Ga naar inhoud

racelicentie


Gast N. Schuurman

Aanbevolen berichten

Gast N. Schuurman

ik vroeg mij gewoon af of je hier een rijbewijs voor nodig hebt en vanaf welke leeftijd je het mag halen (misschien moet je wel een paar jaar ervaring hebben. je mag ook niet meteen op een superbike gaan rijden dan moet je eerst een paar jaar je motor rijbewijs hebben dus... :? )

wou het gewoon even weten voor in de toekomst misschien :D

Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel le Brun
11.2.2 Uitzonderingen voor de sectie autorensport m.b.t. leeftijd en rijbewijsverplichting

De minimum leeftijd om in aanmerking te kunnen komen voor een race licentie bedraagt 16 jaar.

- 16 jarigen kunnen in aanmerking komen voor een race licentie wanneer zij slagen voor het licentie examen bij een KNAF

erkende raceschool.

Een clublicentie voor 15 jarigen kan uitgegeven worden aan jeugdigen voor het jaar waarin ze 16 jaar worden. De wettelijke

vertegenwoordiger van de licentie aanvrager dient de licentie aanvraag mede te ondertekenen. De licentie wordt gekenmerkt met de

klasse: Juniorklasse. Deze klasse geldt voor het jaar 2009 alleen voor de Suzuki Swift Cup, Formule Ford en de Formula Gloria.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast N. Schuurman

nou ik moet ook zeggen dat ik nu 15 ben en in september 16 word.

eigenlijk wou ik dit niet meteen zeggen ik zit namelijk al een tijdje op het forum (veel forums over mk indy en westfield de 7ens dus een beetje) maar was bang dat als ik mijn leeftijd zou zeggen dat ik niet meer serieus genomen zou worden, maar denk nu toch wel.

back to the point.

mijn vader en ik kijken dus naar een mk indy of westfield iets in die richting en goedkoop, maar waar niet een hele andere auto moeten slopen.

vroeg mij dus af hoe dat zat en of ik zelf dus zou kunnen racen lijkt mij natuurlijk wel leuk eerst racen en dan pas je rijbewijs :D maar ik rij thuis al een beetje hoor dus jullie hoeven niet bang te zijn dat ik even botsauto ga spelen. ik kan namelijk ook wel lekker karten denk dat ik daar wel mee kan vergelijken.

alvast bedankt voor de info

Niels

edit: heb net gekeken en vanaf het jaar dat je 16 word mag je bijna alle licenties halen. ik vroeg mij alleen af welke licentie ik dan zou moeten hebben om in een 7 te mogen racen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marcel Wierda

Met 15 wordt je echt wel serieus genomen als je zelf serieus bent.

Je mag pas met 16 met een seven racen. Beetje achterlijk want met

15 kan je wel in een Formule Ford, en die zijn best gemeen en bovendien

gevaarlijk met die open wielen ... niks nie "door to door" ...

En wat is een jaar. Voordat je het weet ben je 16 en heb je nog geen

auto om de examens voor de licenties te halen! Aan de slag dus ;)

En daarna ook nog een seven ;)

succes Marcel

@Rob: Als Dennis nog zo lang moet wachten maak je toch lekker een 7

junior voor Olivier, DIE mag al met 23 maanden ;)

En gelukkig kan die nog niet bij de pedalen anders zou ik de sleutel

er niet meer in kunne laten hangen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel le Brun

15 jaar is nu geen probleem meer want je zal toch eerst een EU-licentie moeten halen.

Dit kan pas weer aan het einde van het jaar. Meestal starten de opleidingen ergens in november weer.

Kan je dus volgend jaar meerijden!

Maar is de auto dan al klaar?

En vindt je vader het wel oke dat jij in jullie net gebouwde (of nog te bouwen) seven gaat racen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Rogier Jansen

Ik zou eerst die auto regelen en trackdays gaan rijden. Of eerst de clublicentie halen om er meteen goed in te zitten.

