaal een stuk beter en heb jeniet zo'n aan/uit schakelaarwaarom snel doen?omdat je anders de boel kapot traptdoor de grote vloeistofverplaatsing gaat de afdekplaat van dekoppeling in het blok te ver naar buitenbuiten zijn normale bereikna verloop van tijd ontstaan hierin scheuren en dan komt er op een dag een mega klap op hoge toeren en is je dekplaat in duizenden stukjesde ramp is dan niet te overzienals je dit verhaal niet goed snapt bel me dan voor verdere uitlegsucces Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cees Snel Geplaatst: 15 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2011 @ Harm ... ik begrijp je verhaal niet helemaalDe koppeling in mijn Fireblade is ook heel kort (gewone kabel), bijna een schakelaar. Ik had begrepen dat dat juist de bedoeling was, je kunt ook zonder koppeling gewoon doorschakelen. Langzaam weg rijden is heel lastig. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 15 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 februari 2011 ik ben niet zo goed om met de typ toetsen plank iets uit te leggenheb erik al gesprokenkomt er op neer dat je met de hand koppeling veel meer gevoel in de koppeling hebt ook omdat de verhouding anders ligtjouw pedaal kan ook anders afgesteld worden waardoor je geen aan uit schakelaar hebt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Wesley DePeuter Geplaatst: 16 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 16 februari 2011 Wat Harm zegt klopt.Of een andere cilinder (kleinere)tussen monteren, of de slag van de cilinder afstellen.Daar waar de cilinder aan je voetpedaal bevestigd zit kun je meestal nog wat afstellen.Aan/uit schakelaar lijkt me niet echt gezond voor je koppeling en je blok. Die moeten dan telkens die klap opvangen etc.Groet,Wes Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Hans Kruizinga Geplaatst: 16 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 16 februari 2011 mischien zo,n regelklepje voor de remmerij er tussen ik weet niet of dat een optie is wel een ideemvg hans Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Erik Verboven Geplaatst: 17 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 17 februari 2011 ik heb even wat fototjes gemaakt van de situatie.. ik hoop dat deze het één en ander duidelijker maakt.. de slag kan ik denk ik zo te zien niet aanpassen...Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.. ik ben er trouwens ook nog steeds niet achter wat voor type motorblok het nou is... kan echt geen type vinden, iemand een tip waar ik moet zoeken? kan alleen vinden dat het een 998cm3 blok is.. en wat waardes alls mm5 en ms2.En harm, zou je mij kunnen vertellen welk onderdeel ik eventueel zou moeten vervangen voor een kleinere cylinder.. en kan dat zomaar elke cylinder zijn?Alvast bedankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 18 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 februari 2011 zoals ik het zie op de foto's kan het aangrijppunt op het pedaal omhoog waardoor afstand naar het scharnierpunt minder wordtdan het cylindertje ook omhoog plaatsenkijk ook even welke diameter dit is want misschien kan er nog een kleinere op Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.Klaaijsen Geplaatst: 18 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 februari 2011 als hij een langer aangrijppunt wil op de koppeling, moet de aansluiting op de pedaal juist omlaag, de travel is dan langer waardoor de koppeling beter doseerbaar wordt. Wel wordt de bediening dan zwaarder maar dat maakt niet uit bij zo'n lichte koppelingsbediening.Wellicht moet je dan wel de koppelingspedaal begrenzen zodat je hem niet te ver in kan trappen waardoor je de boel stuk kunt trappen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 18 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 februari 2011 het is een hangende pedalenset bas Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
W.Schreur Geplaatst: 18 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 februari 2011 Wat ik deed was in de haynes kijken wat de diameter was van de cilinder van de handgreephendel cilinder.Toen vergeleek ik die met de achterrem cilinder van een bike, en daar zat weinig verschil in.Ik heb dus een achterrem cilinder gebruikt + reservoir voor mijn koppeling.Wat ook belangrijk is, is een pedaal stop. op je koppeling heb je die?Ik heb dan wel een V4 VFR 800, maar optrekken is zoooooo makkelijk... hoef bij warme motor niet eens gas te geven...De benodigde slag op je MC, moet je gewoon uitzetten over je pedaal slag. Zodat je dus maximaal slag hebt, met je linkerpoot heb je toch geen kracht gevoel, meer positie regeling... