Ga naar inhoud

benzinepomp injectiemotor gevraagd.


Richard Aerdts

Aanbevolen berichten

Gevraagd; brandstofpomp voor injectiemotor.

na 4 pompen te hebben gesloopt ben ik op zoek naar een nieuwe.

Hij moet op een toyota 1600-20V motor.

Na heel veel problemen met de motor heb ik nu problemen met de benzinepomp. Ik heb nu een regelaar bij de tank zitten om zodoende de juiste druk op de rail te houden. 38 psi Dit gaat even goed maar als ik de motor belast dan jankt de pomp dat het omvalt. Ik zoek dus een goede pomp die me eindelijk uit de ellende helpt. :?:

Wie heeft er nog wat liggen.

Groet,

Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een heleboel dingen geprobeerd.

Ik heb 2 pompen van QSP erin gehad. Dit waren de vervangers van de bekende 909 Bosch pomp, ik heb er een pierburg ingehad en nu eentje van de sloop van een ford 2.8i. De pompen draaien even goed en dan begint de ellende. Druk gemeten op de rail, spanning gemeten over het gehele toerental en tevens als het gejank van de pomp begint.

Misschien gewoon pech met de pompen, alhoewel ik dit betwijfel.

Wie heeft nog een idee????????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bert Bakker

Waarschijnlijk geven ze teveel druk en gaan ze hierdoor kapot.

Ze kunnen dan hun druk niet kwijt.

Plaats eens een overdruk ventiel van plusminus 38 psi met een retourleiding.

( Brezan )

Ik heb hier toen ik nog crosste goede ervaringen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe/waar zit je benzinepomp bevestigd?

trillingen kunnen ze niet goed tegen en zijn ook niet zo goed in aanzuigen, dus mogen ook niet te hoog hangen, liefst zelfs zo dat ze door zwaartekracht gevoed worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bernard Verdoorn

Misschien gewoon pech met de pompen, alhoewel ik dit betwijfel.

Wie heeft nog een idee????????

ik ken weinig mensen die langs de kant van de weg hebben gestaan

met een kapotte pomp met hun dagelijkse auto.

pompen gaan meestal 500.000+kms mee.

als jij er dus al 4 versleten hebt, zit er ergens wat (goed) fout.

misschien een retour leiding verstopt

misschien een te kleine aanzuig buis?

is het geluid een beetje alsof je belletjes door het ding heen zuigt?

dan zit het aan de aanzuig kant.

heb je de retour eens los getrokken?

je moet deze in een jerrycan laten hangen

en de pomp laten lopen zonder de motor verder te starten.

binnen 5 minuten moet heel je tank leeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

als je een goeie drukregelaar hebt zit daar een retour op en heb je geen overdrukventiel nodig. Die retour is wel heel belangrijk! Een goeie pomp kan tot een halve meter in de hoogte nog aanzuigen, echter is niet aan te bevelen. Belangrijk is dat de aanvoerleiding dikker is dan de uitgang en ze kunnen slecht tegen warmte en trilling inderdaad.

De pomp gaat bijna altijd stuk als gevolg van te veel warmte ontwikkeling, meestal drooglopen of overdruk.

Als ze heel snel stuk gaan moet je maar eens uitleggen hoe je hem hebt gemonteerd.

Gr Daan

Link naar reactie
Delen op andere sites

de pomp gaat zeker kapot doordat je de leiding onderdruk zet en de retour de benzine niet kwijt kan....

er zijn 2 systemen om je rail onder druk te houden...

a_1228.jpg

ik gebruik de 2e omdat mijn motor ook een vacuum slang heeft die er origineel ook op zit.

ik zou de ford sierra pomp pakken, dit is een bosch pomp. verder zit hij met een heel mooi beugeltje in rubbers met slechts 3boutjes aan de sierra , je kunt dus de hele beugel zo aan je auto maken. hangt je pomp gelijk in rubbertjes...

a_1229.jpg

p.s. ik weet dat de symbolen niet helemaal kloppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de pomp aangesloten op een 15 mm aansluiting onder de tank dus valdruk. De pomp hoeft dus niet aan te zuigen maar heeft altijd druk. Er is ongeveer een rubberslang van 50 mm en dan komt de pomp die vastzit op een beugel onder de tank. Vandaar loopt een 8 mm inwendige rubber leiding van 100 mm lengte die is dan aangesloten op een instelbare druk regelaar waarvan er een 8 mm leiding van 300 mm zit die terug naar de bovenkant van de tank loopt en de andere aansluiting gaat naar de Fuel rail. De Fuel rail is aan de kant waar de originele drukregelaar heeft gezeten afgeblind. De tekeningen 1 en 2 heb ik beide gehad en waren beide funest voor de pomp. Ik snap er niet meer veel van want ik weet zeker dat de lay-out klopt er zijn nieuwe leidingen gebruikt en die zijn open. De pomp kan bij vrije uitstroom de tank snel leegpompen dus ????

