Ga naar inhoud

Verlichting Caterham: alleen stadslicht of groot licht


B Lamers

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

In mijn auto werkt de verlichting niet helemaal goed, ik heb namelijk geen "gewoon" licht. Mijn auto is een standaard Caterham, waar volgens mij niet veel anders is dan dat er ooit geleverd is.

Op het dashboard heb ik een 3 standen lichtschakelaar met de standen: uit, stadslicht en "gewoon licht". Daarnaast zit er een schakelaar voor het gewoon licht te wisselen tussen dimlicht en groot licht. Er zit ook een schakelaar om het grootlicht in 1x aan te zetten (om te kunnen seinen). Ik heb contact gehad met de (oude) importeur en dit lijkt de standaard schakelaars te zijn.

De schakelaar om direct groot licht te schakelen werkt. De lichtschakelaar werkt op stand 1, het stadslicht doet het en het lampje op de knop gaan ook aan. Alleen op stand 2 gaat alles uit, ook het lampje op de schakelaar gaat niet aan.

Nu verdacht ik eerst dat de tuimelschakelaar, die wisselt tussen dimlicht en grootlicht, kapot was en vast stond op één stand. Maar ik zou dan meer licht moeten hebben dan het stadslicht dan dat ik nu heb. Daarnaast is het "vreemd" dat het lampje in de schakelaar niet aan gaat. De tuimelschakelaar heb ik vanmiddag losgehaald en heb er wat op de draden willen meten, maar heb nergens spanning op gemeten. Dus ik denk nu de lichtschakelaar is die in stand 2 niets doet. Tot slot heeft het ooit wel gewerkt.

Hoe kan ik mijn lichtschakelaar controleren en/of nameten? In een ander topic zie ik een gelijksoortige schakelaar, in de eerst post is het de 3 schakelaar. Er gaat een grote stekker achter in, plus twee lossen schuifconnectoren (voor stand 1 is dat de bedienen van het lampje in schakelaar, ofwel die doet het niet als ik die los haal). De grote stekker heb ik er niet af gehad. Kan het zijn dat zo'n schakelaar defect raakt en is het een kwestie van een andere schakelaar zoeken en uitwisselen?

Mijn verlichting schakelt via de schakelaars en niet via relais. Er zitten drie relais in, voor de claxon de knipperlichten en nog iets.

Wie kan mij hierin helpen en/of adviseren?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het fenomeen lees, heb ik iets vergelijkbaars gehad in mijn Westfield. Situatie is volgens mij identiek aan jouw Caterham. Twee schakelaars op het dashboard:

  • A1: 3-standen schakelaar. Uit / Stadslicht / Dimlicht
  • B2: 2-standen schakelaar. Dimlicht / Grootlicht.

Ik heb er even een schema'tje van getekend als bijlage(Getekend met verlichting uit en dimlicht gekozen op B2). Wat bij mij niet meer werkte, was het dimlicht (DIM2).

Wat bij mij wel werkte was: Uit, Stadslicht (A in middenstand) en Grootlicht (A1 in onderste stand en B2 op onderste stand voor Grootlicht). Schakelde ik B2 in de middenstand=Dimlicht, dan had ik alleen nog stadslicht over......

Het defect zat in de (Lucas) schakelaar (B2) die tussen Dimlicht en Grootlicht omschakelt. Het contact voor uitsluitend dimlicht was verbrand, in het schema is dat het contact dat daar ook geschakeld is. Tijdelijk heb ik de leiding van de 3-standen schakelaar (A1) doorverbonden met de aansluiting naar de dimlichten (zie versie met de rode draad). Enige "nadeel" was dat grootlicht inschakelen dus nu ineens Dim- EN Grootlicht inschakelde (Slecht voor bedrading en 3-standenschakelaar).

Ik heb in Engeland een Lucas remake besteld van de 2-standen schakelaar en die erin gezet. Ik overweeg de ombouw naar relais, maar heeft geen prioriteit, er zijn andere klussen die voorrang hebben.

