Ga naar inhoud

info tbv. hybride projekt


Gast

Aanbevolen berichten

Beste kitcollega's,

voor mogelijk toekomstig projekt ben ik op zoek naar info over elektrische aandrijfcomponenenten.

Mogelijk van bestaande donor voertuigen welke reeds gebouwd zijn met hybride aandrijving.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://endless-sphere.com/

Heb ik een behoorlijk tijdje in gesurfd tot dat ik de leasecontract van de Twizzy doorlas... en doorhad dat ca 5000 euro akku nodig is voor een motorfiets om te bouwen, wat dus na enkele jaren vervangen moet worden. De euro/km prijs wordt dan best extreem als het niet je dagelijks vervoer wordt. Hier een wakkerschud vdo:

Ik had ook overwogen om een Eco-exo om te bouwen naar electro maar de An400 burgman motor bleek al snel veel meer voordelen te hebben zoals prijs, actieradius en oplaadpunten (benzinepompen).

het enigste wat realistisch is is dat waterstof makkelijk en goedkoop geproduceerd kan worden mbv electrlyse met hoge spanningen en lage stromen dus de efficiente brandstofmotoren (lees:bruikbaar vermogen dat laag genoeg is om van A naar B te komen).

Een nog betere optie is een brandstofmotor als aggegraat en de electromotor als aandrijving:

http://cleantechnica.com/2013/08/18/buell-patents-a-monstrous-400-hp-hybrid-sportbike/

Verder denk ik niet dat het interessant is om electro als voertuig aandrijving te gebruiken.

Hier een vdo van een electric ducted fan jet welke ik voor de kitcar bouw bouwde+engineerde. Ben zelf erg kieskeurig tbv rendementen en ben in europa bekend dat ik tevens de snelste jets bouw met het minste vermogen (500W/300kmh tov 3kW/218kmh van de "concurrent")

Hier een schaalproject van 2.5 jaar:

succes,

erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou erik, zelf zit ik ook al een tijdje in de modelvliegerij en ik moet toch even melden dat

niet alleen het rendement van een EDF belangrijk is , een prop is gewoon effectiever dan een EDF

maar ookal zet je een EDF met een rendement van 100% op een toestel met een verkeerd vleugelprofiel

zal hij nooit en te nimmer deze snelheid halen, kortom leuk dat je een EDF met een goed rendement hebt

maar het rendement van een proppellor zal hij niet halen, en eeen EDF van 500 watt op een robbe charter gaat ook

echt niet werken, een EDF van 500 watt en een goed redement zal misschien nog geen 1500 gram kunnen

halen, dan moet je echt wel een heel licht toestel met vleugels van papier hebben om dit te halen, een EDF van 500 watt

op bijvoorbeeld een MPX Funjet zal die snelheid echt niet halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn jets hebben idd een spanwijdte van 70cm en profieldikte van 5-8mm en profielen onder 6%. Piepschuim en kant en klaar modellen tellen bij mij niet mee want die zijn ongeschikt en hebben te veel parasitic drag (oppervlak weerstand) en frontaal oppervlak. Je genoemde Funjet heeft in Duitsland samen met me gevlogen en die was op 300kmh gemeten met een radarpistool. echter ipv 3kW zat er een turbine motor op en mijn jet heeft maar 500W (2w20,4s35C2200mAh dus niks bijzonders). We gingen gelijk op maar ivm met zijn grotere afmetingen kon hij vertikaal langer doorklimmen. Verder identiek kwa snelheid en vliegduur. Het model is echter totaal ontworpen om de motor en akku zo hard mogelijk te laten vliegen en heel te landen. Hoe hij ontworpen is staat gewoon op internet alleen de theorie waarom en het ontwerp geef ik niet vrij natuurlijk.

je hebt gelijk dat een edf een slechter rendement heeft als een propellor. Dit is een natuurkundige wet dat bladen met een grotere diameter een hoger rendement hebben. Ook is een straaljager veel kleiner en zwaarder als een propellorkist dus heeft een edf jet alles tegen om echt hard te vliegen en moet je het totaalconcept goed afstemmen en daar gaat iedereen mank net als jij:

Vermogen=kracht* snelheid=N*m/s

Je propellor heeft dus wel de kracht maar niet de snelheid bij gelijk vermogen en je hebt behoorlijke tipverliezen wat een rotor in een buis dus niet heeft mits je de inlaat en uitlaat optimaal afstemt wat geen fabrikant in 15 jaar heeft gedaan en geen modelbouwer echt doorheeft.

En wat zou je willen doen met 1500gr stuwkracht als mijn jet maar 700gram weegt? met 900gr die er nu in zit accelereert hij al vertikaal dus je kracht* snelheidsverhouding staat bijna factor 2 verkeerd afgestemd op het model.