Wanneer alles is aangesloten zoals het hoort dan gaat het even goed en bij vermogens vraag dan begint de tank te janken. Geen cavitatie want dat klinkt heel anders. Wie heeft de oplossing :idea:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak eens een paar foto's van je druk regeleaar.

Ik denk namelijk dat je die verkeerd hebt aangesloten...

Hoeveel pk is je motor???

bij mij zie je ook de dikke naar de achterkant van de pomp en de kleinere naar de koper leiding en dan de retour weer naar de tank. Aan de voorkant heb ik de conventionele setup met de originele regelaar.

Ik begrijp dus dat jouw regelaar niet meer vacuum geregeld is???Hoe is dat af fabriek???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vacuum aansluiting op aanraden van Mischa eraf gehaald.

Het systeem dat ik er nu op heb zitten is eigenlijk zoals dat bij Honda ook is toegepast.

Ik zal wat foto's maken.

Richard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Zoals jij omschrijft heb je het goed aangesloten, behalve dat je misschien de drukregelaar verkeerd hebt aangesloten, dus retour en druk omgedraaid, maar dat neem ik aan van niet.

Er zijn 2 dingen belangrijk, druk en opbrengst. Druk kan je met een losse drukmeter testen dit zou ik zeker ook doen onder belasting en dan kijken wat er gebeurd. Daarnaast is er nog opbrengst. Als je de retour leiding los haalt en de pomp laat draaien dan kan je de opbrengst per minuut meten. Dit geheel afhankelijk van je pomp en afmetingen van je leidingen maar om een voorbeeld te geven;

Bosch pomp 979 levert ongeveer 2,5 liter en 3,5 liter per minuut in vrije val.

Als jouw pomp nog in redelijke staat is moet je dit zeker halen.

Als alles goed is afgesteld, moet je pomp altijd meer opbrengst hebben dan je nodig hebt en zou er geen verschil moeten zijn tussen belast en onbelast je motor laten draaien.

Ookal zou je opbrengst niet genoeg meer zijn (pomp dus stuk) tijdens het belasten van je motor zou dat nog steeds geen invloed hebben op je pomp, of dat zou je niet moeten horen want de pomp zuigt namelijk gewoon nog net zo veel aan. Alleen je motor gaat dan armer lopen en uiteindelijk stuk maar zolang er benzine is aan de aanvoerzijde van de pomp maakt het niet uit. De motor zuigt tenslotte niet aan je pomp.

Los van het feit dat je pomp misschien nu wel stuk is kan het dus eigenlijk maar aan 2 dingen liggen volgens mij.

1. je hebt je regelaar verkeerd om aangesloten waardoor je pomp z'n druk niet kwijt kan, maar dan zou het belasten van de motor niet moeten uitmaken. Of de regelaar is stuk waardoor hij de aanvoer knijpt op het moment dat de druk wegvalt aan de motorzijde, maar ik zie niet in hoe dat zou kunnen.

2. het is een elektrisch probleem.

Het zijn allemaal maar opties, ben wel erg benieuwd naar de uiteindelijke oplossing, ik zou beginnen met de druk en de opbrengst te controleren omdat je aangeeft de elektra al gedaan te hebben.

gr Daan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist toch weer even de pomp aangezet en het normale geluid.

Regelaar terug gedraaid en gemeten 3 l/min. Lijkt dus voldoende.

De motor is een Toyota blacktop 20 V. De regelaar is goed aangesloten namelijk er zijn drie aansluitingen waarvan er 2 in elkaars verlengde.

Haaks hierop staat de retour die geregeld wordt op veerdruk met een stelschroefje. Draai ik het stelschroefje verder in dan zie ik op mijn fuel rail waar ik een drukmeter heb zitten de druk oplopen. Als ik dan de tankdop open heb hoor ik de retour terug in de tank kletteren. Draai ik de regelschoef verder uit dan zie ik de druk afnemen en dat is zoals het ook zou moeten.