Om nu, zonder rijbewijs, een EU te gaan halen maakt niet uit, maar om meteen te gaan racen is denk ik erg enthousiast. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar heb zelf 10 jaar een rijbewijs, redelijk wat trackdays gedaan en voel me af en toe een echte rookie op de baan (lees: regentraining op Assen).

Je moet ERG zeker zijn van jezelf en vooral ook van je auto en érg goed snappen wat je aan het doen bent. Dat vertrouwen haal je niet meteen met een EU licentieweekend, maar gewoon door rijden, rijden, rijden en nog eens rijden....

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rogier: Onzin!

Hoe jonger je begint hoe beter; sneller reactievermogen, meer lef en bereid zijn om te leren. Daar kun je met je 10 jaar rijervaring niet tegenop.

Het is niet voor niets dat Dennis van Rob in de kart zit. Als hij oud genoeg is om in een 7 te mogen rijden laat hij jullie alle hoeken van de baan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rogier: Onzin!

Hoe jonger je begint hoe beter; sneller reactievermogen, meer lef en bereid zijn om te leren. Daar kun je met je 10 jaar rijervaring niet tegenop.

Het is niet voor niets dat Dennis van Rob in de kart zit. Als hij oud genoeg is om in een 7 te mogen rijden laat hij jullie alle hoeken van de baan zien.

Zo is het maar net!!!!!!!!!!

Maar dat willen we natuurlijk niet horen Cees.

Dus Niels...... Eerst je rijbewijs halen en 10 jaar ervaring opbouwen op de openbare weg. Daarna je clublicentie en een jaar later je EU licentie. Dan weten de jongens in ieder geval zeker dat ze de komende jaren niet door jouw worden zoekgereden. :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel le Brun

Een beetje onbezonnen ben je wel als je jonger bent, dat is gewoon een feit.

Hierdoor onstaat denk ik wel een groter risico op schade, of ben ik dan ook een zeikerd :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marcel Wierda

Ik denk dat er iets met de post is misgegaan, zo'n 38 jaar geleden

want ik heb nooit die brief met trainee contract gekregen ...

en ook nog nooit een race gereden ;)

LOL en dat met 49 jaar ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jon: Dan wordt het tijd dat je de tractor van je zoon inruilt voor een kart

Ik heb al zo'n Kettler skelter op het oog voor 'm :twisted:

En ok, is wel erg gaaf wat die professionele coureurs kunnen doen, hoor...ik ben ook hartstikke jaloers.

Maar vergeet niet wat die jongens (en meiden) allemaal opgegeven hebben...echt ieder weekend bezig normaal vanaf 6-8 jaar. Steeds de focus er op houden, steeds competitief bezig...geen tijd om vrienden te hebben, geen tijd voor feesten...werken, werken, veel druk op je schouders...presteren, presteren, presteren...

Er wordt wel een hoop van die lui verwacht, hoor...en dat ga ik zeker niet op mijn zoon drukken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat valt wel een beetje mee, wij proberen minstens 1 x in de week te trainen of ergens een wedstrijd te rijden.

Jammer dat ik minstens een uur moet rijden maar als je er dichterbij woont is het makkelijker.

Vergelijk het met voetbal, 2 x in de week 1 uur trainen en 1 wedstrijd waar je een halve dag kwijt mee bent.

Dit kost ook veel tijd, wij doen het allebei wat een beetje teveel is.

Als we op woensdagmiddag trainen dan gaan we om 1 uur weg en zijn om 6 uur thuis, Dennis rijdt dan in totaal 2 uur wat behoorlijk veel is, dit hebben we altijd gedaan.

Veel rijders zie je een paar keer een kwartier trainen, als ze dan totaal 1 uur rijden is het veel.

Ook als ik zie naar de andere rijders is dit niet extreem.

Wel ben je minsten 10 weekenden onder de pannen met het gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Rogier Jansen

Voor trackday heb je geen licentie nodig, soms wel een geldig rijbewijs. Kosten zijn op Zandvoort Vrijrijden 25 euro per heat van 20 minuten. Voor een hele dag varieert het tussen de 100 - 250 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...