Conclusie voor jouw defect: de drie standen schakelaar is stuk. Zou de twee standen schakelaar stuk zijn, dan had je in elk geval stadslicht en waarschijnlijk ook groot licht. Deze schakelaar zou kunnen passen.

De dikke 3-polige stekker op de drie standen schakelaar is wat hieronder getekend is. De schuifstekers zijn alleen voor de verlichting achter het lensje (zit op dashboardverlichting die via het stadslicht ingeschakeld wordt, en die valt ook uit zodra je van stads- naar dimlicht schakelt).

 

Kunt gerust even naar hier komen dan kijken we er samen naar (al zal dat wel een eind rijden zijn naar Maastricht).

* Opmerking bij het schema: A1 is ietwat foutief getekend aangezien het stadslicht uit zou gaan bij dim/grootlicht inschakelen. In de werkelijkheid blijft het middelste contact ook ingeschakeld zodra het onderste wordt ingeschakeld.

schemeit-project.png

schemeit-project_repair.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ramon KochIk woon aan de andere (boven)kant van Limburg, maar dat is stiekem toch nog een stukje. Je had volgens mij een aantal leuke routes vanuit zuid Limburg op het forum gepost die ik nog een keer wil gaan rijden!

Het schema komt denk ik wel overeen met wat in mijn auto auto. Ik heb een andere schakelaar voor A1 besteld (die ligt overigens al thuis). Dus ik ga zaterdag eens de schakelaar eens wisselen en opnieuw kijken (en indien nodig meten). Tussen A1 en B2 mat ik ook geen 12 volt. Anders volgende week B2 maar weer vervangen. Als er dan geen "gewoon" licht is... dan weet ik het ook niet meer. Eerst morgen maar eens afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei B Lamers:

@Ramon KochIk woon aan de andere (boven)kant van Limburg, maar dat is stiekem toch nog een stukje. Je had volgens mij een aantal leuke routes vanuit zuid Limburg op het forum gepost die ik nog een keer wil gaan rijden!

Van harte welkom om eens te komen touren! Evt combi met sleutelen kan ook. Nog wat input aan het probleem:

Je zou eens een 12v spanningzoeker(zie onder) op het fasecontact van B2 kunnen houden. Als je de 3-standen schakelaar in de derde stand zet (dim/grootlicht) dan moet het lampje gaan branden. 

Gaat het lampje niet branden, dan is de 3-standen schakelaar (A1) stuk

Gaat het lampje toch branden (onwaarschijnlijk) dan is de 2-standen schakelaar (B2) stuk

 

Voor A1 heb ik deze gebruikt, maar die schakelaar heb je al in huis. Voor B2 heb ik deze gebruikt, dat ging lastig met een ander type omdat het paneelgat ±14mm is en "alle" andere schakelaars hebben een 12mm paneel opening (Heb zo snel niks anders gevonden).

12v.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, de schakelaar vervangen heeft niet geholpen.

Ik heb een plaatje bijgesloten van mijn schakelaars en het type schakelaar. Mijn verlichting heeft naast de schakelaar die Ramon noemt ook nog een extra schakelaar waarmee direct grootlicht gegeven kan worden, ook als de verlichting uitstaat.

Schakelaar A1 (YUF101030) heeft 3 standen:

  1. Geen pinnen doorverbonden.
  2. Pinnen 2 en 3 doorverbonden: stadslicht.
  3. Pinnen 1 en 3 doorverbonden: zou de wisseling tussen normaal en groot licht zijn.

Pin 2 is in de connector van de schakelaar aardig verkleurd, maar dat is de stand zonder problemen.

Als ik met een multimeter meer, dan meet ik 12 volt tussen pin 2 en de massa. Daarmee verwacht ik dat er ook 12 volt tussen pin 1 en de massa moet komen te staan. Pin 1 is doorverbonden met de tuimelschakelaar B2. Als ik naar B2 kijken dan zit aan één van de connectoren twee draaden in één kabelschoen, aan andere kabelschoen zit één kabel.

