Ga naar inhoud

motronic 2.5 - c20xe


Gast Dirk Goossens

Aanbevolen berichten

Gast Dirk Goossens

beste,

ik heb een probleem met de motorsturing voor mijn opel c20xe motor.

heeft er toevallig iemand een aansluitschema (van de ronde 11-polige stekker naar het dashbord)- welke draad naar wat moet ?

het meeste heb ik reeds kunnen aansluiten, maar ik krijg geen spanning op de brandstofpomp ...

ook heb ik nog 1 fiche over (damn) - het is een blauw groene fiche (zwarte en zwart witte draad) welke uitkomt vlak bij de computer - er zit spanning op de zwarte draad wanneer contact aan ?

alle info welkom.

Thx

Dirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirk, let inderdaad even op de opmerking van Peter, de pomp gaat pas draaien wanneer je b.v. gaat starten. Ik heb ooit gehoord van problemen waarbij de krukassensor niet diep genoeg in het gat zat waardoor er geen puls gegenereerd werd en de pomp dus niet ging draaien.

De rood/blauwe draad uit de ronde multistekker moet via een zekering naar de brandstofpomp.

De stekker waarvan je niet weet waar die voor is, is voor de motordiagnose. Wanneer je de draden doorverbind geeft de motorcontrolelamp (blauw/rood in de multistekker)een eventuele foutcode weer. Het maakt dus niet uit wanneer je die los laat hangen.

1

2 wit/zwart oliedrukmeter

3 blauw/wit laadstroomcontrolelamp

4 groen toerenteller

5

6 blauw/rood motorcontrolelamp

7 zwart plus, via contact naar bobine

8 blauw/groen oliedrukcontrolelamp

9 rood/blauw brandstofpomp

10 zwart plus, via contact

11

12

13 zwart/rood startmotor

14

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dirk Goossens

Dirk, let inderdaad even op de opmerking van Peter, de pomp gaat pas draaien wanneer je b.v. gaat starten. Ik heb ooit gehoord van problemen waarbij de krukassensor niet diep genoeg in het gat zat waardoor er geen puls gegenereerd werd en de pomp dus niet ging draaien.

De rood/blauwe draad uit de ronde multistekker moet via een zekering naar de brandstofpomp.

De stekker waarvan je niet weet waar die voor is, is voor de motordiagnose. Wanneer je de draden doorverbind geeft de motorcontrolelamp (blauw/rood in de multistekker)een eventuele foutcode weer. Het maakt dus niet uit wanneer je die los laat hangen.

1

2 wit/zwart oliedrukmeter

3 blauw/wit laadstroomcontrolelamp

4 groen toerenteller

5

6 blauw/rood motorcontrolelamp

7 zwart plus, via contact naar bobine

8 blauw/groen oliedrukcontrolelamp

9 rood/blauw brandstofpomp

10 zwart plus, via contact

11

12

13 zwart/rood startmotor

14

Bedankt voor de info,

Ik zal idd eens even moeten nachecken

op de computer heb ik spanning bat + en van contact +, dus de computer zou het moeten doen.

Moet ik nog even de krukaspositiemeter checken .... maar kan ik deze gewoon doormeten met multimeter ? Blijkbaar is het benzinepomprelais ook delicaat, maar wanneer ik contact + schakel geeft hij een klik, dus deze zou in orde moeten zijn denk ik. Van de toerenteller, groene draad, krijg ik ook signaal wannneer ik start. Wel geen vonk op de bougies ????

Dit kan uiteraard allemaal samenhangen... zelfs als ik pomp doorschakel op geschakelde +, geen teken van leven ???

Verdorie, k had hem dit jaar nog graag horen draaien.

Dirk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krukassensor kun je niet makkelijk doormeten. Meet of je spanning op de rood-blauwe draad krijgt wanneer je start, dan weet je dat de krukassensor ook goed is.

Zitten de aan- en afvoer van de brandstof goed? Heb ik zelf 2 avonden naar lopen zoeken voor ik daar achter was. De afvoer zit op de drukregelaar.

Als je wel spanning op de pomp krijgt is de pomp mogelijk geblokkeerd. Wellicht troep in de tank, een klein beetje is al voldoende om de pomp vast te laten lopen. Als dat zo is kun je een andere pomp monteren, is bijna nooit meer schoon te krijgen. En ALTIJD een filter vóór de pomp plaatsen.

Even doorbikkelen, je hebt nog een dag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...