Ga naar inhoud

Carterventilatie en koeling pinto


R. Broer

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Na mijn meeting op Hoogerheide liep ik tegen twee problemen aan met mijn Westfield en wil deze graag op het forum lanceren. Ik heb met Dirk in Hoogerheide al mogen sparren mbt het probleem en hoop op deze wijze de antwoorden te vinden.

Carterventilatie

Probleemschets: in Hoogerheide aangekomen bleek mijn blok zeiknat te zijn van olie (zijde carterventilatie). Mijn peilstok was iets naar boven gekropen en vermoedelijk is daar de olie uit het blok gegooid. Nu heb ik de olie nog gecontroleerd voordat ik naar Hoogerheide vertrok. Mogelijk heb ik de peilstok niet ver genoeg terug gestoken en dan is het probleem onschuldig. Andere diagnose (van Dirk) is de druk in het blok, waardoor de peilstok omhoog is gekomen. Op Mijn carterventilatie zit een rubbere slang van ong 40 cm. Deze loopt zo naar buiten en is verder niet aangesloten. Door deze constructie zou het membraam/klep in de carterventilatie niet werken, omdat er geen vacuüm is. In dat geval kan het blok moeilijk zijn druk kwijt.

Oplossing van Dirk is 'breather elbow' van Burton ter vervanging voor het originele carterventilatie. Daarna met een slang naar een olieopvangtankje.

Ik vroeg mij af of iemand anders dit probleem herkent en wat zijn oplossingen zijn.

Na een zoektocht naar de term PCV Valve zou er een vacuüm moeten ontstaan in de slang. Moet de slang daarbij aangesloten zijn op iets, zoals het inlaatspruitstuk of ontstaat het vacuüm ook zonder iets aan te sluiten. Je zo de carterventilatie kunnen testen door een dun papiertje tegen de slang te houden. Door het vacuüm zuigt het papiertje vast. Ik neem even aan dat PCV Valve staat voor carterventilatie?

Ik vroeg mij af of het olieopvangtankje niet erg snel vol zit door een open verbinding door de breather elbow.

Of is mijn carterventilatie gewoon verrot????

Koeling:

Het is nu twee keer gebeurd dat Bij stilstand/file de watertemperatuurmeter naar de 110 graden loopt. Rijdend heb ik geen enkel probleem. Keurig tussen de 80 en 90 graden. Mijn ven schakelt volgens mij in rond de 100 graden grens. De ven weet de koeling echter niet op orde te houden, want de meter loopt rustig verder. Lijkt mij niet handig dit. Ik heb een ven aan de voorzijde zitten (dit gezien de eerder discussie over zuigen en blazen). Waar moet ik beginnen om dit probleem te tackelen?

Sorry, heel verhaal! Maar hopelijk kunnen jullie mij helpen. Nogmaals dank alvast aan Dirk ivm het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Ik zou ook eerst een andere olie dop (originele) er op zetten. Catchtank monteren en aansluiten .Ook is het mogelijk dat je motor veel carterdruk heeft door "slijtage".

de koeler kan beter aan de achterkant van de radiateur zitten en zuigen. wat voor koeler zit er nu op en zit die niet net verkeerd om, voorbeeld hij zit voorop en hij zuigt dan werk het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een Pinto 2.0 in mijn VM liggen en heb op de de carter ventilatie alleen een klein filter zitten.

Nog nooit een probleem gehad ook niet bij de APK

Gr. Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dirk,

Ik lees net je PB. Bedankt!

En ja, de pinto is wel gekieteld, maar geen idee wat er aangepast is.

Hiervoor zou ik de hele boel uit elkaar moeten trekken. Dat is voor mij nog wel een uitdaging.

Eerst maar eens wat andere problemen oplossen en de techniek helemaal op orde krijgen.

Wim:

Ik ga eens checken hoe de ven draait en of deze verkeerd gemonteerd zit!

Verder moet ik eens in de weer met een warmtemeter om de checken of de gegevens van de meter kloppen met de werkelijkheid. Nu jog alleen zo'n warmtemeter regelen. Ik zal eens informeren bij mijn sleutelclub. Ik heb helaas niet de luxe van een eigen schuur/garage.

Wordt vervolgd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel mensen zo'n 'breather elbow' hebben gemonteerd en wat hun ervaring is.

Kennelijk zijn er ook genoeg mensen met de bestaande PCV (carterventilatie) zonder dat deze is aangesloten op het inlaatspruitstuk.

De vraag blijft voor mij bestaan of de PCV alleen werkt mits deze is aangesloten op het inlaat? Anders heeft een olieopvangtankje geen enkele zin. Deze zal dan leeg blijven. Wat is de juiste oplossing?

- monteren olieopvangtankje met huidige PCV;

- monteren olieopvangtankje met een nieuwe PCV;

- monteren olieopvangtankje met breather elbow.

De suggestie van Dirk (laatste optie) spreekt mij wel aan, maar misschien niet noodzakelijk als de PCV wel gewoon moet werken.

Ik wil in ieder geval geen retour naar inlaatspruitstuk. Ik zet alleen een filter op het olieopvangtankje dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord ventilatie zegt al genoeg lijkt mij.

Voor de ventilatie is een filtertje voldoende

Voor het uitspuugen van olie bij heftig sporten met je auto, ja dan kun je een klein opvang flesje/tankje gaan gebruiken.

Klepjes en andere dingen naar mijn idee achterwegen laten

Dus als je het goed wil doen een tankje i.c.m. een filtertje voor het vrij ventileren van carterventilatie.

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pcv valve zonder aansluiting op inlaatspruitstuk heeft echt geen nut. Lees bijgaande beschrijving uit de repair manual maar eens.

Dus pcv eruit roppen en dan rechtstreeks een filtertje erop, of slang naar catch tank met ventilatie. Daar hoeft natuurlijk niet perse een elbow tussen. Als je een ander buisje met zelfde diameter hebt...

post-10110-0-99796600-1397573144_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder moet ik eens in de weer met een warmtemeter om de checken of de gegevens van de meter kloppen met de werkelijkheid. Nu jog alleen zo'n warmtemeter regelen. Ik zal eens informeren bij mijn sleutelclub. Ik heb helaas niet de luxe van een eigen schuur/garage.

Wordt vervolgd!

Denk niet dat dat nodig is,

als je fan niet uitslaat na aanslaan en de temp op blijft lopen is er iets mis ongeacht wat voor waarde je tempmeter aangeeft..

Wellicht een slechte radiateur, defecte thermostaat of de schakelaar van je fans heeft een te lage waarde of lucht in je koelsysteem door lekkage op koelcircuit cq kop. Pinto waterpompen geven ook nog wel eens de geest, heb ik nog nieuw liggen hier als je toch langskomt voor de achterklep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude, nog steeds geldende voor controle van je carterdruk:

Alle carterventilatieslangen, kleppen en wat nog meer voor milieubeperkende middelen afsluiten.

Motor starten, liefst koude motor. Oliedop losdraaien maar op de opening laten liggen.

Stuitert het deksel op en neer, zodanig dat die er af kan vallen, carterdruk te hoog! Zie het positief, Sleuteltijd!!

Net als ieder zegt alle rommel eraf en een klein filtertje er op. Of een drysumppomp monteren, dan kan je helemaal zonder vetilatie op het blok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik ga zaterdag aan de gang met deze wetenschap. Daarna maar wat onderdelen bestellen! Dry sump is wel erg leuk, maar voor dat geld kan je bijna een nieuwe moderne motor kopen. Ga we dus maar even niet doen.

Eerst proberen vast te stellen hoe de druk in de Carter er voor staat. Dan gaat het waarschijnlijk een breather elbow worden met een slang naar een olieopvangtankje met filter.