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Erik Verboven Geplaatst: 18 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 februari 2011 dus als ik het goed begrijp, kan ik mss wel een achterrem reservoir erop zetten?volgens mij is het niet zo makkelijk om dat palletje en de cylinder omhoog te plaatsen, dan moet ik volgens mij een nieuw gat gaan boren. volgens mij kun je wel de limiet instellen met een stelschroef.. maar dat moet ik morgen even kijken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.Klaaijsen Geplaatst: 19 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 februari 2011 het is een hangende pedalenset basdaarom juist aangrijppunt van koppelingsbediening omlaagplaatsen voor langere dus minder direkte "travel" van de koppeling.Het blijft met deze bike motoren met weinig koppel onderin overigens lastiger optrekken dan een automotor. Kwestie van wennen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 19 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 februari 2011 dan bedoel je met aangrijppunt waarschijnlijk het scharnierpunt van het pedaal basis idd ook een optie en heeft hetzelfde effect als mijn verhaal eerder Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.Klaaijsen Geplaatst: 19 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 februari 2011 hoe groter de afstand naar scharnierpunt pedaal, hoe langer de travel van de pin die de koppelingscylinder ingaat, des te zwaarder de koppelingbediening Dus hoe kleiner de afstand naar scharnierpunt pedaal , hoe korter de travel , hoe lichter de bediening Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Rogier Jansen Geplaatst: 19 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 februari 2011 Kleinere travel = zwaardere bediening. Kracht x arm. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 19 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 februari 2011 de man heeft een aan uit schakelaar als koppeling en dat komt doordat er teveel vloeistof verplaatst wordt!!om dat te bereiken maak je de slag dus kleiner op de hoofdcylinder of je monteerd een kleinere diameter cylinder bij het pedaalpunt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Wesley DePeuter Geplaatst: 20 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 20 februari 2011 Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Michael van Duin Geplaatst: 20 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 20 februari 2011 Soms moet je wat veranderen of opnieuw boren om tot een goed resultaat te komen.Uithuilen en opnieuw beginnen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Erik Verboven Geplaatst: 21 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 21 februari 2011 Bedankt voor de tips.. maar ik denk dat ik eerst even aan mijn diff en uitlijning moet gaan werken.. Dat heeft meer prio gekregen, ik stel de koppeling heel even uit, maar ga daar zeker mee aan de gang. Misschien lukt het me wel een een kleinere cilinder erin te monteren. In ieder geval bedankt tot zover. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Edwin Kerstens Geplaatst: 22 februari 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 22 februari 2011 Hoi Erik,Ik zou je koppelings probleem toch ook prio geven!! Iedere keer als je nu koppelt krijgt de gehele aandrijflijn behoorlijk op zijn donder, wat uiteraard gaat leiden tot overmatige slijtage, of zelfs schade.Even een vraagje tussendoor, heb je dit probleem niet gemerkt ten tijden van de aankoop.In ieder geval succes met het sleutelen.Groet,Edwin Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
W.Schreur Geplaatst: 10 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 10 maart 2011 Travel heeft niks te maken met kracht.... in de zin van beinvloed de kracht. Het gaat om de verhouding van de armen t.o.v. het draaipunt.Dus als je pedaal 25cm is tot je draaipunt, en je in het ergste geval je koppelings cilinder monteerd op 25cm heb je dus geen enkele kracht winst.Monteer je hem op 5cm heb je 5x zoveel kracht op je koppeling... etc.. Dit principe pas je ook toe op je kniptangen en scharen.. hoe dichter bij het draaipunt hoe sterker je knip kracht is....Als je koppeling een aan / uit schakelaar is denk ik dat je met weinig pedaal travel al teveel olie verplaatst. je zou dan dichter bij het draaipunt moeten gaan zitten met je koppeling.Het beste kun je eerst bepalen hoeveel mm je nodig hebt op je koppelingcilinder tussen normaal stand en ontkoppelde stand. Bepaal nu tot hoever je het pedaal maximaal wilt en kunt intrappen met de pedaal stop (kun je er nog wel bij?).Daarna zoek je de idealle plek op op het pedaal welke die afstand aflegd. Hoe dichter bij het middelpunt hoe minder de afgelegde afstand is.Heb je een te grote cilinder? dan zul je zien dat je maar heel weinig travel nodig hebt, in dat geval zou ik hem vervangen voor 1 met minder diameter, dit resulteert dan in een groter benodigde slag. Je fout marge met positie bepalen is dan ook ruimer (het komt minder kritisch). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Thomas Rouw Geplaatst: 12 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 maart 2011 zet dan IIG een traval stop op je koppelings pedaal, anders hoef je er straks echt niet meer naar te kijken voor reparatie, de mand van de koppeling SPAT letterlijk uit elkaar, als je wilt weten hoe dat eruit ziet moet je Jon tarry even mailen....VOORKOM dat je je koppeling te ver doortrapt.grtz Thomas Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harm Boerma Geplaatst: 12 maart 2011 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 maart 2011 DAT ZEG IK gamma Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.