Maar ik verwacht dat er 12 volt richting pin 1 moet en dus 12 volt te meten moet zijn op beide kabelschoenen die op B2 zitten (normaal licht en groot licht). Dat is dus niet het geval. Het rechtstreeks doorverbinden van de kabelschoenen tussen de kabel naar pin 1 en één van de twee kabelschoenen die naar B2 gaan heeft geen resultaat. Dat was ook de verwachting omdat ik ook geen 12 volt mat op die kabelschoenen en de massa.

Vanuit daar ben ik naar het zekeringenkastje gegaan. Volgens de sticker zitten er twee zekeringen voor het licht: Dip Beam en Main Beam. Met beide zekeringen er uit kan heb ik wel stadslicht. De Main Beam zekering zorgt in ieder geval ook voor het grootlicht: met die er uit doet de schakelaar voor rechtstreeks groot licht niets.

Zou je een ohmse-weerstand moeten meten over de contacten van de zekeringhouder? Ik heb eigenlijk alleen die van de verlichting gemeten de een sloeg de meter wel uit en bij de ander niet.

Lastig... ik weet niet wat ik waar zoeken moet en ben elektrisch niet onderlegd om gestructureerd naar het probleem te zoeken.

Verlichting.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de categorie 'sluit alles uit': heb je gecheckt of de dimlichten van de koplampen het uberhaupt nog doen ?  Als er 1 kapot gaat, gaat de ander meestal snel ook. Ofwel, zet er eens een nieuwe lamp in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit je beschrijving concludeer ik dat de situatie in jouw auto niet overeenkomt met de schema's die Ramon heeft gepost, helaas. Je hebt namelijk een aparte zekering voor dim en grootlicht. 

Waar ik echt geen snars van snap is dat je wel stadslicht hebt als je beide zekeringen hebt verwijderd en er geen relais in het spel is. De stadslichten zitten waarschijnlijk samen met een zekering van de dashboardverlichting oid.

Je mag geen weerstand meten (of nagenoeg nul) over beide contacten van een zekering. Meet je veel weerstand dan is de zekering stuk....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De peertje waren goed, dat had ik gecontroleerd.

Vanmorgen nog eens zitten "spelen" en ik vond mijn gedachte van meerdere plussen moeten meten erg vreemd. Dus ik heb de oude en de nieuwe schakelaar nogmaals doorgemeten en er zat toch een verschil! Kortom: beide schakelaars waren stuk. Schakelaar B2 heb ik nu rechtstreeks doorverbonden: dus de schakelaar er tussenuit.En voilla: dimlicht.

Heb nu de nieuwe schakelaar erop zitten, helaas had ik in mijn haast de versie zonder lampje besteld omdat ik het zoeken zat was. Nu nog een nieuwe tuimelschakelaar en dan hoeft de verlichting even niet meer aan :)

De (oude) leverancier heb ik vorige week aan de telefoon gehad en die had het ook over relais, maar in de auto zitten 3 relais: horn relay, hazard relay en indicator relay.

Nu opzoek naar een overeenkomend schakelaartje.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien schakelaar A1 uit een classic mini komt, heb ik het schema daarvan eens bestudeerd. Je nieuwe schakelaar A1 heeft altijd 12 volt op aansluiting 3 (de voeding), geeft vervolgens 12 volt op aansluiting 2 bij stadslicht en 12 volt op aansluiting 1 en 2 bij dimlicht. Klopt dat ?

Schakelaar B2 is in de classic mini een bijzondere. Deze heeft 4 aansluitingen en een gecombineerd z.g. maak en breek contact. Pin 1 is verbonden aan A1 en pin 2 aan de dimlichten. In de dimlicht stand zijn deze contacten met elkaar verbonden. ( dat heb je nu gesimuleerd door deze met elkaar te verbinden) Pin 3 en 4 zitten respectievelijk aan de Main Beam zekering en het grootlicht. In de dimlicht stand zijn deze contacten niet met elkaar verbonden. Zet je schakelaar B2 op grootlicht dan worden de contacten tussen 1 en 2 verbroken - dus dimlicht gaat uit - en de contacten tussen 3 en 4 gemaakt, dus grootlicht gaat aan.

