• Mededelingen

    • Antonie Vonk

      Word nu Kitcarclub lid   10-04-17

      Wordt nu 2017 KCC lid voor half geld, pak je voordeel. Zoals de gezellige goedbezochte Ledenvergadering inclusief smalspoormuseum, gratis deelname aan de verzorgde trackday Lelystad, korting bij adverteerders/autoverzekering, gratis deelname aan diverse gezellige toerritten. En niet te vergeten het mooie kwartaal blad kits4all gratis in de bus, Dus meld je aan. Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar: algemenezaken@kitcarclub.nl

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd en afgesloten voor verdere reacties.

Paul van der Knijff

Voorwielophanging / Scrubrange

6 berichten in deze discussie

Dit is er een voor de onderstelspecialisten.

Ik heb op mijn Westfield taunus fusee's in de voorwielophanging. Met een kpi van 4 en de wielen die ik gebruik (7J15 ET15 + 195/55/15) kom ik aan een scrubrange van 104mm. Ik ben wat aan het graven geweest en volgens mij is dat hoog.

Is het de moeite waard (beter stuurgedrag, lichter sturen, minder gevoelig voor sporen) om de boel aan te gaan passen zodat de scrubrange veel kleiner gaat worden. Dit is volgens mij voor elkaar te krijgen door andere wielen en eventueel andere hubs te maken. En dan eventueel als compensatie een widetrack ophanging monteren.

FuseeWiel.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

De eerste indruk geeft aan dat je de remschijf niet op zijn plek heb [tekening]. Hij moet op de hub.

Tweede commentaar, je kan niet zomaar iets veranderen zonder invloed te hebben op andere delen van de geometry.

Als je wil verkleinen de "Scrub- Radious" met de ET van de velg niet alleen de track zal veranderen maar ook de RC positie etc. etc.

Wil je er iets netjes van maken dan zal je beiden geometrie's moeten aanpakken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Carlos, ik heb de tekening van het fusee van internet geplukt en volgens mij klopt die, de schijf zit er aan de binnenkant tegenaan.

De wielen zijn ooit gekozen omdat ze mooi staan, niet vanwege goeie argumenten, zo ver was ik toen nog niet....., dus ET is nooit over nagedacht.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Carlos

dit is een veel gebruikt systeem bij ford

althans bij de achterwielaandrijvers

paul

wat je zelf al aangeeft is wide track monteren en het voorwiel een andere et waarde geven zodat deze naar binnen komt

als je de voorkant erg gevoelig vind en niet flink wil investeren kan je eens proberen om wat meer camber te zetten

heb jij stabi's voorop en wat is je veerspanning? deze hebben ook genoeg invloed op het stuurgedrag

ik heb hier op de megabusa een stalen upright van westfield (iets andere kpi)en wielen met een vrij grote et waarde en dit stuurt ultra licht en heb veel gevoel voor het wegdek

heb hem super zacht geveerd staan en alleen stabi's achter

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Harm , ik heb 300 ponds voorveren, 180achter, geen stabi voor en achter,

Ik heb het idee andere wielen (lichte 13") te kopen en dan direct met een hogere ET en dan compenseren met een widetrack.

Ik kom hier op omdat ik een keer mer een elise gereden heb en die stuurde zo veel lichter met toch veel gevoel, dat ik aan het zoeken ben gegaan en nu dus op de grote scrubradius uitkom als mogelijke oorzaak.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites