Ga naar inhoud

Weinig grip achterbanden striker


Jacco Hofstede

Aanbevolen berichten

Nu ik mijn striker weer apk afgemeld heb.

Kan ik er na 1,5 jaar weer eens mee rijden.

De auto rijd op zich redelijk.

En helaas heb ik de eerste kinderziektes ook al.

En een is dat ik vind dat de achterwielen bij uit accelereren uit een bocht weinig grip hebben de auto is niet staart listig of zo maar het binnenste achterwiel slaat snel door.

er hangt een 1,8 zetec voor in.

Er zitten nieuwe banden onder de auto 185 breed 14 inch met een banden druk van 1,4 bar rondom

evt heb ik ook nog een set 195 15 inch

en de striker heeft een Engelse as.

De auto heeft nieuwe schokbrekers en veren.

voor 160 lbs achter 120 lbs.

Ik moet de hoogte van de auto nog afstellen staat een beetje scheef.

Zijn er wat simpele standaard oplossingen die algemeen werken?

Tikkie meer demping? Stuggere veren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jacco,

Uiteraard is goed (laten) afstellen een prima idee.

De deskundigen op dit forum weten waarschijnlijk wel te vertellen of het qua veren goed is.

Je hebt zo te lezen een open differentieel in je achteras waardoor het binnenste, minst belaste wiel doorslaat. De beste, eenvoudigste oplossing zonder meteen op zoek te moeten naar een LSD diff, is om banden met zoveel mogelijk grip te monteren. Wat voor type band heb je er nu opliggen en hoe oud zijn ze (DOT code)?

Als je voor de 15" velgen zou kiezen kun je daar bijvoorbeeld Toyo R1-R banden voor nemen. Die geven een zeer goed compromis in droog en natte grip en zijn dus ook prettig als je een keer in een bui terecht komt.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De banden zijn nieuw ik heb ze vorig jaar gekocht.

Yokahama sdrive 185/60/14.

Heb ook nog een set conti sport contact 195/45/15 die zijn een jaar of 2 oud.

En de veren zijn ook het zelfde wat er onder zat alleen nieuw.

Ik kan mij van eerder toen ik de 1600 crossflow nog had niet herinneren dat ik het gevoel had te weinig grip te hebben.

ik weet deze motor is 1800 cc en de crossflow was 1600 maar is het koppel verschil zo groot dan?

Ook omdat er ook nog een setje snelle nokkenassen onderweg is voor de zetec.

Een sperdiff is wat ik eerst nog niet wil.

Eerst maar eens of ik met de afstelling van het onderstel de grip verbeteren kan.

Over de veren gesproken is er ook een Nederlandse firma waar ik die aanschaffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden die je "nieuw" vorig jaar gekocht hebt, zijn dus minstens een jaar oud. Als ze dan ook al een of meerdere jaren in het magazijn gelegen hebben, zijn ze niet meer op hun best ook al is er nog geen meter mee gereden. En als er nog geen meter mee gereden is(?) dan moeten ze in ieder geval nog ingereden worden. Dus de grip kan nog toenemen als ze echt nieuw "uit de mal" zijn. Ook met de bandenspanning (ook eens wat hoger proberen) experimenteren kan verbetering geven.

De meeste "sport"banden zijn bedoeld voor auto's richting de duizend kilo of er (ver) overheen. Met een setje semi-slicks ben je dus veel beter uit op straat voor het type lichtgewicht wagentje als een Striker. Aangezien de meeste mensen weinig kilometers maken en ze meerdere jaren met een set doen is bv. de Toyo R1-R een zeer goede keus. Die heeft namelijk meer profiel voor waterafvoer dan de R888 en een compound die al bij een lagere temperatuur veel grip geeft.

En anders toch maar eens aan een sperdifferentieel gaan denken (of minder hard een bocht door...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jacco. Als je 15 inch op de achteras zet, moet je donders platte banden hebben anders zit het spul shocking klem in de spatborden. De Toyo R1R is er in 15 inch (geen 14 inch) startende met een diameter van 580 mm. Dat past bij mijn Striker in ieder geval niet.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nu 185/60/14 omzitten dat is volgens mij nagenoeg de zelfde omtrek als 195/50/15.

Maar ik moet nog andere velgen aanschaffen omdat ik vern :-( kt ben met de aanschaf van deze.

Ik kocht bij een banden hal namelijk 4 velgen.

3 4x108 steek en 1 velg 4x100 steek en dat zie je echt niet totdat je ze op de auto monteert.

van de 195 maat heb ik alleen 4 losse banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de banden spanning verlaagd naar 1 bar.

Ik moet zeggen daar word het beter van.

Van de week de hoogte van de auto afstellen en uitlijnen voor.

Kijken wat dat nog voor verbetering brengt.