En dan in de weer met de koeling. Is er nog een goede strategie om op de goede wijze te ontluchten? Overigens was ik toch al van plan om de waterpomp te vervangen (Bas). Maar voordat ik naar je toe kom voor de bootlid moet ik zeker weten of ik deze body behoud. Even wat kosten tegen elkaar op wegen. Hierbij wil incalculeren dat ik mijn oude body verkoop tegen een redelijke prijs. Ik ben immers helemaal verkocht aan de V8 body. En anders de oude V8 kap erop.

Tot op heden iedereen bedankt! Tips voor ontluchten of koelingsproblemen zijn nog steeds welkom.

Vr. gr. Ruben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruben, de bootlid/kofferdeksel past zowel op de widebody als de v8 body, die zijn hetzelfde van afmeting, ook de v8 motorklep past op alle oude widebodies. Alleen de achterschermen van de Seight zijn breder en afneembaar.

Koelsysteem ontlucht zichzelf mits expansie op hoogste punt zit en let op bij een pinto dat de omloop van je koelsysteem goed is (ook de dunne slang van de waterpomp moet via spruitstuk circuleren dus mag niet afgedopt zijn).koelsysteem met draaiend motor op temperatuur afvullen tot het bijna niet meer borrelt, dan afsluiten en door laten draaien en evt iets navullen als het is afgekoeld. Als het druk opbouwt kan het zijn dat je koppakking lekt, ook kan het dat door eerder genoemde oorzaken hij gewoon niet goed koelt maar dat kan ook oorzaak zijn van een lekke kop of koppakking. Pinto koppen scheuren niet snel maar niet te heet laten worden.

Belangrijk is dus dat je eerst de oorzaak gaat oplossen en dan het gevolg, en dan pas werkt het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Weer een spannende rit! Voordat ik ging rijden met de Westfield even het bijvultankje/expansievat gecontroleerd. Hierin stond slechts een klein laagje water/koelvloeistof. Een heel eind van het streepje minimum. Vervolgens langs Brezan gereden (slechts 300 meter) en koelvloeistof gekocht. Hierop de kleur proberen te achterhalen wat er in het systeem zat. De vloeistof in het tankje was BRUIN! Beter gezegd roestwater...... Ik heb vervolgens gekozen voor koelvloeistof ROOD. Is dit een handige keuze???? Of had ik beter BLAUW kunnen nemen.

Vervolgens de gok genomen om naar de garage te rijden om te sleutelen (ong 15 km). Alles leek goed te gegaan. Toen besloot ik even het kacheltje aan te zetten. Ik dacht beter voor de warmte afvoer. Vervolgens werd mijn Westfield een stoombad. Het koelwater stroomde via mijn pedaalbox (hangend) vanaf de scuttle zo over mijn schoenen. Kacheltje uit gedaan en het stopte. Niet stoppen en doorgereden naar de garage. Volgens de meter bleef deze onder de 100graden.

Overal roestwater in de Westfield en op de schutplaat van de scuttle. Er was echter geen slang af geschoten. Vermoedelijk kwam het uit het tankje. Heel apart!!!

Hierop het koelwater (lees: roestwater) eruit gegooid en het koelsysteem gespoeld met schoonwater. Vervolgens de slangen naar de kachel eraf gehaald en middels een T-stuk (beter gezegd Y-stuk) de verbinding naar de waterpomp gemaakt. Zijaftakking naar het expansievat.

Gevuld met de koelvloeistof met draaiende motor. Dopje van het vat af en even laten draaien ivm ontluchten. Daarna gereden. Rijdend geen problemen met de koeling, maar zodra de Westfield stil staat loopt de temperatuur meteen op naar de 110 graden. Het viel mij op dat de ven pas ging draaien nadat ik de motor even uit had gezet. Hij springt dus niet goed bij. Pas na een paar kilometer rijden komt de temperatuur weer rond de 90 graden uit. Overigens mbt de vraag hoe warm is ie nou werkelijk! In het expansievat lijkt het te borrelen (koken). Opendraaien is een sollicitatie voor Beverwijk brandwondencentrum!