Heb je op de huidige schakelaar B2 vier contacten zitten of drie ?  In dat laatste geval lijkt het een verkeerde schakelaar. Heeft het uberhaupt gewerkt eigenlijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dirk Strikwerda
Voor wat betreft schakelaar A1: ik denk dat je daar gelijk in hebt. De schakelaar schakelt in de 2e stand (normaal licht) zowel 3-2 en 3-1. Degene die nu op mijn bureau ligt doet het stukje 3-1 niet. Mijn schakelaar B2 heeft 3 connectoren en is een on-on-schakelaar.

Via de importeur heb ik ooit opgevangen dat de schakelaar van een Mini waren en dat blijkt ook de passen (voor de rechthoekige schakelaar en de connector). Of het hele schema overgenomen is weet ik niet. Ik heb 3 schakelaars voor licht. Een derde schakelaar die direct grootlicht geeft ongeacht waar de andere schakelaars in staan. Het grootlicht lampje in het dashboard gaat dan ook aan. Dan heb ik de A1-schakelaar die zijverlichting zou geven (die er niet opzit, maar stadslicht geeft met een beetje licht) in stand 2 en in stand 3 de verlichting schakeld (de zijverlichting blijft dan dus ook aan).

[offtopic]

De on-on-schakelaar lijkt ook veel op schakelaars van een Mini, nog van voor dat rechthoekige schakelaars.

[/offtopic]

A1 in stand 3 (verlichting aan) zet dus 12 volt op pin 1 van de connector en dat loopt naar mijn B2 schakelaar op het middelste contact. Die schakelaar schakelt daarna tussen het ene of het andere contact, maar één van de twee is altijd ingeschakeld (als die zou werken tenminste). Dit wijkt dus af van het elektra schema van de Mini.

Heb je het elketraschema van een Mini zo op internet gevonden of heb je dat in jouw DIY boek zitten?

Er zit overigens ook een L/H side light zekering, zie de afbeelding (1e van de derde rij).

In een bouwboek wat ik van de vorige eigenaar erbij heb gehad staan wel een elektrisch schema, maar dat is de hele auto op een A4 en daar word ik wijs uit.

Zover ik weet heeft het ooit allemaal wel gewerkt. Maar ik rij alleen bij mooi en (redelijk) droog weer. En met deze dagen, net zoals vandaag, vergis ik me wel eens dat het vroeg donker is en dan moeten de lampen wel aan als ik naar huis rij. Zodra de auto in 2017 weer uit de schuur wordt getrokken dan is het alweer langer licht 's avonds en merk ik het niet.

zekeringen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei B Lamers:

In mijn boek staan drie verschillende, elk voor een ander type motor: Ford, Opel en Rover. Ik heb een Ford motor, maar denk dat het voor de verlichting geen verschil maakt.

Toch wel maar Dirk heeft de goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals het bij jou is aangesloten, komt het overeen met het schema. En de conclusie dat schakelaar b2 ook overleden is, is terecht.

Het bleek dat ik 'even' de engelse denkwijze moest gaan hanteren voor het aanleggen van electrische installaties ;)  Ik ben gewend in electrische installaties om altijd direct na de accu een zekering op te nemen voor betreffende circuit. In het geval van bijvoorbeeld de dimlichten heb je dan de volgorde: accu->zekering->schakelaar->lamp. Daarmee is alles 'afgezekerd', ook als er iets rondom de schakelaar kortsluiting maakt.

Edoch, zo dachten de mensen van Caterham niet. Zij hanteren de volgorde: accu->schakelaar->zekering->lamp. Op schakelaar A1 zit een ongezekerde constante plus. Zet je deze in de stand stadslicht dan wordt deze plus doorverbonden met de zekeringen LH Side en RH Side. De andere kant van deze zekeringen is verbonden met de resp. stadslichten. Idem dito voor dim- en grootlicht, maar dan zitten de schakelaars B2 en de grootlicht puls schakelaar ook nog in het circuit voor betreffende zekeringen.

