Ga naar inhoud

Jankend geluid english axle.


H. Wiersma

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

De afgelopen tijd begint mijn achteras, type English axle met Quaife LSD diff, steeds meer een jankend geluid te maken, en niet zo'n beetje ook.

Het jankende geluid overstemt met gemak het geluid van de recht vertande bak.

Zelf vermoed ik dat de differentieel- en pinion lagers hun langste tijd hebben gehad, maar hopelijk betreft het alleen het wiellager.

 

Toch zou ik graag wat advies van ervaringsdeskundigen ontvangen.

De volgende constateringen heb ik gedaan.

  • Met koude as weinig geluidsproductie, pas na 5 - 10 minuten stevig rijden begint de as lawaai te maken.
  • Veel geluidsproductie bij hogere toerentallen, dus in de hogere versnellingen.
  • Het volume en toonhoogte neemt fors toe tijdens acceleratie.
  • Geen noemenswaardige geluiden tijdens decelleratie.
  • Geen noemenswaardige geluiden wanneer ik de auto in de vrij laat uitrollen ( vanaf 100-0 km-h)
  • Vorig jaar klonk sporadisch of het rechter achterwiel aanliep, 2 a 3 maal lichte kreun bij het optrekken vanuit stilstand.                                         (voorteken van defect wiellager?)
  • Geluid lijkt harder aan rechterzijde van auto (met de nadruk op lijkt, ik heb dit nog niet goed kunnen testen)
  • Olieniveau gecheckt (staat net onder de vulplug)

Indien ik het differentieel moet reviseren, past dan een standaard lagerset in combinatie met het Quaife differentieel?

Alvast bedankt voor de eventuele adviezen!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo allen, 

Vanavond weer een rondje gereden, het geluid lijkt helaas afkomstig van het differentieel. 

In de 4e versnelling is duidelijk het differentieel te horen doordat dan de versnellingsbak  1:1 is,  ofwel  "prise direct ". 

Kan een pinion lager een dergelijk jankend geluid maken of is dit het gevolg van versleten tandwielen? 

Mogelijk weet iemand van jullie ook of een quaife lsd differentieel In dezelfde lagers draait als een noemaal diff?  

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lager in de bak kan bij prise direct natuurlijk ook nog wel lawaai geven, maar gezien je analyse zal dat het wel niet zijn.

Heb je de wiellagers la gecontroleerd? Dat moet toch redelijk eenvoudig te doen zijn. Meestal heeft het wiel dan ook behoorlijk wat speling.

Zoiets is toch meer een winterklus.  Mooie weer komt er aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...