Ga naar inhoud

Hydraulische handrem


Don Fulford

Aanbevolen berichten

Ik wil een hydraulische handrem gaan in bouwen in mij kitcar. Op zich niet al te moeilijk alleen ik zit met een vraag:

Voor de APK zover ik kan opmaken geen probleem als deze gewoon tussen de remsysteem is in gebouwd naar de achterste remmen. Voor de RDW een no go moet een op zich zijnde systeem dus los van je hoofdremsysteem tenmiste als ik goed ben geinformeerd.

Klopt dit?

Indien je een APK steekproef krijgt en de habdrem gewoon in je hoofdsysteem zit dan heb je waarschijnlijk een afkeur te pakken.

Binnen de club zitten specialisten die het zeker weten.

Handrem in hoofdsysteem is niet zo moeilijk is de handrem tussen de remleiding zetten naar je achterste remmen.

Apart systeem houdt in aparte remklauwen op achterste schijven, apart remvloeistofpotje en uitraad hydraulisch handrem?

Dus graag jullie feedback.

Reden waarom hydraulisch is dat de huidige systeem met kabels gewoon heel slecht is af te stellen en dit jaar met pijn en moeite hem door de APK gekregen Zodoende wil gewoon een goed werkende systeem op de striker. Ook al is een omslachtige weg.

Grt,

Don

Link naar reactie
Delen op andere sites

AFAIK is het juist de bedoeling dat de handrem als backup een separaat systeem is t.o.v. de hydraulische remmen, vandaar dat het in het engels ook een "Emergency Brake" is. Of de aanwezigheid van een hydraulische handrem een afkeurpunt is weet ik niet zeker, maar als je het mechanische alternatief helemaal laat vervallen lijkt me dat sowieso lastig.

Edit:

Na wat gegoogle lijkt het inderdaad geaccepteerd om een hydraulische handrem te hebben, en zolang hij maar vergrendelt het zelfs helemaal goed moet gaan :) Persoonlijk zou ik toch de backup van een mechanische rem willen hebben, maar och.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hydraulisch mag van de apk zolang vergrendelbaar.hydraulisch of mechanisch is ieder zijn keuze hebben beide voor en nadelen.

Vind het belangrijk of het een apart hydraulisch systeem moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Technisch gezien is een dubbele hoofdcilinder ook een gescheiden systeem, al zul je bij het uitvallen van één systeem een stuk verder moeten trappen. Ik neem aan dat je geen enkel uitgevoerde hoofdcilinder hebt voor beide systemen? Dan zou het iig wel goed moeten zijn ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ga doen is de de handrem van zijn eigen circuit voorzien buiten de hoofdrem systeem. Dus ook zijn eigen remklauwen op de achterschijven. Dit mijn voorkeur dan heb je echt een noodremsysteem via een handrem. Is meer werk maar beter in een keer goed en volgens de eisen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de wetgeving mag alleen een mechanische constructie de handrem vastzetten eh houden. Dit is niet het geval bij een hydraulische handrem.

Zie officiële tekst wetgeving hieronder. Bij de gebruikte electrisch bediende handremmen wordt een mechanisch gedeelte bediend dat ook bij stroomuitval de volledige remkracht blijft bestaan. Bij luchtdrukremmen op trucks worden hiervoor veerremcilinders gebruikt.

European Union: 71/320/EEC

2.1.2.3.Parking braking system

The parking braking system shall enable the vehicle to be held stationary on an

up or down gradient even in the absence of the driver, the working parts being

then held in the locked position by a purely mechanical device. The driver shall be

able to achieve this braking action from his driving seat, subject, in the case of a

trailer, to the requirements of point 2.2.2.10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Don

Hierbij wordt de de handremhefboom mechanisch vergrendeld maar worden de remblokken/remschoenen hydraulisch bedienden staan konstant onder oliedruk. Wegvallen van druk lost de rem.

Ik weet dat de door jou genoemde handremmen vaak worden nagemonteerd in o.a. rallye auto's, om met het achterremcircuit het weg/stuurgedrag te kunnen beÏnvloeden/corrigeren. In principe zijn deze uitvoeringen als handrem illegaal voor de weg en dus APK. Dit geldt voor zoveel items, die een FIA goedkeur hebben, maar geen EEC/ECE goedkeur. Hierbij valt o.a. te denken aan gordels en brandstoftanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Don, ik denk dat je een fout maakt.

Afvallen kan nooit kwaad, hoewel er bij mij niet heel veel meer af kan...

Waarom denk je dat raceautowielen zo licht zijn. 1kg extra onafgeveerd gewicht heeft 5x meer negatief effect op het rijgedrag als een 1kg afgeveerd gewicht.

Dus, even los van of het toegestaan is, zou ik op een Seven nooit een extra klauw monteren alleen voor de handrem.

Steek dan je geld in zo licht mogelijke wielen.

Ik weet dat er zwaardere kits zijn die hele kleine mechanische klauwtjes monteren voor de handrem en zo grote klauwen zonder mechanische handrem kunnen gebruiken als echte remmen maar dat heeft relatief weinig effect op het totaal gewicht van de remmen. Er is dan veel meer keus in het type remklauw wat je kunt gebruiken want je kunt dan ook vöörklauwen zonder handrem gebruiken als achterrem.