Het probleem lijkt me in het warmlopen van de pomp. zojuist weer de pomp op contact gezet en geen vuiltje aan de lucht, wil ik echter gaan rijden dan ben ik nog geen 10 meter ver of hij maakt alweer een ratelend geluid. Mijns inziens is dit toch mechanische schade aan de pomp, maar waarom verdwijnt dit weer als hij een dag heeft gestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

a_1238.png Richard Aerdts

Geplaatst: Zo Jan 24, 2010 7:52 pm Onderwerp: benzineregelaar aansluiting.

er zijn drie aansluitingen waarvan er 2 in elkaars verlengde.

Haaks hierop staat de retour die geregeld wordt op veerdruk met een stelschroefje. Draai ik het stelschroefje verder in dan zie ik op mijn fuel rail

:?::?:
Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik het nu begrijp is jouw manier om je drukregelaar te controleren dus de doorstroming en niet de druk

deze doorstroming zou kunnen veranderen als de pomp harder gaat draaien of zachter

heb je goede bedrading op de pomp zodat deze constant draaid dus onafhankelijk van je toerental

heb je de brandstofdukregelaar al eens gecheckt als er veel meer druk op staat(verstellen dus)

warmte in de pomp is het zeker niet

eerder een foute drukregelaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Regelaar terug gedraaid en gemeten 3 l/min. Lijkt dus voldoende.

Hoezo terug gedraaid? het draaien aan de regelaar heeft geen invloed op de opbrengst van pomp als de motor niet draait.

Ik weet niet welk type drukregelaar je hebt, maar volgens mij is meestal juist de haakse aansluiting op de regelaar de drukzijde (en gaat dus naar je motor) en niet de retour zoals jij omschrijft......??

pomp is stuk of niet stuk en gezien jij niet de injectierail gebruikt als retour leiding zal de brandstof ook niet zo snel opwarmen in je tank dus kan ik me niet voorstellen dat je pomp zo snel zal overhitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

Harm: ik meet het debiet van de pomp en niet de druk.

Ik heb de regelaar teruggedraaid om er zeker van te zijn dat hij niet benzine naar de tank pompt maar alleen naar de opvangbak waar ik de benzine in laat lopen om na 1 minuut de hoeveelheid te kunnen aflezen. Ik weet dat dit niet nodig zou moeten zijn omdat de afname drukloos is, de veerdruk is altijd hoger zodat de benzine de weg van de minste weerstand zal kiezen. :wink:

Dit heb ik gedaan om te controleren of de opbrengst van de pomp wel voldoende is om dit in ieder geval te kunnen uitsluiten.

Pomp levert voldoende debiet en bij een gesloten systeem zie ik de druk op 5 bar staan. Is alleen maar heel even gedaan om de druk ook uit te kunnen sluiten. :roll:

Tijdens het rijden zie ik op de drukmeter van mijn fuel rail een mooie constante druk, echter duw ik het gaspedaal omlaag dan krijgt hij geen benzine. Manometer is ook al vervangen maar er is dus een tekort aan brandstof. Moet dus dan toch bij de pomp liggen denk ik.

Ik ga morgen een paar foto's maken. Aankomen week kan ik helaas niet meer sleutelen want ik moet morgen weer onder het mes. Dacht dat ik ervan af was maar helaas. Is en blijft een vervelende ziekte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

das mooi kut voor je richard

ik hoop voor jou en je familie dat je er snel mee klaar bent

monteer eens een ander drukventiel en zorg dat de retour naar de tank goed werkt

ik denk toch dat daar iets fout gaat

doe ondertussen ook een flesje injector reiniger door je benzine van forte of zo

doet vaak wonderen

bij 3 bar werken de meeste injectoren optimaal en met die druk zou ik dan gaan experimenteren

gas erop en dus niet stationair meer meten

Link naar reactie
Delen op andere sites

richard, als ik het goed lees zit je drukregelaar dicht bij je pomp en dus achteraan de auto?

De leiding die naar voor loopt, is dat rubber of koper? Bij beiden even kijken of je geen knikken hebt en een rubberen kan verduren en dus vervelend gaan doen.

Als je druk wegvalt bij volgas kan of je pomp niet genoeg debiet leveren of er is iets anders aan de hand. Zoals al aangegeven heb je ook al een andere drukregelaar geprobeert?

Wat voor merk/type drukregelaar is het eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

benzinedruk.jpg

het is niet zo een hele goede foto, maar dit is het beste dat me lichamelijk lukt. Heb naar die onderzoeken toch een partij hoofdpijn. Maargoed. :oops:

De aansluiting die zichtbaar is komt de haaks erop staande gaat naar de tank terug, en die niet zichtbare dus in het verlengde van de zichtbare van de pomp gaat naar de rail. Is dit nu goed of niet? :idea:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Richard, kan het niet zo zijn dat het probleem heel ergens anders ligt? Wat mij met name verbaasd is dat het probleem zich alleen voordoet als de motor belast wordt. Als er iets met de pomp of de drukregelaar fout zou zitten, dan zou je het probleem ook al verwachten zodra je de pomp begint te lopen (zonder dat de motor loopt). Zoals je het beschrijft werkt alles perfect totdat de motor belast wordt en ik ga er vanuit dat de motor op dat moment gewoon goed loopt.

