Ga naar inhoud

Pinto tuning


Theo Peters

Aanbevolen berichten

Wie heeft ooit 'n standaard Pinto 2.0i EFI met NRA onderblok (hoge compressie?)

uitgerust met een turbo of tb's?

Ben op zoek naar koppel, ergens uitkomen bij 170 pk en niet zozeer RPM.

Heb inmiddels vernomen dat balanceren, lichte flow, andere nokkenas,

licht vliegwiel alvast 'n begin is.

Iemand ervaring of goed advies???

BVD Theo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pinto ik vind het een vreemde naam voor dit blok.

De oosterburen noemde het "der eiserne gustav".

En dat was niet voor niks.

In mijn jongere jaren beb ik bij Hurricane Tuning stage gelopen,

dat was nog in de tijd dat men in de Gonnetstraat zat in Haarlem.

"de leukste tijd van mijn leven"achteraf het meest geleerd daar.

De SOHC ford blok bouwde we om naar schrik niet 280pk!

Het meeste van het werk zat in de cilinderkop,het vergrote van de kleppen,

veranderen en het gelijk maken van de inhoud van de verbrandingskamer,

nokkenas werd aangepast en zelf geslepen zelfs de veren onder eigen beheer

vervaardigd en aangepast,in en uitlaat kanalen anders gefreesd zo dat de carbs/injectie

onder een hoek van 45 graden op de kop stonden.

Met de introductie van de DOHC blokken stond hij aan de wieg van vele

verbeteringen aan dit (met zijn woorden)hopeloze poging tot verbetering.

Vele van zijn ervaringen en veranderingen hieraan

vind men nu nog bij de Cossworth uitvoeringen.

Ja deze man was een kunstenaar op zijn gebied hij stond te glunderen met die

grote snor van hem als er weer een blok op de test bank stond.

Als het goed is is er over deze firma en zijn tuning werk een boek

geschreven met veel foto's en beschrijvingen.

Dus je ziet alles is mogelijk

gr martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

een ander blokje aanschaffen is vaak een goedkopere oplossing dan je oude blok tunen

ik heb voor de 1ste optie nog een vege series blok staan (165 pk)

en voor de 2de optie een kop die heftig bewerkt is met grooooote kleppen

een crane nokkenas en 48 webers goed voor 180 -200 pk

kop heeft werk nodig op klepgeleiders

Link naar reactie
Delen op andere sites

een ander blokje aanschaffen is vaak een goedkopere oplossing dan je oude blok tunen

ik heb voor de 1ste optie nog een vege series blok staan (165 pk)

en voor de 2de optie een kop die heftig bewerkt is met grooooote kleppen

een crane nokkenas en 48 webers goed voor 180 -200 pk

kop heeft werk nodig op klepgeleiders

Wat specs van het Vege blok???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vege was de hoofdsponser van een race klasse.

Motor revisie (heel groot)bedrijf in Spijkenisse

het ging hier om een Sierra cup waar strenge eisen waren gesteld aan de auto's

Echter de motoren kwamen van VEGE en waren zelfs verzegeld zodat men er niet

aan mocht sleutelen,dit om alle auto's in de klasse het zelfde vermogen te geven.

Ik dacht dat het 2ltr met 160PK .

WIKIPEDIA QUOTE De auto heeft een kunststof carrosserie. Ook heeft de auto een buizenframe, zoals uit de Formule Ford. Van 2000 tot en met 2002 werd de auto aangedreven door de Sierra Cup motor, een 2,0ltr Ford OHC motor met 2 dubbele 40DCOE Webers. De gemodificeerde motor, met aanpassingen aan kop, zuigers en nokkenas, leverde 160pk.WIKIPEDIA QUOTE

Ook waren ze voorzien van carbs. Echter bestaat de klasse naar mijn weten niet meer.

Ik duik morgen in mijn kelder om te kijken of het boek er nog is,

gr martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jack Poppelaars

Beste Theo

Gegevens van een VEGE motor zijn 160 pk bij 205 a 210 nm.

Maar ik snap jou niet, waarom ga jij niet eens kijken in Baarlo of Venray bij de oval racing.

Deze motoren in de F2 zijn van het zelfde vermogen 160 pk met 205 a 210 nm. ( ruud Segers (panningen) Of Gijs uit schayk)

Daarnaast zitten bij jou in Limburg misschien wel 15 pinto tunners die allemaal bezig zijn in de oval racing.

Pinto is een leuke motor met mogelijkheden, maar op een bepaald moment ongeveer 240 pk Atmos is het op.

Zoals Harm al zij 180 a 200 pk is het te doen op low budget basis(en dit bedoel ik niet lullig) dan heb je een blok van ongeveer € 5000,00 tot 7600,00. Zodra je boven de 200 pk wil ga het je een vermogen kosten.

voorbeeld. een Pinto met 232 pk allemaal staal kost je tussen de € 10 a 12000,00. toerental is 10500 omw, en het koppel is ongeveer 230 a 240 nm. ( werdt 22 jaar geleden gebruikt in de Formule 2, Alexander Wurts en Hein Harld Frentze heeft met dit zelfde motortje gereden.)