Als de remmen verder goed zijn zou ik proberen nog wat energie in het huidige systeem te steken om het goed werkend te krijgen. Ik weet niet wat je nu voor klauwen hebt maar ik heb achter standaard sierra klauwen. Met een goede kabel werkt dat prima. Ik gebruik hem alleen als parkeerrem en de APK is nog nooit een probleem geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik heb wel gehoord dat het handrem gedeelte van Wilwwod nou niet het beste is wat er bestaat ..., dus wellicht is het inderdaad op dat vlak dan wel trekken aan een dood paard met die klauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat je probleem is moet je dit eens proberen, iemand op locostbuilders.co.uk vond de remmen ook waardeloos en heeft er een extra hefboom tussen gezet. Zie onderstaande:

I've copied this from my previous post on the subject of Pwerlite handbrake calipers...

The Powerlite handbrake is a bit short of leverage and the Fury has a modified lever that also reduces the effectivness. I added a multiplying lever in the tunnel. It effectivly increases the leverage about x5. Nice snooth feel and holds easily on steep hills. If you've got the Wilwood SmartPads then I'd get rid of them and switch to Mintex1144 pads as well.

Here's some links to photos of my lever arrangement...

handbrakelinkage003.jpg

handbrakelinkage003.jpg

handbrakelinkage001.jpg

The short cable is from a Mk4 Fiesta. I wasn't happy with the angle on the cable but otherwise it would have meant moving the rear cable mountings. In reality it makes no difference.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even wat research gedaan er is een hydrauliche handrem van Rix engineering die zowel hydraulisch en kabel bediening heeft. Dus je voldoet aan zowel RDW als APK want je hebt een mechanische overbrenging via kabels naast een hydraulische. Food for thought!

rix_hyd_hbrake_cables_d2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ron,

Ik heb de constructie bekeken en geloof niet dat dit concept aan de voorwaarden voldoet. Wordt de handrem aangetrokken zodat de gaffel 15 mm naar achteren wordt gedrukt, dan gaat de kabelkabelplaat ook 15 mm naar achteren tesamen met de drukstang van de hydraulische cilinder. De hefboomkracht wordt verdeeld over de kabels en de hydraulische cilinder. De vraag is wie bouwt het eerste druk op. Daarnaast heeft de kabelplaat tussen de linker en rechter kabel geen evenaar en zullen ook de remkrachten tussen links en rechts totaal verschillend zijn. Als de remdruk eerder wordt opgebouwd dan de spanning op de remkabels heb je op de mechanische wijze geen beremming. Valt dan de hydraulische remdruk weg dan blijft de auto dus niet op de helling staan. Het kan ook zijn dat de remkabels eerder de druk opbouwen, maar dan heb je zonder evenaar altijd een groot verschil tussen links en rechts en waarschijnlijk APK afkeur. Het goed afstellen en het halen van de vereisten is mijns inziens niet mogelijk. Ik zou wel eens krachtgrafieken van dit systeem willen zien.

Jan Gijsberts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan,

Zat eigenlijk een beetje hetzelfde te denken. Maar er zit wel een vergrendelingspal op dus indien druk weg valt blijft het mechanische deel geblokkeerd. Wat betreft het afstellen dat zal zeker een werk zijn omdat links en rechts hun eigen kabel hebben die je dan apart van elkaar bij de handrem moet stellen. Gaan we verder onderzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

handrem op schijven is mooi maar wel even oppassen

als je de wagen op de handrem laat staan bij hete schijven dan heb je kans dat de schijven gaan vervormen

was even een tip

voor de rest blijven we gewoon volgen

groetjes rob/sa

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Oud topic, toch even een opmerking.

Was even aan het kijken om ook m'n handrem hydraulisch te maken.

Heb nu een gescheiden systeem (cilindertje voor en cylindertje achter)

Mijn kabelsysteem is gewoonweg waardeloos, maar komt iedere apk met enorm hard trekken aan de handle net door de apk.

Maar lees op het internet overal dat een hydraulische handrem met blokkeer functie gewoon door de apk komt.

Argumenten als, dat het systeem als paniekrem gebruikt zou moeten worden wanneer je remdruk weg valt, vind ik een beetje ver gezocht. (probeer maar eens een uitrollende auto op hogere snelheid af te remmen op de handrem, dat gaat niet lukken)

Of dat het veiliger is, tja een kitcar is zowieso nogal veilig met z'n kreukelzones en veel vermogen, dan kan dit stukje misplaatste veiligheid er ook nog wel bij :wink:

Op deze website bijvoorbeeld, hebben ze met diverse APK keurmeesters gesproken en deze zouden het systeem goedkeuren (is wel een uitspraak van 2012)

http://www.hydraulischehandrem.com/tag/apk/

Daarnaast rijden er ook veel gekeurde rally kanonnen rond met een hydraulische handrem, deze worden toch ook APK goedgekeurd?

Zijn er nog APK keurmeesters van deze tijd die er bezwaar tegen hebben?

Groeten Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bas,

Ik heb een hydraulische met kabelbediening en blokkering wat zeker een eis is. Kabelbediening is puur voor de apk geneuzel. Zit erop en functioneert maar komt pas later in werking dan de hydraulische werking. Heb fotos ervan mocht je die willen

grt,

Don

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...