Ga naar inhoud

Cosworth - Toeren


ad coertjens

Aanbevolen berichten

Hallo lotgenoten.

zijn er onder jullie die ervaring hebben met een 7 met Cosworth motor of verstand hoe je deze motor moet gebruiken zodat hij niet verkracht wordt, Cosworth is natuurlijk een sportmotor die bepaalde rijstijl vraagt, dat is namelijk mijn vraag, houd deze motor van hoge toeren of niet, met hoge toeren bedoel ik zo' n 500 toeren onder zijn max. of is dat teveel van het goede, kortom, welke rijstijl kan deze motor goed aan zonder hem te verkrachten. De motor is niet op gevoerd, dus nog in originele staat. Wie kan mij daar iets over vertellen, graag hoor ik het van jullie.

mvg. Ad Coertjens 

IMG_1286.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je van plan bent maar als je op straat rijd neem ik aan dat je af een toe een sprintje trekt als de motor warm is. Daar moet elke motor tegen kunnen lijkt mij. Je kunt je afvragen of het zin heeft aangezien je maximale koppel waarschijnlijk toch niet rond dat toerental ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

" Cosworth is natuurlijk een sportmotor die bepaalde rijstijl vraagt "

Briljant! niets meer aan toe te voegen.............

Effe serieus, alles staat en valt bij de componenten die gebruikt worden en hoe deze samen passen. Nu zal ik wel op een hoop tenen gaan staan, maar dat Coshworth blok is naar de huidige maatstaven en gebruikte materialen niet zo'n hoogstandje meer. Iets meer dan 200 pk uit een 2 liter blok is nu niet iets waar ik mij zorgen om zou maken voor wat betreft de rijstijl en levensduur van het blok. Zoals Menno zegt, lekker warm draaien en rijden als een oud wijf totdat hij goed op temperatuur is en dan als een hoonigan de rotondes nemen. Petje wel achterstevoren opzetten anders lijkt het niet.

Niet te veel in de toerenbegrenzer klappen want daar houden tandriemen niet van. Is trouwens een serieuze uitdaging met een T3 turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Meno,   Heb jij een Cosworth in je auto liggen ? Ik heb nog niemand op dit Forum gesproken die ook met een Cosworth rijdt en dus geen ervaring heb kunnen uitwisselen over deze motor, volgens mij zijn er heel weinig van.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen cosworth motor maar er zijn genoeg mensen bij de club die dat wel hebben. Of ze van zich laten horen op het forum heb ik geen idee van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige "zwakke punt" wat deze motor heeft zijn de kopbouten en koppakking. Krukas en drijfstangen zijn al staal en de zuigers zijn gesmede Mahles.

Minder qua performance verbetering zijn de hydraulische klepstorters. Turbo druk is met 0.55bar erg bescheiden dus ik zou mij niet al te veel zorgen maken.

Wil je een motor fris houden dan zou ik ieder jaar het carter er onder weg trekken, de boringen inspecteren en om het jaar de drijfstanglagers vervangen. Heb je toch de hele winter de tijd voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Harry

Koppakking weet ik, daar kun je een betere kwaliteit voor aan schaffen, 2 x zo duur maar oké, de kopbouten wat gebeurd daar meer, komen ze los of breken ze af ? , bij mijn vorige auto ( Porsche 930 ) heb ik ze 'n keer vervangen, van die prijs schrik je van, 24 stuks €740,- die trokken zich uit het blok of braken af. Over een Cosworth, ik weet natuurlijk ook dat het een beetje achterhaald is tegen over nu, maar het is ook een motor uit de jaren 80 begin 90, toen was het iets aparts wat vermogen betreft, dus is het niet te vergelijken met nu, kijk wat ze nu uit een 1600cc blokje kunnen halen. Ik denk wel dat ik een gezond blok heb, het loopt mooi rond, pakt goed op en een turbodruk van 0,8 bar. Mijn vraag ging eigenlijk over, is een Cosworth motor een degelijk blok of een probleem blok. Alles krijg je kapot natuurlijk, mijn rij stijl is met belijd, warm draaien en daar de tijd voor nemen, altijd laten rollen en dan gas, ik hoef niet met rokende banden te vertrekken, al is dat geen probleem wat vermogen betreft, ik wil wel sportief rijden zo op zijn tijd.

Dus hier is eigenlijk alles mee gezegd en onervaren met Cosworth eigenschappen.

Graag hoor ik van Cosworth rijders hun ervaringen en de dingen die ze eventueel hebben mee gemaakt, daar kan ik van leren.

Met vriendelijke groet Ad 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Setje ARP's erin en je bent klaar samen met die "dure" koppakking. Vergelijk het maar niet met die Porsche onderdelen. Als je daar onderdelen voor nodig hebt weet je dat je genaaid wordt. Een setje ARP's zal zo'n 200 zijn schat ik in. 0.8bar is al een beetje aan de hoge kant in vergelijk met standaard 0.55bar.

Zo'n blok kun je de hele dag probleemloos trappen op het circuit, stuk beter dan de duratecs van recent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Harry voor de info, blij mee. Weet jij ook waar je die kunt bestellen ?   De turbodruk staat in het werkplaats handboek op 0.7 bar ( handboek internet RS 2000 )

mvg Ad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...