Ga naar inhoud

Knopjes aan het stuur...


Gast Tim Russell

Aanbevolen berichten

Gast Tim Russell

Na ons vorige kitcar avond, heeft Mischa mij laten denken waarom doe ik geen F1 stuur met alle knopjes er op.

0902-0021.jpg

Ik ben er nog bezig om alles te zoeken, maar ik kwam deze circuit tegen.

PDF link

In het kort werkt het zo;

Start knopje druk 1 keer, acc. live

Druk 2de keer, ignition live

3de keer motor start.

4de keer, alles uitzetten.

Die ga ik zeker gebruiken, maar ben nog bezig met alle functies die ik wil en kan vast te stellen. Denk hier om knipperlicht die 3 keer knippert of aan blijft afhankelijk van hoe lang je de knopje inhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Gast Tim Russell

Stuur huis is 3/4 van midden naar volledig links, en zelfde voor rechts.

Voor stuur dacht ik misschien gebruik ik een digital signal van de knopjes, dan heb ik maar twee draden, of anders met I/R, maar daar twijfel ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou heel graag allemaal tip/druk/toetsen hebben in de auto, en dan inderdaad zo dat je door een knopje kort in te drukken bvb een lamp aan en uit kan zetten. flop/flopjes zeg maar. of een soort bi-stabiel relais

alleen moeten die allemaal gereset worden op het moment dat het contact slot uitgezet word.

Ik heb nog geen idee hoe ik dat ga doen.

zou wel graag een contactslot met de 4 standen willen hebben die als normaal met een sleutel werkt. er komt ook weer een FIA cut-off in trouwens.

misschien kunnen we samen eens kijken of een we kastje kunnen maken met bvb 12 schakelingen er in

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tim Russell

Ja daar ben ik ook aan het kijken. (Pic)

@Thomas,

Geef mij even kom ik hier op terug, maar in het kort wil ik het volgende doen...

Knipperlichten Links of Rechts

Groen rond push button

Een keer drukken gaat knipper lichten 3 keer

3e keer blijft aan tot dat het uit gezet wordt.

Stadsverlichting, verlichting

Blauw rond push button

Een keer drukken : side lights

2e = headlights en sidelights

3e = sidelights weer (Headlights uit)

4e uit

Mist lamp

Rood rond push button

1e druk aan, 2e druk uit.

Werkt alleen als koplampen zijn aan gezet.

Als mist aan is en de koplampen worden uitgezet, komt het niet meer aan tot dat je het knopje weer drukt.

Grote lichten

Blauwe rond push button

Dit wil ik werken zo dat een keer drukken een flits is, en 1500ms inhouden = aan. Nog en keer drukken om uit te zetten.

Horn = normaal manier van werken :)

Alarm lichten wordt in een aparte knopje aan het dashboard gezet.

Alle knopjes op het stuur wil ik via een 8 kanal digital zender laten werken. Dit is om te voorkomen dat er heel veer draden van het stuur naar de dashboard moeten gaan.

Watch this space ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jeroen Wils

je moet zo iets doen van:

if "pinkerrechts" = 0b0000001

{

pinkr = ++ //optellen

}

if "pinkr = 1

{

uitgangpinker = aan

uitgangpinker = uit

uitgangpinker = aan

uitgangpinker = uit

uitgangpinker = aan

uitgangpinker = uit

}

if pinkr = 2

{

while

{

uitgangpinker = aan

uitgangpinker = uit

}

}

zo iets:

als je daar meer info over wilt raad ik u aan om naar circuitsonline te gaan:

daar zitten een deel electronica freaks :P

http://www.circuitsonline.net/forum/

ik heb een tijdje met de atmega32 geprogrameerd

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2503.pdf

groeten jeroen

p.s. je hebt simulatie programmas voor pic. proton als ik mij niet vergis. mijn broer werkt liever met pic dan met atmega32

http://www.picbasic.org/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Hoi Tim,

Ben nu zelf ook de hele auto aan het rebuilden, incl draadboom. Knopjes aan het stuur zit ik ook aan te denken.

Ben benieuwd hoe ver je komt, als je iets kan bouwen dat universeel is heb ik ook zeker interesse om er 1 van je over te nemen.

gr Daan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een PLC niet wat? Werken prima op 12V.

