Ga naar inhoud

Emerald ECU vraagjes


Wim Gijselinckx

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ben momenteel bezig om mijn "Seven" gekeurd te krijgen.

Ben al twee keer afgekeurd voor lambdawaarde die niet goed is en een te hoge CO.

Vorige week werd de motor nog effe wat bijgeregeld met het oog op een herkeuring, maar helaas was het tijdens de keuring weer niet goed.

Heeft er iemand van jullie een Emerald ECU in zijn kitcar zitten die zijn ervaringen kan delen ?

Motor is een Zetec Blacktop 2.0 met standaard Ford inlaat.

Wat met het gebruik van een wide lambda systeem ? Nu zit er een gewone lambdasonde in, maar blijkbaar word deze niet gebruikt door de ECU ??

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wim,

 

Als je ECU geen lambdasonde gebruikt, kun je via bv. AEM een wideband sensor kopen met metertje.
Ik heb dit zelf gedaan met een Dunnell ECU die geen input van de lambda sensor gebruikte.

Kun je zelf je lambdawaarden volgen en de instellingen aanpassen voor de keuring, lambda 1 op stationair en lambda 1 tussen 2500 en 3000 tpm.
Je katalysator moet dan de rest doen.
 

G.

 

Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw "probleem" zo lees vermoed ik dat je injectietijd niet overeenkomt met de verwachtte lambda waarde.

 

Als de gemeten lambda waarde, (injectiepuls) niet in de buurt ligt van de lambda tabelwaarde, dan regelt de ECU zich gek om in te regelen.

Daarom krijg je hem waarschijnlijk even goed, maar is die na een korte tijd weer helemaal uit balans.

 

Dit wordt natuurlijk een stuk lastiger als je geen wideband gebruikt, dan is de regeling nog een stuk primitiever.

 

Belangrijk is echter wel dat de lambda waarde geen uitgangspunt moet zijn voor het inregelen van de motor. Je kunt, vooral in lage toerenbereiken van een motor veel meer brandstof nodig hebben om de motor aan de praat te houden zonder horten en stoten. In dat geval zul je de lambda tabelwaarde aan moeten passen naar de behoefte van de motor.

 

Als ik moet keuren dan gebruik ik ook een andere setting van de ECU. Dan loopt die echt verrot, maar komt wel door de keuring. Een vorm van sjoemelsoftware zoals VW het ook gebruikt.

 

Ik een foto gemaakt hoe ik het inregel. Mijn  Motec ECU gebruikt ook geen echte wideband sensor maar een semiwideband.

Om actuele meetgegevens te hebben maak ik gebruik van een extra wideband meter (Weber Alpha) om te kunnen zien wat de echte lambda is om de motor goed te laten lopen. Vervolgens stop ik deze waarde in de lambda tabel. (lambda regeling van de ECU is dan uitgeschakeld) Hetzelfde doe je om vooraf aan een keuring de lambda regeling goed te krijgen.

 

post-8678-0-91150400-1446978485_thumb.jp

post-8678-0-64978700-1446978497_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik rijd ook met een Zetec (silvertop) met emerald ecu en TB's.

mijn mapping is ook nog lang niet 100% , tijdens de apk was de CO ook veel te hoog. 

dus heb ik puur voor de meting de brandstof druk even omlaag gedraaid tot de CO goed was en na het goedkeuren weer omhoog gedraaid.

 

maar ik weet niet of dit in belgie ook mogelijk is.

 

groeten

Lejan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen is de wide lambda aangesloten. Een Innovate LC2.

Mijn zoon Emile heeft ondertussen de programmatie van de Emerald op zich genomen, en het ziet er goed uit.

Hij draait perfect op "Closed Loop" en regelt alles automatisch naar de juiste waarde.

Nu naar de herkeuring... ben benieuwd.  :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wim, zorg er zeker ook voor dat je motor/uitlaat goed op temperatuur zijn als je de poort van het keuringscentrum binnenrijdt.

Ik heb ook al 2x last gehad met de lambdawaarde. De uitlaat koelt blijkbaar heel snel weer af en dan is de lambdawaarde niet ok.

Vooraf even goed doorknallen en ervoor zorgen dat je niet moet aanschuiven (afspraak maken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan iedereen dikke merci voor alle fijne info !!!!

Net terug van de keuring, resultaat: groene kaart !!! Jiehaa !

Vooral dikke merci aan Emile, de kampioen van de ECU ;-)

nu wachten op de papieren van Brussel..

Ik ga er alvast ne goeie drinken vanavond.

 

Greetz,

 

Emile en Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...