Omdat de lampen niet door relais worden geschakeld, loopt alle stroom (al snel zo'n 10 ampere) door de schakelaars. En dan verbranden de contacten op den duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is de plaats van de zekering (tussen lamp en schakelaar) niet persé verkeerd. Maar als er direct na de schakelaar een massasluiting ontstaat, dan is dat circuit niet beveiligd en smelt er iets......

Maar dat is wel de enige eenvoudige manier om zekeringen separaat voor groot- en dimlicht toe te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei B Lamers:

Als het gat in het paneel 14mm is, dan best deze gebruiken. Als het gat echter 12mm is, dan beter een APEM gebruiken die laatste is ook in NL of BE her en der te koop tegen lage of geen verzendkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet toch ergens bij jou in de buurt te vinden zijn? Anders CC. De verzendkost is tegenwoordig wat meer aangepast aan de realiteit. ( Dus bellen en zeggen dat 't gewoon, in een envelopje opgestuurd mag worden. ) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Met Caterham parts heb ik al contact gehad, maar vind het voelt toch vreemd als de verzendkosten duurder zijn dan het product.

De schakelaar Caterhamparts is trouwens ook van het merk APEM. Had zelf niet gedacht om bij Conrad te zoeken, vroeg bladerde ik nog wel eens door de catalogus en wist ik wel wat ze allemaal hadden.

Dit weekend de maat eens opmeten van de schakelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eens nagedacht dat een pakje inpakken en verzenden tijd=geld kost los van de verzendkosten... 1 schakelaar versturen kost een bedrijf geld ipv dat het wat oplevert.

Betreft die vierkante lichtschakelaar yuf101030 daar heb ik al met veel autos slechte ervaringen mee. Als het circuit pas na die schakelaar is afgezekerd is het een bloedlink ding als je de illuminated versie hebt met een massa aansluiting. De schakelaars krijgen vaak inwendig contactproblemen en heb 1 keer bijna brand gehad daardoor in een westfield in de aanvoerplusdraad. Extra advies om altijd een massaschakelaar in een kitcar te monteren of bij stalling de accu los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De  yuf101030  schakelaar heb in Engeland besteld, daar kwam 3,30 euro verzendkosten bij.

Wat @B.Klaaijsen zegt is denk (deels) bij mijn auto gebeurd, gelukkig geen brand. In de auto zat een verlichte schakelaar (heb er nu een zonder lampje). Één contact schakelde niet meer en het contactpunt in de connector was aardig verkleurd. Net zoals de isolatie op de kabelschoenen. Gelukkig zit er een massaschakelaar in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-10-2016 om 11:27 zei B Lamers:

De schakelaar Caterhamparts is trouwens ook van het merk APEM. Had zelf niet gedacht om bij Conrad te zoeken, vroeg bladerde ik nog wel eens door de catalogus en wist ik wel wat ze allemaal hadden.

Dit weekend de maat eens opmeten van de schakelaar.

@B LamersMet mijn eigen verlichtingsperikelen heb ik zo'n zelfde schakelaar van APEM besteld bij Conrad. Ik wist dat die niet perfect zou passen in mijn dashboard maar wilde toch een technisch goede oplossing. Had echter ook al de Lucas remake besteld bij CBS en die arriveerde ook voor het weekend. Dacht dat ik de APEM nooit terug gestuurd heb vanwege verzendkosten. Als ik de schakelaar nog heb dan kan je die gerust overnemen (envelopje of ophalen). Stuur je later vandaag wel PB wat we verder kunnen doen hiermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei B.Klaaijsen:

Wel eens nagedacht dat een pakje inpakken en verzenden tijd=geld kost los van de verzendkosten... 1 schakelaar versturen kost een bedrijf geld ipv dat het wat oplevert.

 

Jazeker, en die tijd ( en de winst en de directiebolide ) zit ongetwijfeld verdisconteerd in de verkoopprijs van hun producten. Daar komt dan nog bij dat er naar mijn adres wél aan gewone kosten wordt gezonden, dus 't zal wel meevallen met die verliezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...