Een Siemens LOGO is bijv erg makkelijk te programmeren, heeft standaard 8 inputs en 4 relaisuitgangen. Uitbreidingen met meer uitgangen pluggen zo in het apparaat.

edit: plaatje

SIEMENS_LOGO.jpg

en een link:

https://eb.automation.siemens.com/goos/catalog/Pages/ProductData.aspx?nodeid=5000562&regionUrl=%2fNL&language=nl#activetab=product&

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jeroen Wils
Jeroen, zin in een weekend te komen hobbien :)

Als wij dit voor elkaar krijgt kunnen wij wel wat voor de club ontwikkelen....

dit weekend is hier in de buurt overal carnval (belgie limburg) :D

en als je zo iets gaat maken kun je beste beginnen met een flowshart.

ik wil me volgende week wel eens proberen een test versie (alleen sofware te maken) heb toch vakantie en als ik geen werk vind verveel ik mij toch maar :D

dus stuur me effe een mail met wat je percies allemaal wilt.

mvg jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een PLC niet wat? Werken prima op 12V.

Een Siemens LOGO is bijv erg makkelijk te programmeren, heeft standaard 8 inputs en 4 relaisuitgangen. Uitbreidingen met meer uitgangen pluggen zo in het apparaat.

edit: plaatje

SIEMENS_LOGO.jpg

en een link:

https://eb.automation.siemens.com/goos/catalog/Pages/ProductData.aspx?nodeid=5000562&regionUrl=%2fNL&language=nl#activetab=product&

is heel leuk en makkelijk maar is veel groter dan een chipje met evt wat andere meuk eromheen. Het chipje kan zelfs zo klein gemaakt worden dat het in het stuurtje past
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeroen, zin in een weekend te komen hobbien :)

Als wij dit voor elkaar krijgt kunnen wij wel wat voor de club ontwikkelen....

dit weekend is hier in de buurt overal carnval (belgie limburg) :D

en als je zo iets gaat maken kun je beste beginnen met een flowshart.

ik wil me volgende week wel eens proberen een test versie (alleen sofware te maken) heb toch vakantie en als ik geen werk vind verveel ik mij toch maar :D

dus stuur me effe een mail met wat je percies allemaal wilt.

mvg jeroen

zozo een echte flowchart net een echt project :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

wouter jij was toch bezig met een dashbord die aangestuurd word vanuit de Omex toch??? al wat vordering.

Ik heb eens zitten graven en die PIC is een mooie oplossing, dat programmeren is alleen wel HEEL lang geleden en daar weet ik dus echt niets meer van.....

ding bedraden om 8 circuits aan te sturen is peuleschil.

vraag me alleen af of die getimde knipper ook met 1 tik op deknop 3 keer kan knipperen ala merc en audi dat hebben tegenwoordig. overigens ook geen klingolateur meer nodig. automatische afslag is overigens ook een makkelijke oplossing met een PIC en microschakelaartje.

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

wouter jij was toch bezig met een dashbord die aangestuurd word vanuit de Omex toch??? al wat vordering.

Grtz Thomas

Klopt de uilezing wil nog niet echt vorderen daar doe ik wat verkeerd want dat moet wel werken.

Maar als het iets beter weer is (geen sneeuw en warmer) meen ik de auto even mee naar het werk even een collega met een scope ernaar laten kijken en dan is dat probleem warschijnlijk ook opgelost.

Mischien nog een leuk idee een folie paneel met knoppen http://www.ebtpps.nl/product_detail.php?pagina_id=601 zie voorbeeldplaatjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jeroen Wils
Het doosje om te zorgen dat ik maar 4 draadjes heb tussen stuur en auto is gevonden....

Vellemen

k8023.jpg

Deze systeem werkt met twee draadjes maar ik wil de horn op een losse circuit hebben, dus 4 draadjes totaal :)

je kan ook met de mirco controller een digitaal signaal sturen. een bit trein.

bv DMX.

heb je ook maar 4 kabels nodig. en dan moet je dat exstra pakketje niet kopen.

alleen nog een 2 de micro controller om die bit trein terug omtevormen naar losse bits :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...