Het enige wat ik me kan indenken is dat als de motor belast wordt er brandstof uit het systeem verdwijnt en er mogelijk onderdruk in de tank onstaat. Een slechte onluchting zou misschien kunnen verklaren waarom het janken na een dag weer verdwenen is.

Een andere mogelijkheid is dat als de motor onder belasting draait een niet goed werkende dynamo de stoomvoorziening door de war stuurt en wellicht de pomp daardoor minder vrolijk gaat klinken... Maar dan zou het probleem te relateren moeten zijn aan bv het toerental van de motor.

Ik weet niet of het helpt, maar het is misschien goed om het even uit te sluiten.

Gr Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bernard Verdoorn

Het enige wat ik me kan indenken is dat als de motor belast wordt er brandstof uit het systeem verdwijnt en er mogelijk onderdruk in de tank onstaat. Een slechte onluchting zou misschien kunnen verklaren waarom het janken na een dag weer verdwenen is.

Een andere mogelijkheid is dat als de motor onder belasting draait een niet goed werkende dynamo de stoomvoorziening door de war stuurt en wellicht de pomp daardoor minder vrolijk gaat klinken... Maar dan zou het probleem te relateren moeten zijn aan bv het toerental van de motor.

wat ik zie is dat de druk dus goed is bij laag vermogen,

de druk instort bij hoog vermogen.

druk kan hij alleen opbouwen als hij meer verpompt dan wordt gevraagd.

oftewel, de injectors trekken meer benzine dan de pomp kan verpompen.

dus of de pomp krijgt te weinig stroom

of de benzine komt niet snel genoeg uit de tank

of er komt niet genoeg benzine door de filters (verstopt)

of de benzine komt niet snel genoeg uit je drukregelaar richting de injector

kant.

kijk eerst eens aan de injector kant van de drukregelaar,

hoeveel benzine er uit komt als je deze in een vat laat lopen

kijk of je dan onbelast ook dat gekke geluid krijgt

kijk dan eens of je duim op het slangetje er voor zorgt (afknijpen)

dat de druk ineens weer terugkomt op je drukmeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo terug gedraaid? het draaien aan de regelaar heeft geen invloed op de opbrengst van pomp als de motor niet draait.

Dit is onjuist, het vermogen van de pomp is constant. Bijv. 60Watt (5amp).

Door de regelaar op een bepaalde druk in te stellen houd je dan nog een bepaalde flow over bij die bepaalde druk.

In de electra is het Vermogen = Spanning x Ampere

In de hydro is het Vermogen = Druk x Flow

Dus bij 1 Bar heb je heel veel flow.

En bij 4Bar heb je 4x zo weinig flow.

Daarom zijn flow gegevens altijd druk gerelateerd.

Om dus te controleren of je pomp nog aan zijn specificatie voldoet moet je je druk regelaar met je schroefje instellen op de druk van de fabrikant en dan vergelijken of je je flow nog haalt.

Netzoals bij de electra waar de spanning weg valt bij een te grote verbruiker, gebeurd dit bij de hydro ook met de druk.

Zou het zo zijn dat je grotere injectoren gaat plaatsen welke de capaciteit van je pomp overstemmen, dan zou bij het inschakelen van je injectoren een druk val aftelezen zijn op je manometer. Een beetje drukval zal je altijd hebben omdat je regelaar ook een reactie tijd heeft.

Dit is dan ook de reden waarom de regelaar aan het motor vacuum hangt.

Op die manier, precies wanneer je vacuum trekt (gas geeft) krijgt je regelaar een extra schopje om je druk constant te kunnen houden.

Als jij met het schroefje de druk kan afstellen is dat gedeelte wel goed.

Het kan inderdaad zijn dat je vacuum trekt in de tank, vaak merk je dit echter wel met een luide flop! bij het openen ervan.

Als het zonder tankdop ook niet werkt (nog steeds drukval) dan zou ik proberen of met minder druk het wel werkt, en anders een andere pomp zoeken.

Ga er wel vanuit dat electrisch je auto goed is. (je lampen dimmen dus niet als je gas geeft ofzo...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...