Stuggere veren daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in het onderstel is nu lekker soepel en dat wil ik eigenlijk zo houden.

want ik ga ervan uit dat als ik voor 225lbs voor en 180lbs achter (wat de std veren setting is voor een striker met zetec) monteer de auto daar heel veel stugger van word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de bodies van je schokbrekers achter zijn te kort

dat kan je oplossen door:

voorschokbrekers stugger te zetten en wagenhoogteverschil inbrengen

achter 1.5 cm hoger dan voor als je erin zit

en daarna uitwegen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duffe vraag waarschijnlijk, maar wat doe je precies met uitwegen ? Ik neem aan dat dan het gewicht per wiel wordt gemeten. Wat kun je dan vervolgens met die gegevens doen ? Aan de gewichtsverdeling van de auto kan je weinig doen en om nou opeens bovenop de cardantunnel te gaan zitten sturen ofzo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is om mijn lompe gewicht te compenseren, daar hield Jeremy Philips eind jaren 80 al rekening mee :-)

Vandaar ook mijn vraag; gewichtsverdeling staat vast. Of worden op basis van uitwegen veerstugheid en demping bepaald ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dmv van wagenhoogte stellen(veren in en uitdraaien)kan je wel degelijk je gewichtsverdeling links/rechts en voor/achter manipuleren.

leidraad van 1,5cm bodemhoogteverschil achter tav voor is ook bij bv westfield een goed uitgangspunt.

met name met extreem circuitgebruik ga je de effecten van verschillende afstellingen merken.

Over de beste afstelling zijn bijna evenzoveel meningen als mogelijkheden. Wat wel vaststaat voor de openbare weg is zo evenredig mogelijk afstellen met jezelf in de auto. Met 2 man wil je het weer anders etc.... op het circuit met alleen maar linkse of rechtse bochten zoals bv een oval doe je het ook weer anders etc etc

harm heeft er van die mooie weegschalen voor. Ik doe het met een caravanweger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de bodies van je schokbrekers achter zijn te kort

dat kan je oplossen door:

voorschokbrekers stugger te zetten en wagenhoogteverschil inbrengen

achter 1.5 cm hoger dan voor als je erin zit

en daarna uitwegen !

Harm wat bedoel precies met dat de bodies van mijn schokbreker te kort is?

Of had ik andere schokbrekers moeten kopen?

De gegevens van de schokbreker zijn:

Open Length: 13"

Closed Length: 9"

Stroke: 4"

Chrome Length: 5"

En de veren hebben een lengte van de veren is 9 inch.

Maar ik zal van het weekend eerst de hoogte van de auto eens afstellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

je buitenste voorwiel veert in als ook het achterwiel

als dan een binnenste achterwiel erg makkelijk doorslipt dan heeft deze dus weinig contact met de grond.

ik weet dat de meeste kitcars waaronder strikers makkelijk een achterpootje optillen omdat de uitgeveerde lengte te kort is

de body van de schokbreker is dan vaak te kort

je kan ook gaan stabiliseren om dit probleem aan te pakken

waardoor het overhellen al weer minder wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jurgen Thijs

Ligt het niet gewoon aan het model/merk van banden?

Ik heb ook eenstriker en 2sets wielen: 195/60r14 en 195/50r15.

Met falken ziex912 ??? op 14" heb ik ook continu wielspin/ kwispelende kont als ik ook maar een beetje gas geef in een bocht of vlot vertrek.

Als ik rij met toyo r1r of t1r op 15" heb ik al veel minder/bijna geen last meer en moet ik al heel zotte dingen doen.

Als de toyo r1r versleten zijn zal ik deze ook nietmeer snel kopen: zijn heel goed om snel te gaan op circuit maar het is fijner om zelf een beetje moeite te doen om te proberen waar de limiet ligt. En dit lukt nog juist met t1r (ik heb maar 160pk)

Soms leg ik zelfs de 15" vooraan en de 14" achteraan om op een trage manier veel plezier te hebben op straat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt het niet gewoon aan het model/merk van banden?

Ik heb ook eenstriker en 2sets wielen: 195/60r14 en 195/50r15.

Met falken ziex912 ??? op 14" heb ik ook continu wielspin/ kwispelende kont als ik ook maar een beetje gas geef in een bocht of vlot vertrek.

Als ik rij met toyo r1r of t1r op 15" heb ik al veel minder/bijna geen last meer en moet ik al heel zotte dingen doen.

Als de toyo r1r versleten zijn zal ik deze ook nietmeer snel kopen: zijn heel goed om snel te gaan op circuit maar het is fijner om zelf een beetje moeite te doen om te proberen waar de limiet ligt. En dit lukt nog juist met t1r (ik heb maar 160pk)

Soms leg ik zelfs de 15" vooraan en de 14" achteraan om op een trage manier veel plezier te hebben op straat.

Mmn deze vind ik apart, je zou toch juist denken dat je veeeelll grip wilt hebben om de limiet van de auto te bereiken en dan zeker de R1R ( of beter) weer zou monteren in plaats van mindere banden.

Wielspin of geen grip is verlies en in mijn ogen zeer vervelend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jurgen Thijs

Ik heb sinds dit jaar de r1r opliggen en merkte onmiddellijk dat er veel plaatsen zijn waar ik BIJNA zonder nadenken volgas kan gaan

bij het uitkomen vd bocht. Hierdoor lijkt de auto teweinig pk te hebben -> saai.

Ik vond het persoonlijk fijner toen de auto nog een beetje uitbrak als ik dit deed (met t1r) en toch de meeste auto's kunnen volgen.

En het wordt nog leuker met die falkens alleen kan ik dan nietmeer "serieus" rijden als ik iemand wil volgen.

En je hebt gelijk: wielspin is niet fijn bij het uitkomen van een bocht maar het willen uitbreken is dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...