Ga naar inhoud

Hoge carterdruk


Jeroen Kroon

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een carterdruk probleem met mijn 1.8 zetec blok. Het blok (en de auto) hebben ongeveer 1,5 jaar niet of nauwelijks gelopen en de huidige miles stand is nu ongeveer 8500 miles. Na nog maar weinig in de auto te hebben gereden heb ik de catchtank (inhoud 1,5 liter) al een 3 tal keren moeten legen omdat deze compleet vol zit. Daarnaast begint er nu op diverse punten op het blok olie te zweten. Enkele tests wijzen op een te hoge carterdruk.

Carter en klepdeksel ontluchting zitten beiden op de catchtank en heb het blok inmiddels geflushed met Tunap 157 wat helaas geen resultaat heeft opgeleverd. Carter ontluchting heb ik op advies ook al zonder de plunjerklep gemonteerd zodat er de eventuele overdruk makkelijker weg kan maar ook hier geen resultaat. Het blok loopt met de 2 Webers verder wel erg mooi.

Wie oh wie heeft er nog een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel carterdruk wijst vaak op lekkende zuigerveren.

Volle catchtanks zijn voor mij een indicatie voor revisietijd.

Een blok pompt op zich altijd wat druk in het blok. Als de zuigerveren niet geroteerd geplaatst tov elkaar zijn of een grotere zuigerveerspleet ook aanzienlijk meer carterdruk ontstaan zonder dat de motor veel loopuren heeft.

Ik zou gedurende de winter het carter er onder weg schroeven en kijken of er verticale slijtsporen in de zuigerwanden zitten en een compressietest op druk vasthouden doen.

Dus drukmeter op zuiger aansluiten en zien hoe lang de compressiedruk vast wordt gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een ford blokje (CVH) dat al menig jaar stil stond nieuw leven ingeblazen.

Na de eerste start was er zoveel carterdruk dat het lukte om bij gasgeven de olievuldop 2 meter weg te schieten :). Nu is het grappig, maar toen de olievuldop met een flinke plop het luchtruim verkoos, schrok ik wel.

Met de gedachte om de zuigerveren weer los te krijgen is er in alle 4 de bougiegaten een beetje wd 40 ingespoten.

De volgende dag een ritje gemaakt en de motor rustig op temperatuur laten komen hielp. De overdruk is nu weg, de zuigerveren sluiten alles netjes af en het blokje heeft nu een goede compressie.

Maar als je al meerdere malen een ritje heb gedaan en nog steeds je catchtank volloopt, veel overdruk blijft houden is het waarschijnlijk, zoals Harry ook al zegt, slijtage.

Groet,

Arjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, WD40 is natuurlijk altijd eens te proberen en kan dan ook geen kwaad.

Ik zal in iedergeval eens de compressie meten want als de zuigerveren vast zitten zal dit daarbij volgens mij te merken zijn. Indien het idd slijtage is dan is wellicht een nieuw Zetec blokje nog de beste optie zijn met het minste werk denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, gisteren de klepdeskel eraf gehaald (die trouwens nauwelijks vast zat) en tot mijn verbazing zat er een stukje staalwol/schuurspons in de opening van de klepdelsel ventilatie. Wat hier de bedoeliing van geweest is mag Joost weten. Maar onder de klepdeksel was er ook geen spatplaat te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staalwol is een truukje om de blowout van oliedamp uit de motorventilatie te verminderen.

Je kunt ook van die opschroef carterventilatiefilters krijgen waar staalwol in verwerkt zit.

Vroeger pakten we een oud olieblik stopten daar staalwol in en sloten de carterventilatie daar op aan.

Voilà: ouderwetse catchtank.

De spatplaat onder een kleppendelse; houd enkel zoals het al zegt spatolie tegen, niet de overdruk die jij hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, Zojuist bij Harm een andere klepdeksel MET spatscherm gehaald en gemonteerd. Daarnaast ook het stukje staalwol verwijderd waardoor er nu door de klepdeksel ook fatsoenlijk de eventuele gassen richting de catchtank kunnen gaan.

Nu even een geschikt moment vinden om even een stukje met de auto te rijden.

Vraag is nog wel even met hoeveel NM ik de boutjes in de in de klepdeksel moet aandraaien. Ik lees op http://forums.focaljet.com/zetec-tuning/510001-torque-specs-zetec-engine.htmlvoor de 2.0 Zetec beginnen met 2NM en daarna met 7.8NM. Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zit die ongein d'r allemaal niet meer op, en een plaatje op het gat in het blok geschroefd.

Daarnaast slangetje aan kleppendeksel en naar catchtankje.

Geen olieproblemen tot nu toe

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...