Opvallend is dat ik een erg kleine ven heb. Formaat tafelventilator voor in huis. Met de ven aan lijkt de temperatuur niet onder controle te krijgen. Verder valt het op dat het Koelwater meteen circuleert (dus niet vanaf een bepaalde temperatuur). Ik vermoed dat de thermostaat niet werkend is of er niet in zit. Aangezien de koelvloeistof wel rond gaat zal de waterpomp wel werken. Immers rijdend koelt hij ook en de slangen worden overal warm.

De slangen lijken mij correct aangesloten.

- van thermostaathuis > radiator > waterpomp

- inlaatspruitstuk > middels T-stuk expansievat > waterpomp

- een dunne slang van buis met sensor van de ven (tussen thermostaathuis en radiator) naar expansievat. Wellicht om te ontluchten???

Iemand tips? ik overweeg in ieder geval om een ven te nemen die bijna de hele radiator beslaat. Even kijken of ik deze aan de achterzijde krijg (zuigen). Ik heb een poging gedaan wat foto's bij te voegen, maar ik krijg helaas elke keer de foutmelding: het bestand was te groot om op te laden. Zijn gewoon met mijn telefoon gemaakt. Misschien dat het later lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een gekietelde 2.0 Pinto in mijn Westfield zitten. De carterventilatie loopt gewoon naar een tankje, zowel vanuit het blok als van het carter deksel. Werkt prima.

Het roestwater duid op vervuiling, ik zou het blok eens goed doorspoelen, ff rijden, nogmaals spoelen en dit herhalen tot je schoon water krijgt. Dan de boel vervangen voor koel vloeistof. Daarnaast zal een grotere fan zeker uitkomst bieden.

Ik heb bij mijn Westfield ook de radiator vervangen voor een nieuwe. Heeft zeker verbetering gegeven. Maar na stevig trappen heeft ook mijn Pinto ff tijd nodig om af te koelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruben, of je nu blauwe, rode koelvloeistof of water gebruikt maakt nu niet zoveel uit ! 1. Het lijkt erop dat je kachelradiateur lek is. 2. Die fan voor je radiateur zal niet veel doen. 3. Dat het bubbelt in je expansievat is niet goed. Dat kan komen doordat je kachelradiateur lek is en en lucht aanzuigt of de koppakking in nasr het hiernamaals. Geen olie in het water ?

Advies: zet een aparte schakelaar (met relais) op de fan. Kachelradiateur uit het systeem halen. Systeem vullen en ontluchten. Gaan rijden en als de temp oploopt de fan aanzetten. Te allen tijde mag het niet gaan bubbelen in het expansievat. Is dat wel het geval dan is koppakking overleden. Gebeurt dat niet en temp loopt op: grotere fan tussen motor en radiateur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ventilator kan natuurlijk niets koelen. Véél te klein. En ja, de fan tussen blok en radiator en moet dus zuigen.

Borrelende koelvloeistof in expansievat duidt op lekke koppakking zoals Dirk al aangaf.!!

Zit er niet iemand bij jouw in de buurt die je kan helpen met sleutelen én sleutelruimte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirk:

De kachelradiator heb ik er tussenuit gehaald. Tot op dit moment geen natte voeten meer gekregen! Dat borrelen bemerkte ik toen de kachelradiator reeds was afgesloten. Verder lekt het systeem geen koelvloeistof (geen plasjes onder de auto)!

Gerrit:

ik heb het onderste punt van de radiator los gehaald en het expansie langzaam met schoon water gevuld. Motor laten draaien en gewacht tot het water weer helder was. Hierna pas bijgevuld met koelvloeistof.

Dirk en Bas:

Op welke andere wijze kan ik de diagnose stellen dat de koppakking overleden is. Preventief vervangen vind ik nogal een onderneming. Zal het handboek erbij moeten pakken om dit voor elkaar te krijgen. Eerste keer dat ik een motor echt open trek (op de bromfiets motoren van mijn Puch na dan!!!). Verder ben ik lid van een sleutelclub in Benthuizen. Hier kan ik sleutelen aan mijn Westfield. Helaas heb ik niet de luxe van een eigen garage. Stalling is weer in Delft. Dat is dus balen. Ik hoop dat er ooit iets leuks op mijn pad komt.

