Ga naar inhoud

Carbid


Rudie Heikens

Aanbevolen berichten

Met Carbid knallend het jaar uit?

Ik heb nog een half tonnetje brokken 15x25 staan.

Brokken zijn bedoelt voor gasontwikkelaar om autogeen te kunnen lassen, maar knallen gaat natuurkij ook!

En het knalt ECHT hard!

€3,50 per kg of 30 kg ineens.

Stuur maar een pb.

Rudie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey, hoe werkt dat percies eigenlijk?

en is dat niet illigaal :D

carbind in een oude melkfles oid (met een kleein gat aan de onderkant voor de ontsteking) water erbij dan ontstaat er ethyngas (dacht ik) bal/deksel op de fles even wachten zodat er genoeg gas ontstaat en aansteken maar 8)
Link naar reactie
Delen op andere sites

carbind in een oude melkfles oid

Beter maar geen fles gebruiken... is meer een methode van Al-Qaida.

Verfblikje gaat heel prima, redelijk veilig voor kinderen.

Gaatje aan de zijkant en blikje rechtop zetten, dan hoef je iedere keer minder ver te lopen. (Dus niet met je gezicht er boven!)

Twee brokjes erin, een keer erop spugen, deksel erop en vlammetje voor het gaatje: BOEmmm

Grote mannen gebruiken natuurlijk geen verfblikje maar een 30L-melkbus of zelfs een giertank!

De melkbus werd op z'n kant gelegd, gaatje in de bodem, deksel erop, een waaghals gaat erop zitten, en aansteken maar. Dit was nogal gevaarlijk, veel ongelukken met de wegvliegende melkbusdeksels gebeurd.

Toen ontdekten ze dat een voetbal precies in de opening van de melkbus past en net zo hard knalt als een deksel.

Deksels en voetballen moesten altijd weer van verre worden teruggehaald, nu schieten ze vaak met een velletje plastik, landbouwplastik of een draagtas van de winkel, die met elastiek over de opening wordt gespannen. Ook dit knalt even hard.

Carbid is dacht ik een restprodukt dat vrijkomt bij het kraken van ijzererts (Hoogovens)

Het is eigelijk gashoudende kalk. Door toevoeging van water valt het uiteen in Calciumhydroxide en Acethyleengas (en water).

Het acethyleengas werd vroeger op deze zelfde manier gewonnen om te kunnen autogeen-lassen, je had dan een carbid-ontwikkelaar, of te wel een gasdichte tank met water erin, nodig en de hoeveelheid carbid die je erin gooide bepaalde hoelang je kon lassen.

Tegenwoordig willen we dat gedoe niet meer om zelf gas te maken, Wanneer we willen autogeen-lassen kopen of huren we kant en klare gas- en zuurstofcillinders. Kraan open en lassen maar...

Carbid is niet illegaal, is het hele jaar door te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteravond nog ff aan het knutselen geweest. uurtje of 3 werk maar dan hebbie ook wat!

ik denk dat ze deze op een kilometer of 5 nog wel zouden moeten horen.

a_1212.jpg

Owh Rudie, als je het verschil wilt horen tussen een netjes klemgeslagen deksel en een voetbal of stuk plastiek nodig ik je uit om even te komen kijken morgen, daar zit wel degelijk een wereld van verschil in namelijk.

deksel is link maar gaat zeker harder. wij schieten eigenlijk altijd met voetballen. alle bussen geknald = ballen halen en geen seconde eerder!!!

veleigheid telt en we hebben in de 16 of 17 jaar dat we nu schieten nog NOOIT een ongeluk gehad.

het is niet bij wet verboden trouwens, maar het is toch op veel plekken onder het mom van hinderwet niet toegestaan. veilig is het natuurlijk ook niet in de stad bvb.....

Als je een deksel op een auto schiet gaat ie dwars door de deur heen (tenminste bij oude golfjes)

in de lokale krant bij ons staat altijd een berichtje wat we uitknippen, daarin staat dat het wel mag met de bijbehorende voorwaarden waaronder: buiten bebouwde kom, niet meer dan 2 bussen tegelijk. wij staan er altijd wel met een busje of 10 maarja probeer er maar eens 2 exat tegelijk af te laten gaan..... hihi discussie puntje. daarbij tis gewoon een stukje traditie, bij pa in de schuur worden dor alle papa's uit de buurt de bolletjes gebakken en 300 meter verderop staan wij met zijn alleen in het wieiland lekker herrie te schoppen. vind ook dat dat voor 1 dag per jaar gewoon mogelijk moet blijven. wij schieten al langer carbid dan de 2 agenten die vorig jaar kwamen kijken dienstjaren hadden, het liep allemaal netjes en we kregen dan ook geen problemen.

Ze sloegen wel de warme choko af trouwens. (of dat de temperatuur was of de hoeveelheid rum die mijn broertje erin had vermengd weet ik niet)

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

carbind in een oude melkfles oid

Beter maar geen fles gebruiken... is meer een methode van Al-Qaida.

Carbid is niet illegaal, is het hele jaar door te krijgen.

sry dat bedoelde ik ook een melkbus :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee mijn broer heeft de onsteking in zijn LPG tank zitten, en die geeft ondanks de 180Kilovolt nog wel eens problemen. misschien iets voor volgens jaar dmv 2 TIG electrodes ofzo, probleem is de doorvoer van de hoogspanning door de stalen tank heen, met zo'n spanning heb je meteen vonkoverslag etc etc, als je dan toevallig wel een keer op de bus zit, krijg je spontaan een hele gevoelige plasser denk ik.... Yikes!

ik heb een gasbrander met een steel eraan, en gewoon een gaatje in de bodem.

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marcel Wierda

Ben ik onderweg naar mijn zus/zwager etc. die experts zijn in klassiek

busschieten en krijgen we op de gsm te horen dat de politie de

bussen in beslag heeft genomen!

Ook in Zuidlaren zijn diverse carbid parties gestopt omdat

"de veiligheid kan niet worden gegarandeerd".

Ik word hier toch zo schijtziek van.

Laten ze eens een terrorist tegenhouden in plaats van de NL kultuur

de nek omdraaien.

BAH!

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren even bij de lokale kanonniers wezen kijken.

Volgorde van opbouw, eerst carbidbus (tank) van de auto afkoppelen (heeft een eigen as en trekstang) en neerzetten en een biertje.

Grote partytent opbouwen en kratjes bier erin (de eerste hadden ze in de auto al geopend) en nog een biertje

Aggregaat aan voor de bladblazer, accu met schakelaar voor de elektrische ontsteking aansluiten en nog een biertje.

Andere carbid kanonniers hadden ondertussen al een paar kilo verschoten maar nu kwamen de echte harde knallen.

Hier is het wel toegestaan mits je van tevoren melding doet naar de gemeente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk om na de knal het ding door te blazen met frisse lucht...

Anyway heb ik ook een poging gedaan om een kleine knaller te maken.

(moest BBK en in een straat passen...)

Foto's zal ik nog posten, alleen deed hij het niet goed. Heb er slechts jawel 2 knallen uitgekregen. Ik wou wel de hoogste veiligheid garanderen in het donker en dus zat er electronische onsteking en lampen op. Ik zal de pics uploaden kijken wat de experts er van zeggen... zodat ik volgend jaar meer succes heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de boel te ontsteken heeft m'n aanst. schoonzoon en een vriend bij mij in de werkplaats een PÏEZO onsteking gemaakt met twee hele simpele draden door een dikke bout. De grote moer heb ik maar even voor de heren op de melkbus gelast overigens. Werkt perfect. kijk maat op dit filmpje.

Gr. Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...