Veel mensen hebben stuwkracht als referentie om een vliegtuig goed vliegend te krijgen wat dus nergens op slaat maar het is een handvat voor de leken die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn. om deze redenen ondersteun ik al een jaar of 5 niet meer het nederlandse forum, duitse forum en rcgrpz maar deal direkt met Wemotec, schuebeler en E-jets (marktleiders waar de chinezen van kopieren). de kennis zit bij de fabrikanten en niet bij de massa. Vandaar dat Nederland mij niet herkent. Vind ik ook niet interessant want na 14 jaar edf jets bouwen valt er weinig van anderen nog te leren als alleen nog maar doorontwikkellen in rendementen en afstappen van conventionele modellen ten gunste van de snelheid. Daarom heb ik ook een Tr1ke gebouwd want de uitdaging was er even niet meer want de jet is inmiddels 7 jaar oud en nog steeds niet verslagen.

Om dan meteen een link te leggen naar e-voertuigen. De meesten enthousiasten begrijpen niet dat electro autos niet geschikt zijn om hard te gaan of te accelereren. De hoge verbruikstromen zijn funest voor het totaalrendement en levensduur van de akkus. Je moet bereid zijn om zware compromissen te sluiten en het kunnen accepteren van de beperkingen maar daar ook mee kunnen omgaan. Daarom hebben veel mensen moeite te accepteren dat de snelheid te laag is en de actieradius te beperkt. maar ook hier geld net als in de formule1, vliegtuigen,motorfietsen en electrisch aangedreven autos: pk/kg is alles wat telt. De rest is niet interessant tenzij geld geen probleem is en koop je gewoon een Tesla wat zijn doel ver voorbij gaat. De beste oplossing is een omgebouwde ligfiets met badkuip dus.

En zoals de Zero bike optimaal is afgesteld zie je dat een lichte scooter hem er finaal uitrijdt dus 35pK is meer als genoeg voor fikse fun. Let wel de scooter is een automaat en laat ik dat nou ook in de Eco-exo-r zetten en geen elektro aandrijving.

nuf said...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou erik, zelf zit ik ook al een tijdje in de modelvliegerij ...

euhm.. 25 jaar waarvan 20 jaar 100% electro dus ik kom van redelijk ver ;)

succes met je modelvlieghobby!

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet lullig bedoeld maar dan zit ik er nog langer in dan jou, maar voordat we beginnen van ik langer dan jij want daar hou ik niet van,

wat je bedoeld met een EDF snap ik, ben gelukkig niet iemand die alleen piepschuim koopt en vliegt, ik ben ik het gelukkige bezit van een

zeer goede CNC machine, en ontwerpen van diverse toestellen gaat me ook redelijk af, en ja ik heb wel eens een toestel gebouwd wat voor geen meter

vloog, zonder testen en proberen kom je niet ver toch ???

Ik vindt het gewoon altijd raar als iemand zegt dat hij de beste bouwer en of EDF kenner is die er is, geloof me er is bijna altijd iemand beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CNC frezen is niet echt interessant. Heb daar 15 jaar mee gewerkt in 5D maar had daar geen zin meer in.

Aangezien je een echte nederlander bent en beweringen graag zwart/wit wilt hebben hier gaat ie dan:

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/417101-Suche-schnellen-Impeller-Jet-neu-entwickelter-Impeller!!!

en hier het bewijs van de jet van voorgaande film:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1132040

meer krijg je niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit iemand ontmoet met zo'n diepgaande praktische en theoretische kennis en kunde in de modelbouw als Erik, mbt de elektrisch aangedreven jets. In die wereld is dit onovertroffen en wel bekend inmiddels ook bij vooraanstaande fabrikanten.

het nivo van werk en detailafwerking is ook teruggekomen in de mev tr1ke die hij gebouwd heeft, de mooiste ooit gezien ook volgens de fabrikant en taxateur., en bijna net zo snel als die jets....
Zo , Ff een veer in je reet maar wel off topic.

mbt hybride project zie ook topics elektrische aandrijving om de juiste mensen hier te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste kit maatjes,

alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Ik zal de vraag maar weer her-formuleren:

Wie weet er welke auto als donor geschikt is voor elektrische aandrijf componenten ?

En dan serieus spul.

Waar je 100 kW aandrijfkracht mee kan uitoefenen gedurende 1 - 3 sec.

(met mogelijke modificaties)

Alvast bedankt voor jullie ON topic antwoorden.

Ik denk er nl. niet aan om accus als voeding te gebruiken.

Groeten,

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel is 100kw piek niet. Haal je al uit een 40kw nominaal motor van warp ofzo.

ga je voor korte duur met een condensator voeden dan? Waar is het voor, dragracen? Je vraag is zinniger als je het doel beschrijft vd aandrijving ook ivm componenten als controller die al dan niet gecertificeerd/ontstoord moet zijn voor gebruik op de weg etc...

Er zijn een paar mensen bij de kcc met echt praktijkervaring en een klant van me is een mev aan het bouwen met 300kw en 500nm ofzo met oa kostov motor en ampera delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...