Ga naar inhoud

Hoofdstroomschakelaar


Dirk Strikwerda

Aanbevolen berichten

Ik heb onder het dashboard van mijn Striker een hoofdstroomschakelaar zitten met zo'n uitneembare plastic sleutel. In de huidige situatie schakel ik alle electriciteit over deze schakelaar, dus inclusief de constante plus van de startmotor.

Nu trekken die dingen kortstondig nogal wat stroom. Alhoewel de hoofdstroomschakelaar iets van 200 ampere mag hebben, vraag ik me af of dat wel slim is. Iemand ervaring mee ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook Dirk, gaat gewoon goed, mocht je iets smeulends ruiken moet je gewoon stoppen!

Ha Bas, dat er iets begint te smeulen kan ik echt niet meer onderscheiden van de steenkooldamplucht uit de uitlaat en de oliegeur die uit het vooronder komt :-) En dat het begint te knetteren hoor ik er ook echt niet bovenuit ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je wel een 6 polige hoofdstroom schakelaar met een 3K weerstand gebruikt,

Anders gaat het je gegarandeerd een keer een dynamo of accu kosten als je per ongeluk de hoofdstroom schakelaar bedient terwijl de motor nog loopt.

Beter is het om b.v. een electrische isolator te gebruiken vooral als je electronica in je auto hebt zoals ECU ontstekings modules etc.

Een eenvoudige hoofdstroom schakelaar kan een kortsluitpiek veroorzaken waar sommige electronica niet van houdt.

http://www.brise.co.uk/Battery-Isolator-EV200-H.html

http://www.cartekmotorsport.com/tech-info.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harry, ik rij bijna electronica-loos; alleen AccuSpark ontsteking waarvan ik het vermoeden heb dat dat al enigszins tegen spanningspieken beschermt is :-)

Maar evengoed bedankt voor de tip !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

???? ik ben nog aan het bouwen met electro vraagje

plus schakelen van de startmotor???

Ik dacht dat de naam was massa hoofd schakelaar 300Ah(staat op mijn blister verpakking)

Tekeningetje achter op, schakelaar plaatsen tussen min accu en chassis.

Veiligheid sleutel er uit nergens meer stroom wel zo veilig bij een crash.

voor je klokje of geheugen kan je buiten om dit wel een 1,5 m2 massa trekken naar de accu.

lees ik het verkeerd of zo

gr Martin

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zal inderdaad 300A op staan, maar de wijze van schakelen klopt hoor ! Zit ook zo op m'n circuit Striker. Dus schakelaar tussen de minpool van de accu en een dik massapunt in het chassis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...