Verder ga ik inderdaad de ven aanpakken. Hebben jullie hier nog tips. Van welk merk. Misschien van de sloop halen.

Tot op heden bedankt voor jullie expertise.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook niet overhaast de pakking vervangen. Als de pakking niet lekt zou:

1. Het niveau in het expansievat na iedere rit gelijk moeten blijven. Een paar keer bijvullen nadat je de boel ververst hebt is ok, maar daarna dus constant niveau.

2. Er geen olielaagje op de vloeistof in het expansievat mogen komen.

3. Er geen 'mayonaise' onder je olievuldop mogen zitten

Ik neem aan dat het expansievat op het hoogste punt zit. Na vullen van het systeem moet je de motor laten draaien totdat de fan aanslaat, waarbij je de dop van het expansievat eraf hebt. Dan mag het spulletje borrelen, immers de lucht moet eruit. Daarna laten afkoelen en dop er weer op doen. Begint het spul daarna weer te borrelen is da niet goe....

Mijn fan komt van de airco van een Renault. Had ik toevallig nog liggen en paste qua maat.

post-10110-0-70121300-1397987277_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de motor in orde is,en die ven krijgt hem niet koeler is niks meer wat hem koel krijgt,deze ven moet groot genoeg zijn,anders even naar een garage en even laten meten met wat chemisch spulke kunnen hun zeggen of er uitlaatgassen in het koelwater aanwezig zijn ,heb je 100% zekerheid dat de koppaking niet lek is,,,,ben je van die onzekerheid af,en dan is lucht de boosdoenerr ,,mvr gr pierre

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaring met pinto met ford siërra radiateur en koelfan, geen expansievat. Wanneer je blijft rijden geen probleem met koeling. wanneer de motor uitgaat wilde er water in het blok aan de kook gaan en overdruk en wat water ging via overloop slangetje eruit. Nu standaard 1 minuut voordat je de auto stil zet gewoon de fan aan met een schakelaar en temp blijft ok.

Dus handmatige schakeling om fan geforceerd te laten draaien is weleens handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ruben, je schrijft dat je de kachel er tussenuit gehaald hebt en dat daarna de koelvloeistof hebt zien borrelen in het expansievat.

Wat ik me afvraag…..heb je nu het het koelcircuit verbonden met de waterpomp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirk:

ik heb zo'n twee weken geleden de olie ververst. Ik had hierbij niet de indruk dat dit er vreemd uitzag. Ook geen smurrie tot op heden op de vuldop. Ik moet toch binnenkort onder de kleppendeksel zijn en dan eens kijken wat ik daar aantref.

Verder zie de fan er goed uit! Ik zat zelf te denken aan een fan met twee schakelmomenten. Een handmatig (preventief) en een met koelwatersensor. Deze moet dan in ieder geval inschakelen vanaf 95 graden lijkt mij gewenst. Dus A. Boeren, dat idee van handmatig deel ik.

Is het trouwens niet vreemd dat mijn koelwater meteen begint met circuleren? Kortom, dat de thermostaat zijn werking niet doet of er geheel niet in zit. Dit zou ik overigens na moeten gaan. Water begint echter wel meteen te stromen.

Bas:

De bijgevoegd foto met daarop het expansievat is de oude situatie. Wellicht zie je het Y-stuk zitten. In de oude situatie zat de slang als volgt:

- begin vanaf inlaatspruitstuk naar kachelradiator > retourslang van kachelradiator naar Y-stuk > splitsing naar expansievat en naar waterpomp.

Nieuwe situatie:

Kachelslangen zijn komen te vervallen. Slang vanaf inlaatspruitstuk > naar Y-stuk > aftakking naar expansievat en door naar de waterpomp.

Dit is toch oké?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...