Ga naar inhoud

kleppen stellen


J. Bakker

Aanbevolen berichten

ik wil de kleppen even stellen van mij crossflow, alleen nu zit ik even te kijken, moet ik niets losdraaien voordat ik iets kan verstellen ?

het lijkt wel of ik met brute kracht gewoon aan de stelbout moet draaien, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen

er moet toch iets aan of in zitten die je eerst moet los draaien voordat je de stelbout verdraait ??

post-9195-0-51594000-1441114262_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad brute kracht, er zijn namelijk geen contramoeren of andere borgende middelen.

Weet je wat voor nokkenas erin zit ? Klepspeling is namelijk daarvan afhankelijk. Bij mijn KC234 cam is de speling bijna het dubbele van standaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik, toch wel belangrijk dat je weet wat je af gaat stellen.

Type nokkenas , klepspeling waardes , warm / koud.

En ik zie dat het een motor is die nog moet gaan draaien ? dus zul je nog een keer moeten stellen na een aantal draai uren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okay dus toch....... volgens mij heb ik gewoon een standaard nokkenas, hoe stel jij de kleppen af ?

1ste op tuimelen 4de stellen 2de op tuimelen en 3 stellen enz enz ?

Bel mij maar even. Kom ik wel even langs om uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik, toch wel belangrijk dat je weet wat je af gaat stellen.

Type nokkenas , klepspeling waardes , warm / koud.

En ik zie dat het een motor is die nog moet gaan draaien ? dus zul je nog een keer moeten stellen na een aantal draai uren.

dit is een plaatje van een zelfde motor, niet de mijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

De officiele procedure. Zo doe ik het ook en werkt prima.

Wil je zeker weten welke nokkenas je hebt, moet ie er waarschijnlijk uit en da's nogal een klus. Carter moet los om het deksel van de distributieketting los te krijgen. Dan zie je de kop van de nokkenas en met een beetje mazzel staat daar een nummer op.

Waarschijnlijk niet, dus dan moet de nokkenas eruit. Spanner los, nokkenaspoelie trekken, kleppendeksel los, tuimelaaras verwijderen, stoterstangen eruit (op volgorde bewaren), motor op z'n kop hangen zodat de nokkenas volgers loskomen van de nokkenas. Vergrendeling van de nokkenas losmaken en dan kan je 'm eruit schuiven.

Wellicht handiger: motor loop nu goed ? Meet dan eens de huidige speling op alle kleppen. Komt die in de buurt van de fabrieksstandaard dan heb je waarschijnlijk de standaard cam. Is het wezenlijk anders dan ...

Wat je ook nog zou kunnen doen is meten hoever de kleppen opengedrukt worden. Stndaard cam zal iets doen rond de 9,5 mm, een echt hitsige cam zit boven de 12 mm.

post-10110-0-34255100-1441301407_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...