Ik loop te lang mee in deze zo genaamde race wereld, ik kom nog steeds regelmatig (zakkelijk) bij VEGE in Spijkenisse ( waar eens 450 man werkten, werken er nu nog ongeveer 25 in Nederland en ongeveer 200 in Tunesië

280 PK uit een SOHC heb ik mij vraag tekens, vergeet niet dat John Wilcox is samen spraak met Cossworth heel veel moeite hadden om uit een BDG 2.0 liter 280 PK te halen. En dan spreek je over motoren van € 45000,00 a 50000,00.

Theo met andere worden , goed opletten wat je wil, en kijk maar eens goed om je heen in Limburg, rond venlo en venray.

succes jack

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Theo

Gegevens van een VEGE motor zijn 160 pk bij 205 a 210 nm.

Maar ik snap jou niet, waarom ga jij niet eens kijken in Baarlo of Venray bij de oval racing.

Deze motoren in de F2 zijn van het zelfde vermogen 160 pk met 205 a 210 nm. ( ruud Segers (panningen) Of Gijs uit schayk)

Daarnaast zitten bij jou in Limburg misschien wel 15 pinto tunners die allemaal bezig zijn in de oval racing.

Pinto is een leuke motor met mogelijkheden, maar op een bepaald moment ongeveer 240 pk Atmos is het op.

Zoals Harm al zij 180 a 200 pk is het te doen op low budget basis(en dit bedoel ik niet lullig) dan heb je een blok van ongeveer € 5000,00 tot 7600,00. Zodra je boven de 200 pk wil ga het je een vermogen kosten.

voorbeeld. een Pinto met 232 pk allemaal staal kost je tussen de € 10 a 12000,00. toerental is 10500 omw, en het koppel is ongeveer 230 a 240 nm. ( werdt 22 jaar geleden gebruikt in de Formule 2, Alexander Wurts en Hein Harld Frentze heeft met dit zelfde motortje gereden.)

Ik loop te lang mee in deze zo genaamde race wereld, ik kom nog steeds regelmatig (zakkelijk) bij VEGE in Spijkenisse ( waar eens 450 man werkten, werken er nu nog ongeveer 25 in Nederland en ongeveer 200 in Tunesië

280 PK uit een SOHC heb ik mij vraag tekens, vergeet niet dat John Wilcox is samen spraak met Cossworth heel veel moeite hadden om uit een BDG 2.0 liter 280 PK te halen. En dan spreek je over motoren van € 45000,00 a 50000,00.

Theo met andere worden , goed opletten wat je wil, en kijk maar eens goed om je heen in Limburg, rond venlo en venray.

succes jack

Hoi Jack,

Had Ruud Segers al gevonden en gesproken op de classic Ford dag in Venlo maar hij had genoeg omhanden met verplichtingen aan het team.

Heb inmiddels wel Wim van Montronics aan de lijn gehad en vluchtig 'n opzet besproken. Zal "Kees" van het Piet Keijzer team ook nog 'ns benaderen en kijken of ik Gijs kan vinden.

In ieder geval zeer welkom al de adressen en meningen van vakkundige mensen. Krijg zo steeds een beter inzicht en vertrouwen van wat en wie.

Thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lon van Erp

ik heb nog een nieuw opgebouwde pinto staan met bijna 2300cc

zitten de volgende onderdelen in:

stalen cosworth/farndon krukas met 84 mm slag

stalen drijfstangen farndon

omega smeedzuigers 92 mm

verlicht vliegwiel plus koppeling en drukgroep (gebalanceerd)

bewerkte kop

aangepaste ontsteking

dit was een reserve motor van iemand en heeft alleen op de testbank gedraaid

in en uitlaat zijn niet meer aanwezig maar het spreekt van zelf dat hier dubbele webers en een goed uitlaatspruitstuk op moet

bij interrese hoor ik het wel

groeten lon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jack Poppelaars

Beste Theo,

Met gijs uit schayk bedoel ik de heer Ion van Erp.

Hoe kom jij nu bij wim terecht, daar ben ik gemiddeld 2 per maand bij montronic.

Ik doe nog wel eens wat voor wim, het motortje waar ik overspreek is het motortje van wim.

vraag aanbeide Ion en Wim maar eens hoeveel pk je uit een pinto kan halen.

En als je dan toch bij wim bent kijk dan maar eens goed naar de water gekoelde rembank deze komt uit Ruddelsheim glasvezel gestuurd. ~~ opel~~

doe wim de groeten van mij ´het doosjes manneke´ sorry maar ik heb een verpakkingsbedrijf.

mvg jack poppelaars

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Heren,

een reactie op een oude topic.

ik bouw een Tiger, maar m'n geduld was op en dus kocht ik onlangs een VM.

Nou zit daar een (naar ik meen) standaard Pinto in met EFI. Nogalwelzotamelijk tam, zal ik maar zeggen.

De Pinto wordt aangestuurd door een Omex 600.

Welke stappen moet ik nemen om (wat) meer vermogen te krijgen met behoud van EFI?

met groet,

Wim Woensdregt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Standaard zetec met tbs en omex of anderr ecu levert goed gemapped al 185pk... complete motor koop je al nieuw bv bij jonkers voor de prijs van een bewerkte pinto kop.....

Uit authenticiteit bv oude escort mk2 zeker pinto doen. In kitcar mag alles.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...